Úton zajló munkálatok miatt bevezetett sebességkorlátozás és előjelzések figyelmen kívül hagyása, becsapódás a munkaterületbe, vészvillogó használatának mellőzése, tolatás az autópályán, a baleset után a helyszín elhagyása. – ez látszik a videón.
Ezek külön-külön is súlyos hibák, ráadásul az imént felsoroltakat mind egyetlen esetnél követte el egy sofőr pár nappal ezelőtt az M0-ás autóúton a szigetszentmiklósi mérnökségünk M0-s autóúton lévő munkaterületének környezetében.
Ismét csak a szerencsén múlt, hogy személyi sérülés nem történt. Az esetet rögzítette társaságunk új kamerarendszere. – írja a Magyar Közút, a YouTube csatornáján a videó alatt.
Írják továbbá:
Az elmúlt időszak heves esőzései miatt a szigetszentmiklósi mérnökségünk munkatársai 2020. június 22-én az M0-ás autóút elválasztósávjának vízelvezetőit takarították, mozgó forgalomterelés mellett. A munkaterület kezdetét egy tehergépjárműhöz kapcsolt ütközési energiaelnyelő berendezéssel jelöltük..
A munkaterület kezdete előtt már 2 kilométerrel az autósok figyelmét változtatható jelzésképű táblán hívtuk fel a belső sávban végzett munkálatokra és az ideiglenesen bevezetett 60 kilométer/órás sebességkorlátozásra, továbbá terelőkúpokkal is jelöltük a közeledő munkaterületet.
Egy személygépkocsi minden előjelzést és a sebességkorlátozást figyelmen kívül hagyva a belső sávban haladt nagy sebességgel és csak az utolsó pillanatban vette észre a munkaterületet és az ott dolgozókat védő ütközési energia elnyelő modullal felszerelt narancssárga teherautót, ekkor már késő volt, ezért belecsapódott a szerkezetbe.
Bár az ütközés előtti pillanatokban bekapcsolt a vészvillogója, a becsapódás után nem használta tovább, hanem hátratolatott pár métert, miközben a felvételen jól látható, hogy egy másik autó közeledik ugyanabban a sávban, aki szerencsére időben sávot tudott váltani, így nem történt újabb ütközés.
Ezek után a sofőr kiszállt az autóból láthatósági mellény nélkül és nem tette ki az elakadásjelző háromszöget sem.
A munkagépben az ütközés pillanatában szerencsére éppen nem tartózkodott senki, ezért személyi sérülés nem történt, a sofőrt és a munkaterületet is megvédő ütközési energia elnyelő szerkezet viszont használhatatlanná vált. Miután a balesetet okozó autós nem talált a munkagépnél senkit – a sofőr is a munkaterületen dolgozott -, mintha mi sem történt volna, visszaszállt az autóba, ismét tolatott, ami gyorsforgalmi úton fokozottan balesetveszélyes és elhajtott a helyszínről.
A felvételen egyébként jól látszik, hogy a kihelyezett 60 kilométer/órás sebességkorlátozást szinte egy jármű sem tartja be, 80-110 kilométer/órás sebességgel haladnak el közvetlenül a közutas dolgozók mellett.
Munkatársaink védelme érdekében tesztjelleggel már elkezdtük felszerelni a munkaterületeket védő ütközési energia elnyelő szerkezeteket olyan kamerákkal, ami ezt a balesetet is rögzítette, és amely méri az elhaladó járművek sebességét. Továbbá digitálisan változtatható jelzésképű táblákkal is ellátjuk ezeket a szerkezeteket, hogy mindig a legfrissebb információkat kaphassák a közlekedők.
Ezt a rendszert országosan szeretnénk kiterjeszteni és a gyorsforgalmi utakon minden munkavégzésnél alkalmazni, ezzel is hozzájárulva a biztonságos munkavégzéshez és a szabálytalanul haladó járművek kiszűréséhez. Ezen felül egy újabb programként az útellenőrzési rendszer digitalizációjához kapcsolódóan az útellenőri autókba is kerülnek majd fedélzeti kamerák.