Hirdetés

Hírek
Ha nem tudtad volna: Így kell elgázolni egy állatot, ha az elkerülhetetlen
Ha nem tudtad volna: Így kell elgázolni egy állatot, ha az elkerülhetetlen
Hirdetés

Nem minden esetben védhető ki a gépjármű ütközése az elé szaladó vaddal – mondta el érdeklődésünkre a TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője, Hoffer Zsolt rendőr alezredes. Hozzátette: ha elkerülhetetlen az ütközés, törekedjünk arra, hogy az ne szemből történjen. – írja az infostart.hu

„Sötétben nehéz, de ilyenkor is lehetnek olyan árulkodó jelek, akár az árnyékok, akár a vadak szemének a tükröződése, amelyeket észrevehetünk” – monda az alezredes.

A vezetéstechnikai teendők ott kezdődnek, hogy megfelelő sebességet választunk – hívta fel a figyelmet újra a legfontosabbra.

Ezen kívül vészhelyzet-elhárítási technikát kell alkalmazni, ami gyakorlatokkal elsajátítható.

„Ez megfelelő üléspozíciót jelent, megfelelő kormányfogást és az üléspozícióból adódó megfelelő látómezőt, hogy jól lássuk az út szélét, és a szemben jövő járművek fényei is sokszor segítenek abban, hogy lássuk, mire lehet számítani” – összegezte a készenlét összetevőit a TEK-alezredes.

Ha ebben a készenléti állapotban a vad belép elénk, először is drasztikusan fékezni kell. Ilyenkor bízhatunk benne, hogy a vad átér, nem áll meg, nem fordul vissza.

„A fékezésen kívül kormánymozdulattal is reagálunk. Mindig számolnunk kell a vad mozgásával, a haladási irányával ellentétes irányba célszerű kormányozni. Itt nincsenek főszabályok, hiszen nem látunk a vad gondolkodásába, és nem tudjuk, hogy biztosan nem áll meg vagy nem fordul vissza, de jellemzően egy adott sebességgel haladnak át az útszakaszon, és jó esetben lehet azzal a konstans sebességgel számolni, de ez sajnos nem főszabály” – mondta Hoffer Zsolt.

A vadriasztók az emberi fül számára nem, de a vadakéra hallható frekvencián adnak ki hangot,
ezekkel a szakember szerint a vadbalesetek jelentős része megelőzhető. A szarvast különösen veszélyesnek tartják. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ha oldalról érkezik, akkor a mozgási sebességével, a tömegével hatást gyakorol az autóra, és a vezető reflexével együtt lehet veszélyes.

Hirdetés

„Abban az esetben, amikor motortérrel ütjük el az állatot, akkor vagy az agancsával vagy a lábaival, patáival okozhat olyan jellegű sérülést, hogy akár a szélvédő is betörhet, a vad bekerülhet az utastérbe, és mivel jó esetben az utazók be vannak kötve, a védekezés lehetősége nehéz.

Ezért arra kell törekedni, hogy abban a pillanatban, amikor már látjuk, hogy elkerülhetetlen az ütközés a vaddal, akkor ne a féket nyomjuk, hanem engedjük el a féket, hogy a fékezés hatásából lefelé nyomódó, lefelé szoruló első motorteret felengedjük, így magasabb ponton találjuk el az állatot annak érdekében, hogy lehetőleg ne kerüljön fel a motortérre.

Ezzel egyidőben végezzünk olyan kormányzást, hogy minél nagyobb legyen a valószínűsége, hogy lecsúszik, elcsúszik a jármű oldala irányába a vad. Ezekkel tudjuk azt elérni, hogy az utastérbe ne kerüljön be, hiszen akkor tudna végzetes sérüléseket okozni” – mondta az alezredes.

Még egyszer nyomatékosítva: mindenképp próbáljuk meg elkerülni azt, hogy szemből ütközünk.

Tags :

Minket követhetsz 😉


Partnerünk

Országos Rendőr-főkapitányság
A biztonságosabb közutakért…

Megnyertük

2022-ben oldalunk nyerte meg
“AZ ÉV PÉLDAÉRTÉKŰ KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÓJA” díjat

2022. Május 11., Művészetek Palotája

Hirdetés