Hirdetés

Gondolkodtató
„Ha 2030-ig nem csökkennek 40 százalékkal a villanyautók gyártási költségei, az egész elektromos autó piac összeomolhat”
„Ha 2030-ig nem csökkennek 40 százalékkal a villanyautók gyártási költségei, az egész elektromos autó piac összeomolhat”
Hirdetés

A fenti mondat a Stellantis márkacsoport gyártásért felelős igazgatójától, Arnaud Deboeuftól hangzott el, aki beszélt a villanyautókkal és az elektromos átállás egészével kapcsolatos aggályairól.

Élesen fogalmazott

Ha 2030-ig nem csökkennek 40 százalékkal a villanyautók gyártási költségei, az egész elektromos autó piac összeomolhat. Tőle függetlenül Akio Toyoda is hasonlóan borús jövőképet festett tavaly decemberben:

“Az autóipar jelenlegi üzleti modellje összeomlik.” Érdemes izgulni?

Kis túlzással az egész világ könyékig áll az elektromosításban: a Reuters elemzése szerint az iparági szereplők összesen 500 milliárd dollár értékű befektetést szánnak villanyautófejlesztésre a következő 8 évben, de tekintve, hogy 3 évvel ezelőtt ez az összeg még csak 300 milliárd dolláron állt, időközben további százmilliárdokkal emelkedhet még a keret. – világít rá a Totalcar.

Villanyautó-, és akkumulátorgyárak épülnek, több ország teljesen betiltaná a belső égésű motorral szerelt típusok forgalmazását, az Egyesült Államok szintén több milliárd dolláros infrastruktúra-fejlesztésbe kezdett.

Hirdetés

Ezzel összhangban a gyártók egy része már csak az alternatív hajtásokra koncentrál, többen közülük (pl. Opel, Jaguar) már a közeljövőt is tisztán elektromos márkaként képzeli el, néhányan pedig bányákba fektetnek, hogy függőség nélkül legyen biztosított az akkugyártás nyersanyag-ellátása.

A kitett tőke tehát felmérhetetlen, az autóipar egészének hipotetikus összeomlását felvázolni emiatt szinte lehetetlen is.

A közvetlen kiváltó okokat megjósolni szintén nehéz, de a Deboeuf által felvetett probléma már ma is pontosan ismert, a gyártók reményteljesen tolják maguk előtt: ez a magas ár.

Amerikai adatokat ismerünk, az ottani villanyautók átlagára 2021-ben 61 ezer dollár volt, míg a belső égésű motorral szerelteké mintegy harmadával kevesebb: 42 ezer dollár. Szerencsére a különbség a villanyautózás terjedése óta folyamatosan csökkent, a Volkswagen vezetője, Herbert Diess már 2025-re, a Bloomberg NEF elemzése pedig öt éven belülre tette az árparitást állami támogatások nélkül. A teljes cikket itt olvashatod el.

KAPCSOLÓDÓ:

Elektromos autó: “Erőforrások értelmetlen pazarlása a köbön”

Borítókép illusztráció: Kia e-Soul

Minket követhetsz 😉


Partnerünk

Országos Rendőr-főkapitányság
A biztonságosabb közutakért…

Megnyertük

2022-ben oldalunk nyerte meg
“AZ ÉV PÉLDAÉRTÉKŰ KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÓJA” díjat

2022. Május 11., Művészetek Palotája

Hirdetés