Bele sem merünk gondolni, hogy Magyarországon hányan vezethetnek úgy autót, hogy
soha nem is volt jogosítványuk. Azaz egyetlen tanfolyamon sem jártak, soha az életbe…
FONTOS:
Azért feltételezzük, hogy nagyon „gáz” a helyzet, mert hazánkban a jogsi nélkül vezetés szankcionálása sokkal enyhébb, mint például Franciaországban, ahol, ha valakit engedély nélküli járművezetésen érnek tetten, az 15 000 eurós büntetésre számíthat, továbbá a jármű (mint a szabályszegés elkövetésének eszköze), lefoglalható, illetve el is kobozható, amennyiben az az elkövető tulajdonát képezi.
A baleset-megelozes.eu portál olyan számadatokat közölt egy franciaországi felmérés kapcsán, hogy leesett az állunk
Franciaországban ugyanis megduplázódott azoknak a járművezetőknek a száma, akik vezetői engedély nélkül vesznek részt a közúti forgalomban.
Megdöbbentő adatot tett közzé a francia balesetmegelőzési szervezet, a Prevention Routiere.
Felmérésük szerint jelenleg mintegy 680 000 járművezető közlekedik rendszeresen a francia utakon úgy, hogy vezetői engedéllyel nem rendelkeznek.
Ezáltal a jogosítvány nélküliek az összes járművezető 1,4%-át teszik ki („járművezető” alatt cikkünkben olyan személyt értünk, aki engedélyhez kötött járművel – döntő többségben gépjárművel – közlekedik a forgalomban).
A közel 700 000 fős szám mellett maga a trend is igen aggasztó, hiszen a jogosítvány nélkül járművet vezetők száma az elmúlt tíz év során megduplázódott.
Az érintett járművezetők kisebb része már szerzett korábban vezetői engedélyt, miután sikeres elméleti és gyakorlati vizsgát tett, de az okmány valamilyen ok miatt érvénytelenítésre, illetve visszavonásra került (valamilyen közúti szabályszegés elkövetése, mint például ittas vezetés, gyorshajtás, baleset okozása stb. miatt, vagy a büntető pontrendszer következtében szünetel a vezetési jogosultság, illetve az okmány orvosi érvényessége járt le).
A vezetői engedéllyel nem rendelkező járművezetők túlnyomó része, mintegy kétharmada(!) ugyanakkor soha nem rendelkezett jogosítvánnyal, nem vett részt semmilyen tanfolyamon, és ezáltal vizsgát sem tett.
Utóbbi személyek esetében – a fegyelmezetlenség és a felelőtlen magatartás mellett – a tapasztalatok szerint az is szerepet játszik, hogy Franciaországban a „civil”, azaz nem hivatásos jogosítvány megszerzése is drága.
Az átlagosan 1 500 eurós összeg sok Franciaországban élőnek jelent komoly (akár vállalhatatlan) anyagi megterhelést, és inkább kockáztatnak. Ennek azonban nagyon káros következménye van, hiszen a jogosítvány nélküli járművezetés közlekedésbiztonsági kockázata rendkívül magas. Ezt tükrözi a következő statisztikai adat: amíg Franciaországban a jogosítvány nélküliek az összes járművezető 1,4%-át teszik ki, addig a halálos kimenetelű balesetek 4,5%-át ők okozzák!
Ha valakit Franciaországban engedély nélküli járművezetésen érnek tetten, az 15 000 eurós büntetésre számíthat, továbbá a jármű (mint a szabályszegés elkövetésének eszköze), lefoglalható, illetve el is kobozható, amennyiben az az elkövető tulajdonát képezi.
Az alkalmazott szankció, büntetés mértéke függ a cselekmény összes körülményétől, például attól, milyen típusú úton, hol közlekedett a járművezető, milyen távolságra szándékozott utazni, és a járművezető elkövetett-e egyidejűleg más szabályszegést is.
Ha a járművezető jogosítványát korábban elkövetett más szabályszegés (visszaeső jellegű engedély nélküli vezetés, gyorshajtás, ittas, vagy kábítószer hatása alatti járművezetés stb.), akkor a kiszabott szankciók még súlyosabbak. Ebben az esetben ugyanis a hatályos szabályozás alapján az elkövető két évig terjedő szabadságvesztéssel, és akár 30 000 eurós pénzbírsággal is sújtható. Amennyiben a jármű tulajdonosa adta át a járművet olyan személynek, aki érvényes vezetői engedéllyel nem rendelkezik, akkor a tulajdonos is büntetőjogi felelősséggel tartozik.
Forrásrészletek: baleset-megelozes.eu
MEGOSZTOM: