Évtizedek óta vergődik az autóipar azzal az egy szem problémával, hogy hogyan lehet biztonságos felhasználói felületet kialakítani az autós fedélzeti számítógépek számára. A sofőrnek ugyanis az utat kell néznie, így a hagyományos, folyamatos szem-kéz koordinációt igénylő megoldások nem jók. És lehet, hogy most megszületett a megoldás.
Sokan próbálkoztak már sokmindennel. Jelenleg még egyformán versenyben vannak az érintőkijelzők és az elsősorban luxusautókra jellemző tekerőkapcsolós rendszerek, de a Canatu és a Continental találmánya, a háromdimenziós érintőkijelző ezt a versenyt is eldöntheti.
A probléma eddig az volt, hogy a sofőr egy érintőképernyőt nem kezelhet anélkül, hogy rá ne nézne, hiszen máshogy nem állapíthatja meg, hogy a megérintésével épp mire ad parancsot az autónak. Az ismeretlen finn cég, a Canatu arra talált megoldást, hogy hogyan lehet érintésérzékennyé tenni egy térbeli felületet.
Ez pedig lehetőséget ad olyan kijelzők kialakítására, amelyről a sofőr akkor is tudja, hogy hol érintette meg, ha nem néz rá. Tovább javítható a megoldás hatékonysága a felület rezgetésével: így némi gyakorlattal pontosan nyomon követhető odapillantás nélkül is, hogy az érintőképernyőn épp mit csinálunk.
3D touch surface display with haptic feedback from Continental
https://www.continental-automotive.com/3D-touch Continentals 3D touch surface display for cars offers haptic feedback and finger guidance, to keep the view on the road not on the display. Topographic elements lead you to operate car functions intuitively, without looking at the touch screen. Selecting your favorite radio station or music channel or calling your friends becomes more easy and comfortable.
Például a kijelzőn kialakított él mentén húzva az ujjunkat változtathatjuk a hifi-rendszer hangerejét, vagy a szellőztetés intenzitását.
Természetesen nem ez a megoldás egyetlen előnye. A Continental egyértelműen úgy gondolja, hogy minden eddigi gomb és kapcsoló helyett használható lenne a térbeli érintésérzékeny felület, és az az érzésünk, bőven lesz olyan gyártó, amely él ezzel a lehetőséggel, hiszen ha nem kijelző elé teszik az érintésérzékeny felületet, az mozgó alkatrészek nélküli, szuperolcsó gombok kialakítását teszi lehetővé.
Az egyelőre nem egészen világos, hogy az új megoldás mennyire alkalmas a mindennapi használat okozta terhelés elviselésére, de csak ezen, és az árán múlik, hogy milyen gyorsan terjedhet.
Borítókép:Canatu Forrás: https://totalcar.hu/magazin/hirek/2018/09/27/eleteket_menthet_es_milliardokat_sporolhat_ez_a_talalmany/
MEGOSZTOM: