Egyre több a hazai bringás, de sajnos vezetik az eu-s halálos baleseti statisztikát

Sokat javult a kerékpárosok helyzete az utakon, ám az uniós baleseti statisztikák szerint, aki Magyarországon bringázik az átlaghoz képest rosszabb helyzetben van.

Magyarországon halnak meg a legtöbben kerékpározás közben: az egymillió főre jutó kerékpáros halálos áldozatok száma nálunk a legmagasabb, Románia és Litvánia is mögöttünk van.

A halálos baleseti statisztikákban a kerékpárosbalesetek aránya a többi közlekedőhöz képest Magyarországon 16 százalék, miközben az EU-átlag 8 százalék, csak Hollandia előz minket 24 százalékkal – azért egyébként, mert ott sokkal többen bicikliznek, mint nálunk – írja a statisztikát feldolgozó és esetleges megoldást kereső cikkében a 444.hu.

Másfelől, függetlenül attól, hogy okozói-e egy balesetnek – a védtelen kerékpárosok inkább pórul járnak, mint más közlekedők: a KSH által összegereblyézett hazai adatokból az látszik, hogy míg a biciklisek a halálos áldozatok 13 százalékát adják, csak 9 százalékban okozói ezeknek a baleseteknek.

A kerékpárosokat érintő balesetek nagyobb része Magyarországon a nyílt úton történik, és csak 24 százalékuk valamilyen kereszteződésben. Leginkább a rossz helyzetfelismerés okozza a baleseteket, azaz, amikor a közlekedők nem jól mérik fel a távolságokat, egymás sebességét, manővereit. Felmérések igazolják azt is, hogy a magyar autóvezetők szubjektíve nem is érzik járműnek, egyenrangú közlekedőnek a kerékpárost.

Sok autós azt hiszi, hogy 30-40 cm is bőven elég kikerülni egy kerékpárost, de ez tévedés. A kerékpárosok nyomtartása ugyanis még nagyobb tempónál sem egyenes, mozgásterük pedig gyorsuláskor vagy épp emelkedőn megnő, a kilengések 25-50 cm-esek lehetnek.

© Fazekas István

A másik, ami megnehezíthette a kerékpárosokat előző autósok életét, hogy egyre szélesebbek az személyautók, miközben az utak űrszelvénye (szélessége) nem változott. A gyakorlatban a biztonságos oldaltávolság azt jelentené, hogy a kerékpárosokat a forgalmi sávból való kitéréssel, tehát a felezővonal átlépésével lehetne csak előzni. (Ugyanakkor az autók ott is nőnek, ahol a statisztikák javultak – a szerk.)

A hazai KRESZ-ben egyébiránt az alábbi kitétel szerepel: „az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani”. Az, hogy mi a megfelelő oldaltávolság nincs pontosítva. Ezért nem ördögtől való gondolat – írja a 444.hu cikke – ,hogy Magyarországon is kötelezővé tegyék, hogy a kerékpárosok előzésekor a járműveknek legalább 1, de inkább 1,5 méteres oldaltávolságot kellene tartania.

Ennek ellenére, balesetet követően a bírósági gyakorlat figyelembe veszi, hogy betartott-e az autós egyméteres oldaltávolságot a balesetet megelőzően. Ha nem, megállapítják a felelősségét, bár mint láttuk, nem előírás az egyméteres oldaltávolság.

 

Tehát a gyakorlatban ma is büntetnek érte: igaz nem megelőző szándékkal teszik, hanem utólag, a bírósági szakaszban.

Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20171217_halalos_baleset_kerekparos_statisztika

MEGOSZTOM:

MEGOSZTÁS:

hirdetés

Mögöttünk nem áll semmilyen szervezet! Támogatásod óriási segítség!

Ha fontosnak tartod céljainkat, itt támogathatsz minket. Hálásan köszönjük!

TOVÁBBI HÍREK

  • 750 tonnás, 100 méter hosszú szerelvény – minden idők legnagyobb szállítmánya Magyarországon

    750 tonnás, 100 méter hosszú szerelvény – minden idők legnagyobb szállítmánya Magyarországon


  • Oktatás közben történt meg a tanulóvezető rémálma Kőbányán

    Oktatás közben történt meg a tanulóvezető rémálma Kőbányán


  • A tömegbe hajtott egy autós Münchenben. Sokan megsérültek

    A tömegbe hajtott egy autós Münchenben. Sokan megsérültek


  • Kamion ütötte ki az autókat az Árpád hídon. Az egyik autó a híd túloldalán kötött ki

    Kamion ütötte ki az autókat az Árpád hídon. Az egyik autó a híd túloldalán kötött ki


  • Az egyre több áltraffipax egy átverés, amit lehet szeretni!?

    Az egyre több áltraffipax egy átverés, amit lehet szeretni!?


  • Felborult az Erzsébet hídon egy futár a furgonjával

    Felborult az Erzsébet hídon egy futár a furgonjával


  • Figyelmeztet a Magyar Közút! Így alakul az időjárás…

    Figyelmeztet a Magyar Közút! Így alakul az időjárás…


  • Rádudáltak egy taxisra Óbudán, elborult az agya

    Rádudáltak egy taxisra Óbudán, elborult az agya


  • Drón akcióban! Kínos és hajmeresztő jeleneteket rögzített a rendőrség a magasból

    Drón akcióban! Kínos és hajmeresztő jeleneteket rögzített a rendőrség a magasból


  • Gátlástalan audis elé hajtott a Hyundai sofőrje, büntetőfékezés lett a jutalom

    Gátlástalan audis elé hajtott a Hyundai sofőrje, büntetőfékezés lett a jutalom


  • Egy balos kanyarban csúszott meg, fára tekeredett

    Egy balos kanyarban csúszott meg, fára tekeredett


  • Súlyos balesettel indult a nap. Négy embert vittek el a mentők

    Súlyos balesettel indult a nap. Négy embert vittek el a mentők


  • Az útellenőr szeme láttára fordult meg és indult el a forgalommal szemben egy autós az M85-ösön

    Az útellenőr szeme láttára fordult meg és indult el a forgalommal szemben egy autós az M85-ösön


  • Pukkant egyet, majd porig égett az M7-esen a luxus Mercedes. A tulajdonos harcban áll a kereskedéssel

    Pukkant egyet, majd porig égett az M7-esen a luxus Mercedes. A tulajdonos harcban áll a kereskedéssel


  • Úgy rángatta a kormányt a BMW-s, mintha GTA-ban menekülne öt csillagos körözéssel

    Úgy rángatta a kormányt a BMW-s, mintha GTA-ban menekülne öt csillagos körözéssel