Évente ismétlődő közvéleménykutatás eredményei szerint a megkérdezett magyar autósok zöme örülne az átlagsebességméréses ellenőrzési módszerek bevezetésének – írja a kreszvaltozas.hu
A technika elvileg adott, az eszközök telepítve vannak és rendelkezésre állnak, tehát elviekben nem lenne akadálya a bevezetésnek. Tavaly a módszer bevezetéséről a felmérésben résztvevők 56 százaléka nyilatkozott pozitívan, ez mára 63 százalékra nőtt. Velük ellentétben a felmérésben résztvevők 37 százaléka nem szeretne átlagsebesség-mérést, közülük például 14 százalékuk kifejezetten rossz ötletnek tartja.
Az átlagsebesség-mérés azt jelenti, hogy egy-egy útszakaszon „eltöltött” idő alapján vizsgálják az autók sebességét.
A kutatásban rendszeres téma a gyorshajtás, amely a megkérdezettek 81 százaléka szerint napi probléma, mert úgy látják sok autós nem tartja be a sebességhatárokat, maximum egy rövid időre, ha épp traffit látnak. Saját közúti szabálykövető viselkedésükről a jogosítvánnyal rendelkezők 36 százaléka azt mondta, hogy betartja a sebességhatárokat, 54 százalékuk pedig bevallotta, hogy ritkán ugyan, de alkalmanként átlépik az adott útra vonatkozó megengedett legnagyobb sebességet.
A válaszadók 10 százaléka vallotta be hogy gyakorta gyorsan hajt.
KAPCSOLÓDÓ:
Ha azt hiszed, hogy ez az Autobahnon történt, tévedsz! (M35-ös autópálya) – Bp-i Autósok Közössége
A K&H és a Free Association által végzett “biztos jövő felmérés”, amelyet tavaly novemberben végeztek 500 fő bevonásával további közlekedésbiztonsági kérdéseket is feszegetett. A megkérdezettek mindössze 1 százaléka véli úgy, hogy az autósok betartják a sebességhatárokat, 18 százalékuk szerint pedig a forgalomban résztvevők túlnyomó része nem hajt gyorsabban a megengedettnél. A válaszadók 71 százaléka szerint azonban sokan nem tartják be a sebességkorlátozásokat, 10 százalékuk pedig azt mondta, hogy szinte senki nem figyel erre.
A K&H Biztosító szakértői szerint a személysérüléses balesetek, valamint a kisebb – emberi sérülést nem eredményező – karambolok jelentős része a gyorshajtás számlájára írható.
A gyorshajtókra jellemző az abszolút gyorshajtás, vagyis az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatár túllépése, valamint a relatív gyorshajtás is, amikor a sofőr nem az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebességet választott.