Döntött a józsefvárosi képviselő-testület arról, hogy 2023-tól megszűnik a lakók ingyenes parkolása. A lakossági parkolási engedélyek korábban 100%-os önkormányzati támogatásban részesültek: ez a kedvezmény most lakásonként az első autó esetén 80%-ra, a második autó esetén 50%-ra csökkenhet – áll a tegnap megszavazott rendeletben.
A Színes Erzsébetváros közösségi oldalán megjelent bejegyzésből kiderül, a megújult fővárosi parkolási zónákhoz alkalmazkodva Józsefvárosban a lakossági parkolási engedélyeket a kerületben lévő “A”, “B” és “C” zónák alapján határozzák meg.
Aki az „A” zónában lakik, az évente lakásonként az első autóra 30.000 Ft-ot, a „B” zónában 24.000 Ft-ot, a „C” zónában 18.000 Ft-ot fizet. Az eddigi lakosonként helyett, ezután lakásonként 2 darab autóra kérhető lakossági parkolási engedély. – tájékoztat a VIII. kerületi önkormányzat. Második autóra tehát a lakossági parkolás zónától függően 75.000, 60.000, illetve 45.000 forint lesz az éves parkolás.
Az új rendeletbe is beépítésre kerültek azok az esetek, melyek lehetővé teszik díjkedvezmény kérelmezését. Orvos által kiadott igazolás benyújtásával 100%-os kedvezményt igényelhetnek a tartós betegségben szenvedő vagy rendszeresen járóbeteg-szakellátást igénybe vevő lakosok, illetve a kerületbe gépjárművel érkezők az ilyen ellátásokat igénylő kerületi lakosok szállítása érdekében.
A nagycsaládosok az első autójukra 90%-os, a második autóra 75%-os kedvezményt igényelhetnek. A kerületi nyugdíjasok az első gépjárműre 90%-ot kérelmezhetnek. Azok, akik ezen kategória egyikébe sem tartoznak, de szociálisan rászorulnak, továbbra is fordulhatnak az önkormányzathoz különböző rendkívüli települési támogatások kérelmezéséért.
A jelek szerint a VIII. kerület a józsefvárosi lakosok többségének támogatását élvezve módosít az eddigi 100%-os kedvezményen. 2021-ben a TÁRKI a Józsefvárosi Önkormányzat megbízásából reprezentatív kutatást végzett a kerületben, amelyben a parkolási problémákra adott megoldási javaslatokat is értékelhették a józsefvárosiak. A leginkább támogatott megoldás az “összetett parkolási rendszer, ami figyelembe veszi a különböző parkolási igényeket” (72%). A konkrét tervek közül azt, hogy “a parkolási engedély nem lenne érvényes automatikusan a háztartás második autójára” a válaszadók 53% támogatta, a leginkább támogatott terv pedig a helyi lakosok számára jelenleg elérhető ingyenes parkolás méltányos áron való kiváltása volt (61%) – írták.
A VIII. kerület éves szinten eddig 1,5 milliárd forinttal támogatta a közterületi parkolást.
A kerület azt várja az új szabályozástól, hogy növekszik mind a helyben lakók, mind az itt dolgozók számára rendelkezésre álló szabad helyek száma, csökken a károsanyag kibocsátás, jobb lesz az életminőség, és ami talán a legfontosabb, hogy több korábban elérhetetlen közterület felszabadul hasznosításra, illetve a gyalogos és alternatív közlekedési módok számára.
A képviselő-testületi vitában Ráda Dániel alpolgármester ismertette azt is, hogy Józsefvárosban is lesznek „puszi és pá” parkolók, illetve a VIII. kerület is rövidesen bevezeti a kizárólagos lakossági parkolási rendszerét.