A kanadai származású, Budapesten élő Josh Cartu időnként feltűnik a hírekben, általában egy-egy méregdrága autó kíséretében. Mi Ferrarikról, Rolls-Royce-okról és elektromos autókról kérdeztük. És megnéztük, ahogy meghajtja több milliárd forint értékű hipersportkocsiját.
A kanadai származású, de mostanság leginkább Budapesten élő milliárdos, Josh Cartu igen gyakran bekerül a híradásokba, hol azzal, hogy összetör egy nagyértékű egyszemélyes sportkocsit a budai Váralagútban, hol pedig azzal, hogy zsivány szlovák rendszámot tesz szuperdrága kabriójára. A Sandstorm nevezetű számítástechnikai cég tulajdonosa közismert arról, hogy imádja a Ferrarikat, de az átlagos rajongóktól eltérően ez jóval több plátói szerelemnél: az olasz sportkocsikból jó néhány parkol budapesti garázsában.
A közúti mellett ráadásul a kifejezetten versenyzésre szánt Ferrarikat is nagyon kedveli: Cartu részt vesz a Ferrari Challenge versenysorozat Trofeo Pirelli AM kupájában, és ennek keretein belül nemrégiben a Hungaroringen terelgette vadonatúj 488 GTB Challenge versenyautóját. Az első verseny nem épp tervei szerint sikerült, azonban a második futamon harmadikként intették le.
A mogyoródi rendezvényre több tucat utcai Ferrari érkezett, melyek közül azonban egyértelműen Cartu tavaly ősszel átvett LaFerrari Apertáját övezte a legkomolyabb érdeklődés. Ez persze érthető is, hiszen ebből a nyitható tetejű LaFerrariból mindössze 209 példányt készült, és még azok is csak nehezen vásárolhattak belőle, akik komoly Ferrari-gyűjtő hírében állnak.
Cartu általában nem kíméli az olasz vasat, a héten például nem éppen veszélytelen módon így égetett gumit vele a Hősök terénél, a budapesti forgalomban:
Az olasz hipersportkocsi hivatalos listaára 600 millió forint volt, ma már azonban 2-3 milliárd forint ellenében cserélnek gazdát ezek a szuperritka járgányok. Josh Cartut egyebek közt erről az autóról kérdeztük közvetlenül az első hungaroringi időmérő után.
hvg.hu: Jól megizzadt.
J. C.: Igen, ezekben a versenyautókban elképesztően meleg van, ami komoly kihívás. De remekül alakultak a dolgok, jó helyen sikerült végeznem. Az időjárás remek, a tapadás rendben van, és az autóm is kiválóan viselkedett.
hvg.hu: Pontosítsunk az olvasók kedvéért: egy 488 GTB volt ez a bizonyos autó. Hogy viszonyul ez az utcai LaFerrarihoz?
J. C.: A 488 versenyváltozatával körülbelül 10 másodperccel jobb köridőt lehet elérni a Hungaroringen, mint a LaFerrarival. Hiába csak 660 lóerős a versenyautó, a slickgumik és a nagy szárny miatt versenypályán simán veri a 962 lóerős hibrid utcai autót.
hvg.hu: És melyik Ferrari a kedvence?
J. C.: Természetesen a LaFerrari Aperta, amivel a Hungaroringre is kijöttem. De azért kíváncsian várom a 812 Superfastet is, szeptemberre ígérték a szállítást.
hvg.hu: Mit gondol, a Superfast jobb autó lesz, mint az F12tdf, amit jelenleg is használ?
J. C.: Nehéz kérdés, meglátjuk. Az ugyebár a 812 Superfast elődjének, az F12-nek a legsportosabb kivitele. Az F12tdf 780 lóerős, míg a 812 Superfast már kereken 800 lóerős. Az új modell tehát kicsit erősebb, azonban ezzel együtt a tömege is nagyobb.
hvg.hu: Tavaly az F12tdf-fel indult az Európát átszelő Gumball 3000-en, mely ugyebár egyebek közt Budapesten is keresztül haladt. Idén nyáron melyik lesz a kiválasztott autó?
J. C.: Ezzel kapcsolatban hamarosan minden részletet el fogok árulni, addig viszont csak annyit mondanék, hogy nem az F12tdf-fel, és nem is az Apertával veszek részt a rendezvényen. (Azóta kiderült: egy 488-as Ferrarival indult Cartu.)
hvg.hu: Beszélgetünk itt több modellről is, de egy valami közös: az összes autóján szlovák rendszám van, de pontosan miért?
J. C.: Nem vagyok magyar állampolgár, és ha választhatok, akkor értelemszerűen nem kívánom megfizetni a magas magyar közterheket.
hvg.hu: És választ. Értjük. Ha már választások: csak Ferrari sportkocsik állnak a garázsában. A többi márkát ennyire nem kedveli?
J. C.: Porsche 911-est vezettem korábban, de inkább maradok az olasz gyártónál.
hvg.hu: Mi a helyzet a Porsche 918 Spyderrel, illetve a McLaren P1-gyel? Azok is elég jó autók.
J. C.: De én még nem próbáltam őket, és nem is tervezem.
hvg.hu: És az elektromos autókat? Egyre többet hallani már az elektromos sportkocsikról is. Ezekről mi a véleménye?
J. C.: Röviden annyi, hogy amíg csak tehetem, a hagyományos, benzinmotoros sportkocsikat fogom hajtani.
hvg.hu: Az elektromos autók jövőjével kapcsolatban tehát szkeptikus, de mi a helyzet a régi, oldtimer Ferrarikkal?
J. C.: Egyelőre még nincs régi Ferrarim, és bár egy ideje foglalkoztat a gondolat, hogy vásároljak egyet, a régebbi sportkocsikat nem igazán szeretem. Számomra az a legfontosabb, hogy egy autó gyors legyen, a lehető leggyorsabb. A régi Ferrarik pedig nem olyan gyorsak, mint az újak, ezért nem is szeretem őket.
hvg.hu: Ha már a gyorsaságnál tartunk, nézi a Forma–1-et?
J. C.: Nem vagyok nagy F1-rajongó, mert a sportág az utóbbi időkben ellaposodott, de azért meg szoktam nézni egy-egy versenyt. És akkor Vettelnek drukkolok.
hvg.hu: Ha nem sport-, hanem luxuskocsikról van szó, akkor a Rolls-Royce a kedvence. Látta már jelenleg is használt Phantomjának az utódját?
J. C.: Igen, tavasszal zárt ajtók mögött már találkoztam az új modellel, és rendeltem is belőle egyet. 2018 első negyedévére ígérték az átadást, valószínűleg márciusban ülhetek majd be az új autómba.
hvg.hu: Elárulhat róla néhány részletet?
J. C.: Nem tehetem, mert titoktartási szerződést írtam alá. De már nem kell sokat várni az új Phantom hivatalos bejelentésére, július végén lesz.
A rövid beszélgetés után Cartu gyorsan beült a nyitott tetejű LaFerrariba és váltott utastársakkal rengeteg élményautózós kört tett meg a ringen. Ez előtt néhány rutinfeladat azért még várt a kiszolgálószemélyzetre. Először is kellett némi benzint tankolni a kocsiba – mint megtudtuk, magas oktánszámú speciális versenybenzint szivattyúztak a LaFerrariba.
Érdekesség, hogy a benzinbetöltő nyílással szemben a másik oldalon is található egy töltőnyílás, ahol viszont nem folyékony üzemanyaggal, hanem árammal lehet megtölteni a kocsit. Erre azért lehet szükség, hogy rögtön induláskor maximális töltöttséggel, maximális erővel indulhasson a LaFerrari. Hibridség ide vagy oda, zöld rendszámot (szerencsére) nem kaphat a járgány, hiszen tisztán elektromosan nem képes gurulni.
A versenypályás használat miatt indulás előtt még a vonószemet is a helyére kellett pattintani, illetve azt előbb még elő kellett szedni a nem túl méretes első csomagtartóból:
Az autó alja végig borított, értelemszerűen aerodinamikai megfontolásból:
A hátul található diffúzor környékén aktívan szabályzott kis szárnyakra lehetünk figyelmesek:
A hanghatás egész egyszerűen elképesztő, köszönhetően például a turbó nélküli 6,3 literes V12-es szívómotornak és a sportkipufogóknak:
A minden körülmények mellett szuper rövid féktávokról a speciális és extrém drága karbon-kerámia fékek gondoskodnak:
Minden örömök forrása, avagy Cartu szuper Ferrarijának slusszkulcsa:
Végül pedig néhány kép Cartu versenyautójáról, a 488 GTB Challenge-ről, mely nem 600, hanem „csak” 110 millió forintba került, mégis sokkal gyorsabb a Hősök terénél a budapesti forgalomban gumiégetésre használt LaFerrarinál: