Bérelhető önvezető autó szolgáltatás indul Kínában. Kell hozzá jogosítvány?

A Baidu és Kína legnagyobb autókölcsönző cége, a CAR Inc. bejelentette: elindították a világ első, teljesen nyilvános önvezető autóbérlési szolgáltatását. Ez annyit tesz, hogy nem kell se sofőr, se kulcs, se ügyintéző – a kocsi magától érted jön, és ha végeztél, magától el is megy. – közölte a CarNewsChine, amit a Hvg szúrt ki.

A rendszer jelenleg csak Kínában működik, de nem kizárt, hogy pár éven belül Európába is begurul. A működése egyszerű: a felhasználó online vagy egy mobilalkalmazásban kiválasztja, hol és mikor szeretne autót bérelni, és az egyik „Apollo Go” nevű robotaxi oda is megy hozzá – teljesen önállóan.

A sofőr nélküli autók három személyt tudnak szállítani, és a hagyományos rövidtávú bérléshez hasonlóan 4 órától akár 7 napig is lehet őket használni. Az árak megegyeznek a CAR Inc. jelenlegi tarifáival – vagyis a csúcstechnológia nem kerül többe, mint egy hagyományos bérlés.

A járművet igazolvánnyal lehet feloldani, de a cég nem közölte, hogy kell-e hozzá jogosítvány is, hiszen az autó teljesen magát vezeti. Ha vége a bérlésnek, az autó visszaáll a megadott helyre – szintén önállóan.

A szolgáltatás hátterét a Baidu Apollo rendszer biztosítja. Ez a platform már több mint 11 millió önvezető utazást teljesített Kínában, és a használata idén 75%-kal nőtt. Az autók a Baidu saját fejlesztésű, hatodik generációs robotaxijai, amelyek ára körülbelül 204 ezer jüan (kb. 28 ezer dollár).

A kínai cég szerint ezek sokkal olcsóbban üzemeltethetők, mint a Tesla vagy a Google-féle Waymo autói.

  • Amikor azt érzed: MOST ITT A VÉG – Videón a horror pillanat

    Egy olvasónk fedélzeti kamerája rögzítette azt a hajmeresztő pillanatot, amikor egy kamionról lezuhanó markológép az úttestre zuhant – pont előttük. A bama.hu beszámolója szerint a baleset 2025. július 3-án történt. Egy kamion szállította a markológépet, ám a szerelvény nem fért át a híd alatt, így a rakomány az úttestre zuhant.

Az autók ugyan ötszemélyesek lennének, de csak három utas használhatja őket, mert a vezetőülés le van zárva. Vagyis a térkihasználás nem ideális, de ez a kompromisszum egyelőre velejárója a technológiának.

És hogy jön ez hozzánk?
Egyelőre sehol sincs ilyen szolgáltatás Európában, pláne nem Magyarországon – de az irány egyértelmű. A kínai cégek gyakran évekkel előzik meg a nyugati technológiát, és ha beválik, szinte biztos, hogy más országok is átveszik a modellt.

MEGOSZTÁS
Üzleti kapcsolatfelvétel: LinkedIn