Bérelhető önvezető autó szolgáltatás indul Kínában. Kell hozzá jogosítvány?

A Baidu és Kína legnagyobb autókölcsönző cége, a CAR Inc. bejelentette: elindították a világ első, teljesen nyilvános önvezető autóbérlési szolgáltatását. Ez annyit tesz, hogy nem kell se sofőr, se kulcs, se ügyintéző – a kocsi magától érted jön, és ha végeztél, magától el is megy. – közölte a CarNewsChine, amit a Hvg szúrt ki.

A rendszer jelenleg csak Kínában működik, de nem kizárt, hogy pár éven belül Európába is begurul. A működése egyszerű: a felhasználó online vagy egy mobilalkalmazásban kiválasztja, hol és mikor szeretne autót bérelni, és az egyik „Apollo Go” nevű robotaxi oda is megy hozzá – teljesen önállóan.

A sofőr nélküli autók három személyt tudnak szállítani, és a hagyományos rövidtávú bérléshez hasonlóan 4 órától akár 7 napig is lehet őket használni. Az árak megegyeznek a CAR Inc. jelenlegi tarifáival – vagyis a csúcstechnológia nem kerül többe, mint egy hagyományos bérlés.

A járművet igazolvánnyal lehet feloldani, de a cég nem közölte, hogy kell-e hozzá jogosítvány is, hiszen az autó teljesen magát vezeti. Ha vége a bérlésnek, az autó visszaáll a megadott helyre – szintén önállóan.

A szolgáltatás hátterét a Baidu Apollo rendszer biztosítja. Ez a platform már több mint 11 millió önvezető utazást teljesített Kínában, és a használata idén 75%-kal nőtt. Az autók a Baidu saját fejlesztésű, hatodik generációs robotaxijai, amelyek ára körülbelül 204 ezer jüan (kb. 28 ezer dollár).

A kínai cég szerint ezek sokkal olcsóbban üzemeltethetők, mint a Tesla vagy a Google-féle Waymo autói.

  • No Title

    Két olvasónk is olyan felvételt küldött, ami tökéletesen mutatja: Magyarországon sok esetben nem csak az a veszélyes, ha gyorshajtasz, hanem ha szabályosan mész. Az első videó Budapesten, az Andrássy úton készült, éjfél után nem sokkal. „Pár hete, az Andrássyn jöttem éjfél után kicsivel.

Az autók ugyan ötszemélyesek lennének, de csak három utas használhatja őket, mert a vezetőülés le van zárva. Vagyis a térkihasználás nem ideális, de ez a kompromisszum egyelőre velejárója a technológiának.

És hogy jön ez hozzánk?
Egyelőre sehol sincs ilyen szolgáltatás Európában, pláne nem Magyarországon – de az irány egyértelmű. A kínai cégek gyakran évekkel előzik meg a nyugati technológiát, és ha beválik, szinte biztos, hogy más országok is átveszik a modellt.

MEGOSZTÁS
Üzleti kapcsolatfelvétel: LinkedIn