Bérelhető önvezető autó szolgáltatás indul Kínában. Kell hozzá jogosítvány?

A Baidu és Kína legnagyobb autókölcsönző cége, a CAR Inc. bejelentette: elindították a világ első, teljesen nyilvános önvezető autóbérlési szolgáltatását. Ez annyit tesz, hogy nem kell se sofőr, se kulcs, se ügyintéző – a kocsi magától érted jön, és ha végeztél, magától el is megy. – közölte a CarNewsChine, amit a Hvg szúrt ki.

A rendszer jelenleg csak Kínában működik, de nem kizárt, hogy pár éven belül Európába is begurul. A működése egyszerű: a felhasználó online vagy egy mobilalkalmazásban kiválasztja, hol és mikor szeretne autót bérelni, és az egyik „Apollo Go” nevű robotaxi oda is megy hozzá – teljesen önállóan.

A sofőr nélküli autók három személyt tudnak szállítani, és a hagyományos rövidtávú bérléshez hasonlóan 4 órától akár 7 napig is lehet őket használni. Az árak megegyeznek a CAR Inc. jelenlegi tarifáival – vagyis a csúcstechnológia nem kerül többe, mint egy hagyományos bérlés.

A járművet igazolvánnyal lehet feloldani, de a cég nem közölte, hogy kell-e hozzá jogosítvány is, hiszen az autó teljesen magát vezeti. Ha vége a bérlésnek, az autó visszaáll a megadott helyre – szintén önállóan.

A szolgáltatás hátterét a Baidu Apollo rendszer biztosítja. Ez a platform már több mint 11 millió önvezető utazást teljesített Kínában, és a használata idén 75%-kal nőtt. Az autók a Baidu saját fejlesztésű, hatodik generációs robotaxijai, amelyek ára körülbelül 204 ezer jüan (kb. 28 ezer dollár).

A kínai cég szerint ezek sokkal olcsóbban üzemeltethetők, mint a Tesla vagy a Google-féle Waymo autói.

  • Eszeveszett tempóval érkezett Audi okozott láncbalesetet az M1-esen

    Július 12-én, szombaton láncbaleset történt az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 116-os kilométerkő közelében. A felvételt beküldő olvasónk így számolt be a történtekről: „2025. július 12-én az M1 autópályán Budapest felé mindkét sáv telített volt, a belső sávban haladtunk. Mi egy barna Suzuki S-Crossban, előttünk egy belga Volkswagen, mögöttünk egy német Audi.

Az autók ugyan ötszemélyesek lennének, de csak három utas használhatja őket, mert a vezetőülés le van zárva. Vagyis a térkihasználás nem ideális, de ez a kompromisszum egyelőre velejárója a technológiának.

És hogy jön ez hozzánk?
Egyelőre sehol sincs ilyen szolgáltatás Európában, pláne nem Magyarországon – de az irány egyértelmű. A kínai cégek gyakran évekkel előzik meg a nyugati technológiát, és ha beválik, szinte biztos, hogy más országok is átveszik a modellt.

MEGOSZTÁS
Üzleti kapcsolatfelvétel: LinkedIn