Január elsején életbe lépett Barcelonában az alacsony kibocsátású zóna (ZBE), azaz megszületett Európa legnagyobb kiterjedésű tilalmi zónája a szennyező autók számára. Az intézkedés munkanapokon reggel 7 és este 8 óra között érvényes.
Szinte az egész városra kiterjed, egyes részeken a városhatárokon is túlnyúlik. Nem vonatkozik viszont a katalán nagyváros körüli autópályákra. A terület összesen 95 négyzetkilométer, a legnagyobb terület, melyen Dél-Európában ilyen korlátozást vezettek be.
A tavaly novemberben, Madridban bevezetett tilalmi zónáknak a hússzorosa.
A tilalom a 2000-nél régebbi benzines, és a 2006 előtt gyártott dízelautók, valamint a 2003-nál régebbi motorkerékpárokra vonatkozik, de 2021-től az Euro 4-nél rosszabb minősítésű buszokra, furgonokra, teherautókra is kiterjesztik
Azok, akik a tiltásban érintett autójukat igazoltan a bontóba küldik, 3 évig ingyenes tömegközlekedést kapnak a Barcelonában és környékén működő regionális közlekedésszervezőtől, mely mind a 6 zónában érvényes.
A kártya névre szól és a tulajdonosa nem vásárolhat vagy bérelhet új autót a régi helyett a három év alatt.
A tiltás alól csak a mozgáskorlátozottakat szállító autók kivételek.
Akik mégis megtartják a régi autójukat, évi legfeljebb tíz napot hajthatnak be, melyre külön kell matricát vásárolniuk napi 2 euróért. A bírság 100 és 1800 euró közötti az engedély nélküli behajtásért (a jármű korától és a szabályszegések számától függően), a rendszámokat több száz kamera figyeli városszerte.
Csak áprilistól bírságolnak, az első három hónapban még türelmi időszak van.
A tiltással egyidejűleg sűrítik a metrókat és villamosokat, illetve 75 db új buszt állítottak többletként forgalomba a főbb vonalakon.
2020-tól csökkentik a bérletek árát:
A barcelonai havi bérlet ára 54-ről 40 euróra csökken (kb. 13 ezer forint), és a regionális zónabérletek árát is csökkentik. Egy 6 zónás havi bérlet ára például 154-ről 114 euróra változott (kb. 38 ezer forint), ez lehetővé teszi az ingázást 80-90 kilométeres távolságból Barcelonába és magában foglalja a barcelonai tömegközlekedést is. (Nehéz nem összehasonlítani: Budapestről a hasonló távolságra lévő Szolnokról ingázni és a budapesti és szolnoki tömegközlekedést is használni regionális közlekedési szövetség híján ma ennek a duplájába kerül itthon, kb. 73 ezer forintba.)