Mint arról mi is beszámoltunk, elsőként a mentősök, majd később a Taxisszövetség is „beleállt” a pollerekkel védett biciklisávokba.
Ha ez nem lett volna elég, többen elkezdtek azon is bosszankodni, hogy az oszlopokkal védett Üllői út megnehezíti a 100E jelzésű reptéri buszok közlekedését.
Erre reagált egy Facebook posztban a főpolgármester kabinetfőnöke, Balogh Samu, aki
többek között azt is leírta, hogy a BKK statisztikái szerint a BKK friss statisztikái szerint már most közel másfélszer annyian bicikliznek az Üllői út érintett szakaszán, mint korábban.
Pontokba szedve írta le a pollerekkel elválasztott bringasávok védelmében a következőket:
„Folytatódik a támadássorozat Budapest első védett biciklisávjai ellen. Miután legutóbb bebizonyosodott, hogy ha szükséges, akár egy mentővel is végig lehet hajtani a sávon, a kormánysajtó újabb témát talált: a reptéri buszok közlekedését.
Nézzük a tényeket:
1⃣ A repülőtér és a belváros között feláras jegyekkel expressz busz közlekedik, ami a Kálvin tér és a repülőtér között nem áll meg. Ez a 100E.
2⃣ Az elmúlt években a metrópótlás pozitív mellékhatása volt, hogy a pótlóbuszok mellett a 100E buszok is használhatták a buszsávokat az Üllői úton. A metrópótlás végével azonban a buszsávok megszűntek, és az ország legforgalmasabb vasútvonala, az M3-as metró felett érdemben fel sem merült, hogy megmaradjon a buszsáv egy repülőtéri exkluzív járat kedvéért.
3⃣ Az Üllői úton szakmapolitikai egyetértés van abban, hogy biztonságos kerékpársávokat kell létrehozni. Nemcsak a Fővárosi Közgyűlés által nemrég elfogadott Kerékpáros Főhálózati Terv, de a kormány által készíttetett Budapest 2030 fejlesztési terv is kerékpársávokat alakítana ki az Üllői úton. Azzal pedig a kormány Nemzeti Kerékpáros Stratégiája is egyetért, hogy ahol nagy az autóforgalom és jelentős a sebességkülönbség az autók és a biciklizők között, ott fizikai elválasztásra van szükség. Például műanyag pollerekre, ahogy mi is tettük az Üllői úton.
4⃣ Az Üllői úti buszsávok megszüntetése után az ott közlekedők 100E buszok közlekedése óhatatlanul kiszámíthatatlanabbá válik a biciklisávok meglététől függetlenül. Ha nem lennének védett biciklisávok, akkor az autók között állnának a buszok torlódás esetén. Csak ebben az esetben a biciklisek se tudnának biztonságosan haladni.
5⃣ Noha az Üllői úti védett biciklisávok még csak néhány napja készültek el, a BKK statisztikái szerint már most közel másfélszer annyian bicikliznek az Üllői út érintett szakaszán, mint korábban. Ráadásul a viszonyítási alap idején busz-kerékpársávok voltak az Üllői úton. Tehát ez a jelentős emelkedés kifejezetten a fizikai védelemnek, a pollersornak köszönhető. Ezzel párhuzamosan minimálisra csökkent a járdán biciklizők száma, ami kifejezetten jó a gyalogosoknak is.
6⃣ A BKK munkatársai annak érdekében, hogy a reptérről érkezők ne szenvedjenek jelentős hátrányt alternatív útvonalat dolgoztak ki. A Baross utcai buszsáv használatával a buszok kikerülik az érintett szakaszt, miközben megállót nem kell kihagyniuk. A BKK számai szerint ezzel jó esetben csupán 2 perccel növekszik a menetidő a normális úthoz képest, ami 34/36 perc esetében nem olyan jelentős különbség.
Egyébként is szép értékválasztási kérdés, hogy a jellemzően turisták által használt extradíjas szolgáltatást, vagy a belváros felé biciklit választók biztonságát helyezzük magasabbra. De szerencsére a BKK szakemberei olyan megoldást találtak, amivel torlódások esetén is jóllakik a kecske, de a káposzta is megmarad.
Persze ez az egész nem lenne téma, ha Budapesten is meg lehetne közelíteni a repülőteret gyorsan és átszállás nélkül vonaton, de a többihez hasonlóan, ennek a kormányzati projektnek is bizonytalan a sorsa.”
– írta meg a posztban Balogh Samu.