Dr. Herpy - Jogi vélemény:

Gondolkodtató
Az önvezető autók jelenleg igen veszélyes „játékszerek”
Az önvezető autók jelenleg igen veszélyes „játékszerek”
Hirdetés

Fontos: A SAE (Society of Automotive Engineers) International 2014-ben egy szabvány formájában definiálta az autonóm gépjárművek terminológiáját, ill. megfogalmazta azok szintjeit az automatizáltság tekintetében
Lásd wikipedia

Tehát jelenleg az önvezető autók, definíció szerint többnyire 4. szintűek: (Magas szintű automatizáltság)

Az automata járművezető-rendszer irányítja az összes dinamikus vezetési műveletet, még akkor is, ha a humán járművezető nem megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre.

Mi a cél? Az 5. szint: Teljes automatizáltság

Az automata járművezető-rendszer irányít minden dinamikus vezetési műveletet folyamatosan. Minden – a humán járművezető által is kezelhető – út-, ill. környezeti körülményt képes kezelni. A jármű ember nélkül is közlekedhet.

A gyártók jelenleg a többnyire a 4. szintnél tartanak.

Így számos olyan berendezést építenek autóikba, amikkel a sofőr jelenlétét, éberségét kontrollálják mivel ez így még mindig egy „teszt” jellegű szint.

A jelenleg értékesített önvezető autók akarva-akaratlanul hamis biztonságérzetet keltenek a sofőrjükben.

Konkrét példa:
Ha egy ilyen autót birtokolsz, használsz, nyilván kezdetben kíváncsiságból, később rutinból kezded használni az önvezető funkcióját.
Hajlamos leszel autópályán megírni egy üzenetet a telefonodon, de nem a hagyományos autóknál megszokott módon (jaj, a rendőr észre ne vegye, vagy nehogy koccanjak), éberen,

hanem bátran, hosszú időre, akár 1 percre is egyre inkább képes leszel belefeledkezni abba, hogy tulajdonképpen egy száguldó fémdobozban ülsz, ami mivel még úgymond „tesztüzemű” gyakran hibázhat, érthet félre olyan, előre nem definiált helyzeteket, amit az ember simán megoldott volna.

Másik nagyon fontos, az elkövetkező időszak eldöntendő kérdései közé tartozik az 5. szint eléréséhez:

Az áldozatválasztás

Adódik a helyzet egy forgalmi szituációban, amikor elkerülhetetlen egy baleset és nem mindegy, hogy az adott modell egy autónak hajt neki, a benne ülőt kitéve a sérülésnek, akár halálnak, vagy adott esetben egy ember (gyermek vagy felnőtt?) elgázolásával kerüli el a másik autóval való ütközést…

Muszáj lesz ezekre az esetekre is felkészülniük a gyártóknak, ha 5. szintű autókat akarnak majd eladni és elárasztani velük a világot.

Összefoglalva szerintünk két dolog miatt jelenleg a legveszélyesebb az „önvezető műfaj”:

A 4. szint borzasztó hamis biztonságérzetet kelt, a gyártók ellenőrző eszközeinek ellenére is, az amúgy is sokszor felelőtlen sofőrök esetében…

Ha el is érik az 5. szintű, teljes automatizáltságot szériagyártásban, azután még rengeteg időre van szükség addig, amíg csak ilyen autók lesznek az utakon forgalomban.

Addig pedig keveredni fog az ember és robot közti mérlegelési, gondolkodásbeli különbség, aminek a kiküszöbölésére nagyon sok időre és komoly morális, jogi szabályozásokra van még szükség.

Lásd „én, a robot” című film)

MEGOSZTOM:


Minket követhetsz 😉


Partnerünk

Országos Rendőr-főkapitányság
A biztonságosabb közutakért…

Megnyertük

2022-ben oldalunk nyerte meg
“AZ ÉV PÉLDAÉRTÉKŰ KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÓJA” díjat

2022. Május 11., Művészetek Palotája

Hirdetés