Hirdetés

Hírek
Amit minden fiatalnak meg kellene tapasztalnia, mielőtt megkapja a slusszkulcsot
Amit minden fiatalnak meg kellene tapasztalnia, mielőtt megkapja a slusszkulcsot
Hirdetés

Bár autóink egyre biztonságosabbak, a közlekedési balesetek továbbra is vezető haláloknak számítanak, különösen a fiatalok körében. A friss jogosítvánnyal rendelkezők jelentős százaléka hajlamos túlbecsülni vezetői képességeit és az autó műszaki teljesítményét, mivel a kötelező vezetési gyakorlat nem készíti fel őket a váratlan helyzetekre.

Az Európai Bizottság 2015-ös közlekedésbiztonsági statisztikáit böngészve komor kép tárul a szemünk elé: a 18-24 éves európaiak körében az egyik vezető haláloknak az autóbalesetek számítanak, és minden halálos autóbaleset ötödik áldozata is ebbe a korcsoportba tartozik. A baleseti halálozási statisztikát tekintve kijelenthető, hogy a 16-24 évesek esetében kétszer vagy akár háromszor is nagyobb a rizikója egy halálos kimenetelű közlekedési balesetnek, mint a tapasztaltabb vezetők esetében. Ilyen adatsorok láttán valószínűleg nincs szülő, aki könnyű szívvel adná a sikeres forgalmi vizsgát teljesítő gyereke kezébe a családi autó volánját.

Külföldön sem jobb a helyzet

A fiatal, tapasztalatlan autóvezetőknél az Egyesült Államokban is hasonlóan magas a halálos balesetek kockázata. A Ford szakértői megállapították, hogy a fiatal vezetők dupla akkora eséllyel válnak közúti baleset áldozatává, mint tapasztaltabb társaik. Ezek a balesetek igen gyakran a tapasztalat hiánya miatt következnek be. A tapasztalatlanság főleg négy kulcsfontosságú területen lehet nagyon veszélyes. Ez a négy terület a veszélyhelyzetek felismerése, a jármű kezelése, a sebesség illetve a körülöttünk lévő tér alkalmazása, illetve a zavaró tényezők kizárása.

  • Az első terület esetében azon képességek erősítésére vagy kifejlesztésére van szükség, amelyek segítik felismerni a veszélyhelyzeteket – például egy kereszteződés megközelítése során –, és a begyakorolt rutinnal segítenek elkerülni a baleseteket.
  • A jármű kezelése önmagáért beszél, fontos, hogy az autóvezető tisztában legyen járműve méretével és tömegével, vagyis tehetetlenségével is. De ugyanide tartozik a vészfékezés elsajátítása, illetve az, hogy fékezéskor és kanyarodáskor mi történik az autó egyensúlyával. A sofőröknek azt is meg kell tanulnia, hogy az autó kerekei hogyan maradjanak mindig kapcsolatban az úttal, ha pedig ez megszűnik, hogyan lehet visszanyerni az uralmat a gépkocsi felett.
  • A sebesség kezelésének azért rendkívül fontos a szerepe, mert erre van szükség annak érdekében, hogy fel tudjuk venni a forgalom ritmusát és mindig biztonságos követési távolságot tudjunk tartani, nem csak az előttünk, de akár a mögöttünk haladótól is.
  • A zavaró tényezők kizárása is önmagáért beszél, a fiatal sofőröknek ugyanis fokozottan fel kell hívni a figyelmét a vezetés közbeni mobilozás, sms-ezés, vagy akár étkezés veszélyeire, és a koncentrált figyelem fontosságára, mely vezetés közben akár életmentő is lehet.

30 óra nem elég a biztonsághoz

Ma Magyarországon 30 órányi kötelező vezetési gyakorlatot kell teljesíteni, mielőtt valaki megszerezhetné a jogosítványt. Az autóvezetést oktató szakemberek között valószínűleg nem találni olyat, aki szerint ez elegendő lenne. Érdemes összevetni ezt azzal, hogy például a szomszédos Ausztriában két évig csak próbajogosítvánnyal lehet vezetni, akkor is csak úgy, ha az autón jól látható tanulóvezető jelzést helyeznek el.

Persze ez a megoldás sem tökéletes, ugyanis sokan akár évtizedes vezetői tapasztalattal a hátuk mögött sem tudják, hogyan kell pontosan és biztonságosan fogni a kormányt, illetve mire kell odafigyelniük vezetés közben. Ha egy 30 évnél idősebb autóst megkérdezünk, hogy szerinte hol kell fogni a kormányt, a legtöbben a sokáig sulykolt „10 óra 10 perc” kormányfogást fogják említeni, holott ma már a „3 óra, 9 óra” az uralkodó módszer. De még ha valaki elméletben tudja is, könnyen előfordulhat, hogy a kényelem oltárán feláldozva a biztonságot, szinte fekvő testhelyzetbe hátradöntött üléssel, a kormányt egy kézzel felül vagy alul fogva autózik, bele sem gondolva, hogy milyen veszélybe sodorja magát, utasait, vagy a közlekedés többi résztvevőjét.

A friss jogosítvánnyal rendelkezők 30 órányi kötelező vezetési gyakorlatát érdemes kiegészíteni egy vezetéstechnikai oktatással, mielőtt átengedjük nekik a volánt. Egy ilyen tréning során a közlekedési veszélyhelyzetek hatékonyabb és biztonságosabb kezelése mellett előtérbe kerülnek olyan alapvetőnek számító fizikai ismeretek is, amelyeket az iskolában ugyan még tanultunk, de az autózás kézzelfogható gyakorlatában alkalmazva sokkal érthetőbbé válnak. Nem árt tudni, hogy mit jelent például az az információ, hogy az autó kerekét elfordítani 0,3 másodpercbe kerül (vagyis ha megcsúszik a kocsi, hiába rángatjuk ide-oda a kormányt, mert a kocsinak ennyi időbe kerül „lereagálni” egyetlen kormánymozdulatot).

Túlzás nélkül állítható, hogy azok a fiatal vezetők, akik nem csak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges ismereteket szerzik meg, de a vezetéstechnikai tudásukat is elmélyítik, sokkal biztonságosabban közlekedhetnek majd az utakon, aminek köszönhetően a jelenlegi statisztikai adatok pár éven belül jelentősen javulhatnak.

 

A Ford válasza
A fenti problémák megoldására a Ford 2003-ban létrehozta, 2017-ben pedig Magyarországon is elindítja Ford Driving Skills for Life nevű kezdeményezését. Ezt május 11-én, a Közlekedési Kultúra Napján jelentették be Budapesten.

A Ford Alapítvány által világ 40 országában sikeresen működő ingyenes tréningsorozat a Ford társadalmi szerepvállalás programjának részeként segíti a 18-24 év fiatalokat, hogy friss jogosítványuk mellé a megfelelő vezetési gyakorlat megszerzésével elkerülhessék az autóbaleseteket. Az első évben 320 résztvevőt várnak a szervezők.

„A tréning programját a nemzetközi szakértőcsapattal közösen állítottuk össze, a magyar hatóságok bevonása mellett, így ténylegesen a hazai valóságra szabtuk az elméleti, a gyakorlati, illetve a demonstrációs részeket is” – mondta Albert Péter vezetéstechnikai szakértő, a program vezető trénere. „A képzés során a számítógépes játékok, és a virtuális valóság is a segítségünkre lesz, valamint a drogok és az alkohol hatásait demonstráló öltözettel, illetve a megváltozott útviszonyok és extrém időjárás által okozott veszélyek szimulálásával zajlik majd az izgalmas felkészülés.”

A Ford Driving Skills for Life képzésein eddig világszerte közel félmillió fiatal vett részt vezetési gyakorlatok és online képzések formájában, a Ford DSFL üzenetei pedig több millió emberhez jutottak már el. 2013 óta a Ford csak Európában több mint 12 millió eurót fordított a DSFL programra, amelyet 2017-ben már Belgium, Finnország, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Lengyelország, Románia, Oroszország, Spanyolország, Nagy-Britannia, Törökország és Norvégia mellett Magyarországon is több alkalommal megrendez majd.

A Ford Driving Skills for Life ingyenes programjára a www.dsfl.hu weboldalon regisztrálhatnak az érdeklődők.

 

Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Forrás: http://hvg.hu/brandchannel/fordmagyarorszag_20170524_Amit_minden_fiatalnak_meg_kellene_tapasztalnia_mielott_megkapja_a_slusszkulcsot

 


Minket követhetsz 😉


Partnerünk

Országos Rendőr-főkapitányság
A biztonságosabb közutakért…

Megnyertük

2022-ben oldalunk nyerte meg
“AZ ÉV PÉLDAÉRTÉKŰ KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÓJA” díjat

2022. Május 11., Művészetek Palotája

Hirdetés