A jövőben kötelezővé válhat az alkoholzár beépítése az új autókba. Ennek lényege, hogy az alkoholszondát az indításgátlóval összekapcsolva megakadályozza az ittas sofőrök járművezetését.
Az Európai Unió a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek csökkentése érdekében azt tervezi, hogy kötelezővé teszi az ADAS-rendszerek (Advanced Driver Assistance Systems) alkalmazását az új járművekben, amelyek között az alkoholzár is szerepel. Az autoszektor.hu információi szerint az intézkedés már 2026-ban hatályba léphet.
Az ittas vezetést megelőző rendszer egyik megoldása, hogy az autó csak alkoholszondás teszt elvégzése után indítható el. Egy másik lehetséges módszer szerint a sofőrnek egy meghatározott mondatot kell kimondania egy érzékelő előtt, amely a hang alapján elemzi az alkoholszintet. Ha nem észlel alkoholt, a jármű elindítható.
Mivel a megengedett véralkoholszint országonként eltérő, a külföldre utazó vezetőknek az adott ország előírásait kell betartaniuk. Az alkoholzár bevezetése azonban vitatott, mivel növeli az autók árát, és kijátszható – például egy józan utas is teljesítheti a tesztet, ami szabályszegésnek minősül és veszélyezteti a biztonságot.
A rendszer bevezetését eredetileg már 2024 nyarán tervezték, mivel az ittas vezetés az egyik leggyakoribb közúti baleseti ok.