Megjelent a tegnap esti Magyar Közlönyben, így már nem tervezetként, hanem tényként mondhatjuk, hogy 2024 szeptember 1-től nem kapnak zöld rendszámot a hibrid járművek és 2026. november 30-ig a korábban kiosztott zöld rendszámokat is le kell cserélni az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járműveken.
Az ÉKM (Építési és Közlekedési Minisztérium) közleménye szerint ezzel lezárul a zöld rendszámos luxusterepjárók kora.
– szúrta ki a villanyautósok.hu
A plug-in hibridek (és velük együtt a hatótávnövelt elektromos járművek) zöld rendszámának elvételét a minisztérium azzal indokolja, hogy
egyrészt a vártnál gyakrabban és nagyobb mértékben használják a tulajdonosok az ilyen járművekben lévő belső égésű motorokat, ezért a hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek melletti kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért kibocsátásnak, másrészt az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azok a járművek, amelyek az átlagos benzin, vagy dízelüzemű autóknál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, de egy elektromos meghajtással kiegészítve úgy részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy valójában lényegesen szennyezőbbek, mint az átlagos, fosszilis üzemanyagot használó járművek.
Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.
A zöld rendszám elvétele közvetlenül csak a parkolási kedvezmény megvonását érinti, abban a 21 városban – köztük Budapesten – ahol még saját hatáskörben nem vonták meg az elmúlt években ezt a kedvezményt.
Azonban az ÉKM közleménye azzal zárul, hogy „folyamatban van a zöld rendszámhoz kapcsolódó adókedvezmények felülvizsgálata is”, azaz vélhetően hamarosan döntés születhet a vagyonszerzési illeték, teljesítményadó, regisztrációs díj és cégautó adó mentesség hibridektől történő megvonásáról is. – tette hozzá a portál.
FRISSÍTÉS:
A bejelentést követően a Totalcar rákérdezett, az intézkedést illetékes Építési és Közlekedési Minisztériumnál (ÉKM), hogy ingyenes lesz-e a csere a tulajdonosok számára.
Az ÉKM válasza szerint mintegy 40 ezer autót érint majd a csere – nagyjából ennyi plug-in hibrid autót helyeztek forgalomba Magyarországon. A rendszám fehérítésével járó költséget pedig az autó tulajdonosának kell kifizetnie. Egy rendszámtábla-pár esetében ez 8500 forintot jelent jelen pillanatban, míg egyedi rendszámtábla esetében 15 ezer forint/pár.
A minisztérium azt is közölte, hogy jelenleg mintegy 60 ezer darab elektromos autó és 240 ezer fehér rendszámos hibrid van forgalomban Magyarországon.