Budapesten, a XI. kerületben, a Bocskai úton lakunk. Itt van a 4-es metró Újbuda központ nevű megállója, a 4-es villamos végállomása, de megáll itt a 17-es, a 41-es, a 47-es és a 48-as villamos, valamint buszok is. Forgalmas környék. A kerületben fizetős a parkolás, de van néhány utca, ahol ingyen meg lehet állni. Ilyen a Bocskai út, a folytatása, az Október 23. utca, és a Fehérvári út. Ezekben az utcákban ezért nem csak azok parkolnak, akik itt laknak, hanem azok is, akiknek a környéken van dolguk, és nem szeretnének fizetni, vagy a környező utcákban albérlők, de nincsenek bejelentve, ezért nem jár nekik ingyenes parkolás a saját utcájukban. Forgalmas időszakban akár 20-30 percbe is telik, mire megürül egy hely.
Tavaly felújították a Bocskai utat. Az aszfaltozástól a földmunkán át faültetésig mindenféle munka volt. Nem bosszankodtam a zaj- és pormennyiségen, azon, hogy a házból kilépve rögtön saras lesz az ember cipője, azon sem, hogy a felújítás alatt még az addiginál is kevesebb a parkolóhely. A tudat, hogy szebb és jobb lesz a környék, könnyedén felülírta bennem a kellemetlenségeket. Az átépítés során nem a korábbi parkolási rendet állították vissza, hanem kis térköves szigetekkel határolták be a parkolóhelyeket, így a halszálka helyett sok helyen csak egymás mögé lehet beállni. Még kevesebb lett a parkoló.
Egyik szombat éjszaka későn értünk haza, szokásosan forgattuk a fejünk, hol van egy üres hely. Az utca elején, a buszmegálló után, két halszálkában álló autó után volt még egy hely, beálltunk. Vasárnap nem autóztunk, hétfőn, munkából hazaérve találtam egy kis papírt a szélvédőn. Igen, kitalálták, rokkant helyen álltunk meg, 50 ezerért. Visszasétálva a buszmegállóban meg is találtam a kis táblát, rajta a piktogrammal. Aztán a kis kiegészítő táblára irányult a figyelmem: az úttal párhuzamosan lehet csak ide állni. Ekkor konstatáltam, hogy mozgáskorlátozott parkolóhelyek is elköltöztek a felújítással, és ami eddig három autó parkolója volt, most egyetlen rokkant hely lett.
Rokiparkoló háztájiban
Azon már nem is akadtam fenn, hogy nincs felfestve, tudjuk, hogy nem kötelező, éppen ezért csak azt kértem a kerületi közterületfelügyelet telefonos munkatársától, hogy mondja meg nekem, mekkora hivatalosan egy rokkant parkolóhely. Akkor még azt gondoltam, biztosan kisebb lesz a hivatalos méret, mint ez a 8 méteres (!) hely, ahol hárman parkoltunk, így a fotók alapján erre hivatkozva fellebbezek majd, hogy mérsékeljék a büntetésem 15 ezerre a parkolási rend be nem tartása miatt. A közterületfelügyelet munkatársa azonban nem tudott választ adni, azt mondta, az általam kért információ benne van a KRESZ-ben. Nem találtam, ezért felkerestem Pető Attilát, a Kreszprofesszort, segítsen megtudni, mekkora is egy rokkant parkoló hivatalosan. Tőle a következő választ kaptam:
„Sajnos a KRESZ nem említ a mozgáskorlátozott hely méretével kapcsolatban semmit, bár azt sem írja elő, hogy csak személygépkocsival szállítható ilyen személy, akár teherautóval is lehet érkezni, akár parkolni is. A VIII. kerületi közteresektől egyszer kértem egy félhivatalos állásfoglalást, ők azt írták, 6 métert tekintenek számítási alapnak. Ez megfelel egy mai átlagos személykocsi méretének, plusz annyi helynek, hogy be is, ki is tudjon állni.”
Ekkor vált világossá, hogy nincs értelme a fellebbezésnek. Hiába a 8 méter hosszú hely, ha nincs felfestés, a rokkant hely addig tart, ameddig a közteres megítéli. Fellebbezés esetén ha a rendőrség is szabálytalan parkolást állapít meg, ráadásul 50 ezerről 100 ezer forintra ugrik a büntetés.
Egy parkolás: százezer
A következő napokban figyeltem, és jellemzően három autó állt itt, rajtuk az általam már jól ismert kis papírral. Ez napi 150 ezer forint, csilingel a kassza. Aztán észrevettem, hogy az út túloldalán is született egy fel nem festett párhuzamos rokkantparkoló, ahova eddig szintén halszálkába állhatott két autó. Az ilyen helyek a mozgáskorlátozottak érdekeit sem szolgálják, mert hiába a sok begyűjtött büntetés, nekik még ettől nem lesz szabad parkolóhelyük.