Az újautópiac növekedése és a használtautó-import felfutása miatt gyorsult a rendszámok kiadása. Bár idő még van bőven, pár év múlva el kell kezdeni azon gondolkozni, hogy mi jön a három betű, három szám kombináció után.
A válság után – mikor a magyaroknak egyéb dolguk is volt, mint, hogy autót vásároljanak – erősen visszaesett a hazai rendszámkiadás. A 2008-as közel 310 ezer darab helyett 2009-ben 172 ezer 2010-ben 147 ezer új rendszámot adtak ki.
Ez kezdett el szépen lassan felfelé kúszni részben az újautó-piac föléledése, részben a használtautó-import felfutása miatt. 2016-ban már 367,5 ezer rendszám kellett az autósoknak, idén pedig az első hét hónapban már 222,5 ezernél tartottunk. Ha ugyan ilyen ütemben nőne a rendszámkiadás, akkor több mint 380 ezernél állna meg a számláló idén.
A központi készlet kiadása a P betűjelű kombinációknál tart. Az okmányirodákhoz és a kormányablakokhoz legutóbb PJK betűjelű rendszámokat szállították ki – írta kérdésünkre a Belügyminisztérium.
Nem reciklálják a táblákat
A táblák azért is fogynak gyorsan, mert a régi kombinációkat nem használják fel újra, vagyis nem kap valaki 2017-ben AAA-001-es táblát az új autójára.
Ha egy autót ideiglenesen, az üzemben tartó vagy a tulajdonos kérésére vonnak ki a forgalomból, akkor a rendszámot nem is kell leadni.
Amennyiben a jármű ideiglenes forgalomból kivonására hivatalból kerül sor, akkor viszont a forgalmi engedélyt és rendszámtáblát is le kell adni. A selejtezésről az elvétel vagy a leadás napjától számított három év után a közlekedési igazgatási hatóság, megsemmisítéséről a nyilvántartó gondoskodik. Ha ezt követően az ügyfél igazolja, hogy a jármű forgalomba helyezésének akadálya nincs, kérelemére a bevont rendszámtábla ugyanazokkal a karakterekkel, egy alkalommal utángyártható – közölte a Belügyminisztérium.
Az is gyorsítja a kiadást, hogy például a Q betűt újabban nem használják, mert az megzavarhatja a rendszámfelismerőket.
Még van bőven idő
Még körülbelül nyolc évünk van hátra addig, amíg elfogynak a három betű, három számos rendszámok, amelyből nagyjából 3 millió maradt még – közölte lapunkkal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).
Éppen ezért egyelőre nem foglalkozik azzal a kormány, hogy milyen kombináció jön 2025 magasságában. Korábban felmerült a területi jelzéssel ellátott rendszámok kiadásának lehetősége, de ez hamvába holt ötlet volt.
Ha kitűnne a tömegből
Évente pár száz darab egyedileg kiválasztott vagy legyártatott rendszámtáblát vásárolnak az emberek – tudta meg korábban a Napi.hu. Az alacsony szám nem meglepő annak türkében, hogy egy négy- vagy ötbetűs rendszám áráért már üzemképes autót lehet vásárolni.
Ha valaki egyedi rendszámot szeretne Magyarországon, két lehetőség közül választhat. Egy sorozatban előállítható (három betű és három szám) rendszámhoz 112 450 forint hatósági díj ellenében juthat hozzá. Mivel az egyedi rendszámok mindig személyhez kötődnek, ennyit kell fizetni akkor is, ha valaki más nevére szeretné íratni, ráadásul nem csak az minősül sorozatban előállított egyénileg kiválasztott rendszámtáblának, amelyet még nem gyártottak le, vagy nem használnak, hanem azok is, amely éppen forgalomban vannak, de korábban már egyediként regisztrálták.
Ennél sokkal mélyebben kell a zsebébe nyúlnia annak, aki az öt betű és két szám vagy az öt betű és egy szám kombinációt kérne (hat betű nulla számos verzió nem kérhető). Egy ilyen tábla 435 ezer forint és a hárombetűs típushoz hasonlóan ennyit kell fizetni a tulajdonos-váltáskor is. A rendszám szövege nem ütközhet közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba, így például a káromkodások eleve kiesnek.
Címlapkép: MTI Fotó: Balázs Attila
Forrás: http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/kozeleg_a_nagy_rendszamcsere_hogy_allunk_most.648602.html
MEGOSZTOM: