A KSH adatai szerint a nem jól megválasztott sebesség, azaz a gyorshajtás, valamint a meg nem adott elsőbbség állnak az első helyen, ha a járművezetők hibájából bekövetkezett balesetek okait vizsgáljuk.
A balesetek száma évről évre emelkedik:
A KSH számai alapján 2022 utolsó negyedévében 1,3 százalékkal, vagyis 48-cal több személyi sérüléssel járó baleset történt az utakon a megelőző év azonos időszakához képest.
– mondta el Botond Szabolcs, a lassíts az életért program megálmodója.
Sőt, ha az elmúlt 3 év adatait nézzük, még rosszabb a helyzet. Megállapítható, hogy az előző évekhez képest, 2022-ben összesen 3,5%-kal többen szenvedtek balesetet a magyar utakon.
És bár az alkoholos befolyásoltság alatt álló sofőrök okozta balesetek száma csökkenőben van, egyre fontosabb felhívni a figyelmet a kialvatlanság lehetséges következményeire is! Egy ausztrál kutatás szerint, ha 5 óránál kevesebbet alszunk, akkor a balesetveszély a duplájára nő. Ez az állapot megfelel annak, mintha 0,05 százalékos véralkoholszint mellett vezetnénk.
Az pedig még meghökkentőbb, hogy ha 4 óránál is kevesebbet alszunk, akkor annak a valószínűsége, hogy baleset ér minket a tizenötszörösére emelkedik. A fáradtság ráadásul negatív feszültséget is eredményez az emberekben.
Egy feszült sofőr hajlamosabb rosszul reagálni a többi, közlekedésben résztvevő személy cselekedetére, ami minden közlekedési helyzetben és útszakaszon rendkívül veszélyes lehet. Különösen akkor, ha másokra koncentrálunk és őket akarjuk feltartani vagy megbüntetni ahelyett, hogy arra fókuszálnánk, hogy biztonságosan kezeljük a járművünket, elkerülve a felesleges sérüléseket, veszteségeket.
Az agresszív közlekedés nem megoldás és akár már egy büntetőfékezés is életekbe kerülhet. Az ilyen helyzeteket leginkább úgy lehet elkerülni, ha a gépjármű vezetője kellően pihent, felkészült, jól kezeli a járművet, ismeri annak sajátosságait, valamint a saját határait, ha pedig nem érzi jól magát, akkor a kormány mögé sem ül, vagy kellően felkészül egy adott szituációra. A szabályok betartása ezért is elengedhetetlen az utakon.
A szakértő, Hoffer Zsolt vezetéstechnikai vezetőoktató arra figyelmeztet, hogy már egy apró baklövés is hatalmas balesetet okozhat, gondoljunk például azokra az esetekre, amikor egy sofőr véletlenül a gázpedálra lép a fék helyett vagy fordítva. Ráadásul az összes hiba és szabálysértés mellett a mai napig a legfontosabb üzenet, amit érdemes kiemelni, hogy bár Magyarországon 1976 óta kötelező a biztonsági öv használata a személygépkocsik első ülésén, sokan még 2023-ban is elfelejtik bekötni magukat. Pedig a biztonsági öv használata nem csak azért fontos, mert elvárja a hatóság, de azért is, hogy saját magunkat és a velünk együtt utazókat meg tudjuk védeni.
Soha nem szabad szem elől téveszteni, hogy a cél, hogy biztonságban érkezzünk a célállomásra, ezért az utakon kiemelkedően fontos a megfelelő szabályok betartása, a tolerancia és a másokkal való együttműködés.