Az új Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer kapcsán sokan azt kezdték találgatni: vajon a személyautókat is mérni (és büntetni) fogja majd a rendszer?
Kedd óta hivatalosan is üzemel az új közúti csodafegyver, a Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM), amely az ország 89 pontján figyeli az aszfaltba épített mérőpont felett elhaladó járművek súlyát. A rendszert február óta tesztelik, a hivatalos közlemény szerint pedig az elsődleges feladata a túlsúlyos teherautók kiszűrése lesz. A mért adatok alapján büntetésre egyelőre még nem, figyelmeztetésre azonban már számíthatnak az „elkapott” teherautók üzembentartói.
Erre két dolog miatt van igazán szükség. Egyfelől a túlsúlyos teherautók jelentős mértékben rongálhatják az aszfaltot, másrészről pedig jóval balesetveszélyesebbek lehetnek, mint a „normálisan” megpakolt kocsik. Az eddigi, forgalomból való kiintéses ellenőrzés pedig nem volt túl hatékony, hiszen jóval kevesebb járművet lehetett így ellenőrizni, mint amennyi az adott szakaszon elhaladt.
Sok autósban azonban felmerült, hogy ha a mérések egyik oka a balesetmegelőzés, és a rendszer egyébként is megmér minden arra haladó járművet – legyen az egy személyautó, egy furgon vagy egy nyergesvontató – megmér, akkor túlsúly esetén logikusan azok mindegyikét meg is tudja büntetni. Márpedig a büntetési tételek még egy fuvarozó cégnek is magasak, nemhogy egy személyautósnak.
A téma kapcsán a hvg.hu megkereste a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy megtudják, a teherautósokon kívül vajon a többi autót is büntetheti-e a rendszer túlsúly esetén.
A mérőpont az összes arra elhaladó járművet megméri, de bírsághatározatot csak később, és csak a teherautók üzembentartói kapnak
– tájékoztatta a hvg.hu-t a minisztérium. Vagyis a személyautókat nem fogja a rendszer büntetni, még akkor sem, ha egyébként az előírtnál nagyobb súlyt pakoltak bele. Ugyanakkor azt is hozzátették: „ez nem azt jelenti, hogy a személyautósoknak nem kell betartani az előírásokat, mert a hatóság emberei ugyanúgy dolgozni fognak az utakon, és ha szükségesnek látják, a személyautókat is megállítják majd.
„Azért sem bünteti a túlsúlyos személyautókat a rendszer, mert a teherautók nagyságrendekkel komolyabb kárt képesek okozni az útburkolatban is. Ráadásul ha túlpakolják, a teherautó menetdinamikája, stabilitása is jelentősen megváltozik, és egy több tíz tonnás gép esetében ezen életek is múlhatnak egy balesetnél” – tették hozzá.
A minisztériumtól azt is megkérdezték, mi a helyzet a kisebb teher szállítására alkalmas járművekkel: furgonokkal, puttonyos autókkal. Mint elmondták, ezeket is méri a rendszer, de bírságot ezek a járművek sem kapnak.
Mint megtudták, az ország jelenlegi 89 mérőpontján már a hitelesítés zajlik, ezt minden bizonnyal néhány héten/hónapon belül befejezik. „A rendszer beindításától azt várjuk, hogy kevesebb lesz az utakon a baleset, illetve a súlyosságuk is csökkenni fog. Azzal pedig, hogy az útról lekerül a plusz teher, éves szinten több tízmilliárd forint takarítható meg” – tájékoztatta a hvg.hu-t a minisztérium.
Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20170922_nemzeti_tengelysulymero_rendszer_buntetes_szemelyauto
MEGOSZTOM: