Egy éven belül másfélszeresére nőne a szolgáltatás hatósági ára.
Az üzemanyag-ársapka eltörlése után szinte azonnal tarifaemelési javaslattal álltak elő a budapesti taxisok. A személyfuvarozók egy része közvetlenül az Orbán-kormánnyal kezdett egyezkedésbe, míg mások a tarifákat megállapító önkormányzatokkal kezdtek alkudozni.
A kabinet Fónagy János gazdaságfejlesztéssel kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkárt jelölte ki a taxisokkal való tárgyalásra, aki tavaly kétszer is leült a szakma képviselőivel, idén pedig munkacsoportokat alakítanak, ahol a taxishiénák megfékezéséről és az árszabályozásról is megpróbálnak mindkét fél számára elfogadható álláspontra jutni.
– írta meg a nepszava.hu
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke ezzel szemben az elejétől fogva annak a híve volt, hogy az önkormányzatokkal kell tárgyalóasztalhoz ülni, mivel a tarifa megállapítása, rendeleti szabályozása a helyhatóságok hatásköre. Ennek szellemében decemberben a fővárosi önkormányzatot is megkeresték az érdekvédelmi és szakmai szervezetek.
„A városvezetés korrekt volt, kétszer is egyeztettünk az év vége előtt. De senki sem akarta elkapkodni a dolgot, ezért januárra halasztottuk az egységes javaslat kidolgozását”
– mondta Metál Zoltán a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának csütörtöki rendkívüli ülésén a taxis érdekvédelmi, illetve szakmai szervezetek képviselőinek gyűrűjében.
– A taxisok 80-90 százalékát lefedő szervezetek a benzinársapka eltörlése utáni 40 százalékos emelést figyelembe véve mérsékelt, 19 százalékos áremelési igényt fogalmaztak meg. Ez kétféle módon is elérhető.
Az A változat szerint az alapdíj 1500 forintra emelkedne, a kilométerdíj 440 forintra, míg a percdíj 110 forintra nőne.
A B változat szerint a kilométerdíj és a várakozási díj változatlan marad, viszont az alapdíj 1900 forint lenne. A taxisok inkább az első változatot támogatják – ismertette a közös javaslatot a szakszervezeti vezető.
„Sokan féltettek minket attól, hogy az utasok elfordulnak tőlünk, de ennek éppen az ellenkezője történt, folyamatosan nő a szolgáltatás iránti igény. A budapestiek megbízhatónak, a közösségi közlekedés alternatívájaként tekintik a taxikat”
– jelentette ki Metál Zoltán, aki továbbra sem tart attól, hogy az újabb áremelés hatására utas nélkül maradnak.
Az érdekvédelmi szervezetek a hatósági ár emelésének szükségességét az elszabaduló inflációval, különösen az üzemanyagár növekedésével indokolták. Felmerült, hogy ne most egyszerre, hanem két részletben emeljenek árat, de ahogy Metál fogalmazott: „felesleges 3 havonta belemenni egy adok-kapokba”. Az új emelt tarifákat március elsejével vezetnék be a taxisok.