Rekordot döntött a hazai benzinkutakon megvásárolt üzemanyagok mennyisége a napokban – írja a Népszava. Az első három negyedév során 41 százalékkal több 95-ös benzin fogyott az előző év hasonló időszakához képest a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainak kútjain – tette közzé hétfőn a legnagyobb töltőállomás-láncokat tömörítő szervezet. A termékből közel 1168 millió liter fogyott. Ezt az értéket csak 2007 1194 millió literje haladta meg.
Normál gázolajból 37 százalékkal többet vásároltak a több mint ezer márkás – szakkifejezéssel „színes” – hazai kúton. A termékből 2,1 milliárd litert adtak el, ami soha nem látott szint.
A prémiumbenzinek iránti kereslet ugyanakkor 41 százalékkal 139 millió literre esett, míg a kiemelt minőségű gázolajból a 2021 januárja és szeptembere közötti időszakhoz képest 35 százalékkal kevesebb, 143 millió liter fogyott.
A két ellentétes folyamat következtében az összes benzin iránti kereslet „csak” 23 százalékkal nőtt, 1307 millió liter kelt el. Ez a mennyiség szintén abszolút rekord.
A különböző gázolajfajtákból összesen 28 százalékkal többet, 2,3 milliárd litert tankoltak, ami közel negyedével haladja meg az eddigi, 2019-es csúcsértéket. Mindezek eredőjeként a MÁSZ-hálózatokon összesen közel 3,6 milliárd liter üzemanyag fogyott, ami mintegy 26 százalékos emelkedés a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Valamennyi emelkedési mértékre elmondható, hogy ugyan rendre minden idők messze legmagasabb első háromnegyed évi szintjét jelentik, e tekintetben az abszolút rekordot többnyire 2022 első – a 95-ös esetében második – negyed éve hozta.
Szakértők a rekordszintű forgalmat, illetve a hatósági áras alaptermékek emelkedési ütemét egyértelműen a tavaly november közepén literenként 480 forintban meghúzott üzemanyagársapkával magyarázzák. A piaci tarifák ugyanis ezt az elmúlt időszak során rendre több száz forinttal meghaladták. Vagyis bár a 480 forintos árkorlát a döntés és a bevezetés időszakában rekordárnak számított, a piaci árak elszabadulása miatt a közlekedők mégis olcsónak érzik.
Ezen felül sokan tartanak is a hatósági árak eltörlésétől, így a lehető legtöbbet igyekeznek tartalékolni.
Ezt az elméletet támasztja alá, hogy amiként a kormány az idő előrehaladtával bizonyos fogyasztói köröktől – így először (a mezőgazdasági gépeket leszámítva) a 3,5 tonnánál nehezebb külföldi, illetve 7,5 tonnánál nehezebb hazai járművek, majd az összes külföldi tankoló, végül pedig a céges autók tekintetében – fokozatosan megvonta a hatósági áras tankolás jogát, úgy enyhült némiképp az emelkedési ütem, ami így az év elején, tehát a kormányzati korlátozások bevezetése előtt bizonyult a leginkább kiugrónak – írják.