Az OMV schwechati finomítóját nem tudták időben újraindítani az üzem leállásával járó rendszeres karbantartás után – írja a Világgazdaság iparági forrásokra hivatkozva. A lap információi szerint a helyzet miatt problémák lehetnek az üzemanyag ellátással Magyarországon és Szlovákiában is.
Az osztrák olajtársaság Schwechaton üzemelteti Közép-Európa egyik legnagyobb finomítóját, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A karbantartást május 31-én kellett volna befejezni és a tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám a VG iparági információi szerint az újraindítás technikai okok miatt nem járt sikerrel.
Becslések szerint több hetes pótmunkákra van szükség a finomító újraindításához.
Úgy tudni az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit a leállásról. Az osztrák vállalat vezetése még abban reménykedik, hogy az osztrák kormány megengedi a stratégia tartalékkészlet egy részének felszabadítását.
Becslések szerint az június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra, ami azt jelenti, hogy az OMV a hazai benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon.
A fentiekből arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kutjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet.
A helyzeten az sem, hogy miután Magyarországon 480 forintban maximálták kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európaszerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, érthető, hogy a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása máris érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a MOL 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, aki fenntartotta az országba irányuló termékimportot. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a MOL már nem tudja pótolni.
A helyzet nemcsak itthon, de Szlovákiában is ellátási zavarokat okoz majd. Ugyan a szlovák finomító különlegesen fontos eleme a régiós ellátásnak, hiszen a gázolajjal el tud látni a hazai igény mellett magyar, cseh, osztrák és dél-lengyel vevőket is. Ugyanakkor az OMV saját kútjait Szlovákiában is maga látja el.
Forrás: VG.hu