Bár a legtöbben pontosan tudni vélik, hogy milyen előírások vonatkoznak a járdán történő parkolásra, amennyiben ezeket az ismereteket összevetjük a KRESZ előírásaival, sajnos sok esetben meglepő a végeredmény. Arra pedig végképp ne hagyatkozzunk, hogy mások is megállnak ott, vagy szoktak-e bírságolni az adott helyen.
A D.A.S jogvédő iroda összeszedte, hogy mi az a négy feltétel, amelynek teljesülnie kell ahhoz, hogy ne érjen bennünket meglepetés járdán parkolás esetén.
Az előírások szerint a járdán – részben vagy teljes terjedelemben – csak akkor szabad megállni, ha azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi. Tévedés tehát, hogy ha nincs tiltó tábla, akkor szabályos a megállás. A jelzőtáblákon elhelyezett kiegészítő táblák, illetve a felfestés megszabhatják a jármű elhelyezésének módját is.
Akkor járunk el tehát helyesen, ha ellenőrizzük a tábla vagy a felfestés meglétét. Tábla vagy felfestés nélkül csak a mozgásában korlátozott személy (vagy az őt szállító jármű vezetője) a járművével, a betegszállító gépjármű, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár állhat meg a járdán, de ők is csak abban az esetben, ha az alábbi három további feltétel teljesül.
Önmagában a felfestés és a jelzőtábla azonban nem elegendő a szabályos megálláshoz. Járművünk maximum a járda szélességének a felét foglalja el. Mindeközben ne feledkezzünk meg arról, hogy ha járművünk az úttestre is rálóg, a jármű és az úttesten levő záróvonal, vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles helynek kell maradnia.
A harmadik feltétel, miszerint a gyalogosközlekedésre legalább 1,5 métert szabadon kell hagyni. Ez nem igényel különösebb magyarázatot. Egy átlagos babakocsi 60 cm széles, így a legkevesebb, hogy két babakocsi egymás mellett a parkolásunkat követően is férjen el kényelmesen a járdán egymás mellett.
Végezetül csak olyan járművel jöhet szóba bármilyen járdán történő megállás, amelynek a tengelyterhelése az 1000 kilogrammot nem haladja meg. A tengelyterhelést úgy számíthatjuk ki, hogy a jármű össztömegét elosztjuk a tengelyek számával, vagyis kettővel. Tekintve, hogy egyre elterjedtebbek a 2000 kilogramm feletti járművek, ez a kitétel is ellenőrzésre szorul – tanácsolja a D.A.S Jogszerviz egyik szakértője.