Jelentkezett nálunk a hétvégén a KIA sofőrje, aki múlt hét kedden okozott balesetet a 13. kerületben, a Frangepán utca – Teve utca kereszteződésében.
Másnap, azaz szerdán egy olvasónk küldte el nekünk fedélzeti kamera felvételét, amin megmutattuk nektek, hogy hogyan történt a baleset. Az ő nézőpontja szerint sem volt kétséges: A kék színű KIA sofőrje óriásit hibázott, mert figyelmen kívül hagyott egy STOP táblát, aminek következtében összeütközött egy szabályosan közlekedő fehér Skodával.
Így nézett ki a felvétel, amit még szerdán mutattunk nektek:
Ha a videó nem indul el, próbáld meg ITT lejátszani.
Eltelt ez a néhány nap.
A baleset okozója is – hívjuk Ferencnek – természetesen értesült róla a médiából, hogy kamerafelvétel készült a keddi balesetről, amit publikáltunk.
Ferencet és családját – akik nem Budapesten élnek, de nem először közlekednek autóval a fővárosban – szörnyen megviselte az eset. Ferenc, feleségével és kislányával utazott aznap a kék Kiával. Elmondása szerint nem volt stresszes, csak annyira, amennyire Budapesten közlekedve lehet az ember, főleg ott, ahol nem minden nap jár.
Első kérdésünk az volt felé, hogy miért szeretné, ha bemutatnánk az autójában készült felvételt,
főleg úgy, hogy első levelét azzal kezdte, hogy
most is és akkor, ott, a helyszínen is teljes felelősséget vállalt a tettéért és természetesen mindent elismert, miután véget ért az első néhány sokkos perc és kiértek a rendőrök.
Azt válaszolta telefonon, hogy szerette volna megmutatni nektek a teljes történetet,
hogy lássátok, nem kell „állat” módjára közlekedni ahhoz, hogy megtörténjen a baj és olyat hibázzon valaki, amit akár egész életében bánni fog.
Ferenc életében a szerencsétlenség ÓRIÁSI szerencsével párosult.
Egy ekkora ütközésnél ritka, hogy nem történik személyi sérülés. Mint fentebb írtuk, kislánya jobb-hátul utazott. Első útja hozzá vezetett a baleset utáni pillanatokban. Amikor látta, hogy vele minden rendben, számára csak utána ment tovább az élet.
A vétlen autós a Skodában a következőképpen reagált az ütközés után Ferenc emlékei szerint, aki – szerencsére csak lelkileg – összetörve állapította meg, hogy ő sem sérült meg a balesetben:
Ne velem foglalkozzatok, semmi bajom, az autó sem érdekes, majd a cég elintézi. Mi van a gyermekkel? Kell mentő…?
Bizony, az ilyen – nem koccanás szintű – eseteknél előjön ösztönösen az emberekből a tárgyak felé érzett sajnálat jelentéktelensége és csak az emberi élet lesz fontos.
Ferenc kiemelte, hogy hihetetlen hálás a sorsnak, hogy gyalogos sem sérült meg, hiszen lett volna rá esély jócskán.
Az üzletekből kijövő és járdán sétáló emberek elképesztően segítőkészek voltak. Ami különösen megragadt benne, az a hivatalos szervek érkezése utáni papírmunka idején történő felajánlás, miszerint feleségét és kislányát a szomszédos épület egyik lakója felhívta magához és étellel, itallal kínálta őket.
Fontos megjegyezni, hogy a szemtanúk közül többen jelezték, hogy hetente történnek balesetek ebben a kereszteződésben. Ez persze nem kérdőjelezi meg Ferenc felelősségét, de elgondolkodtató lehet…
A legtöbbeket foglalkoztató kérdés az eset kapcsán az volt, hogy mi történt abban a 18 másodpercben, amíg az autójuk gurult.
– Gurult bizony, olyannyira, hogy a kamerás autóban ülő olvasónk szúrt is egy rükvercet a koccanás elkerülésének érdekében.
Nos, erre a kérdésre azt a választ vártuk, amit feltételeztünk – vagyis, hogy Ferenc eszméletét vesztette az ütközés miatt egy kis időre.
De nem ez történt, állítása szerint.
Azt mondja, hogy teljesen magánál volt végig, sőt…, pánikba esett, mert az üzemi fék érzése szerint nem működött a baleset utáni másodpercekben. A szerdán, általunk megosztott felvételen viszont a gurulás utáni utolsó pillanatban – közvetlen a megállás előtt – bólint egyet az autó, tehát a fékhatás látszólag visszajött.
“ Ott az automata kézifék fogott be. A tűzoltók próbálták legurítani az útról a kocsit, de nem sikerült mert nem oldott az elektromos kézifék, pedig az automata váltó üresben volt. Az autómentősnél visszont este már – ezt én is hallottam – kioldott az elektromos kézifék és fel tudta csörlőzni a kocsit a platóra. “ – jegyzi meg.
Az autó egy kb. 10 millió Ft értékű jármű volt, gyakorlatilag minden mostanság elterjedt biztonsági rendszerrel a fedélzeten, beleértve a vészfékasszisztenst is. Az ilyen rendszerek az előttünk haladó és hirtelen megálló, vagy már eleve álló járművet érzékelik és akár a sofőr beavatkozása nélkül fékeznek, vagy a sofőr fékezési erejét írják felül, hatékonyabb fékhatással, azaz fékrásegítéssel, ha szükséges, sőt, még keresztirányú gyalogos védelemmel is rendelkeznek, tehát elénk sétáló gyalogos esetén elvileg megállnak.
Ferenc ezen extrákból semmit nem érzékelt. Ennek nyilván lehet az is az oka, hogy az ilyen rendszerek számára az ominózus baleseti körülmények finoman szólva sem voltak ideálisak ahhoz, hogy segítsenek – ha nem is elkerülni, de – tompítani a baleset hatásait.
A telefonbeszélgetést azzal zárta, hogy végtelenül hálás a sorsnak, hogy senki nem sérült meg. Még azt is nehezen dolgozza fel, ami történt, de abba bele sem mer gondolni, hogy a családjának, vagy egy vétlen félnek maradandó sérülést okozzon.
Ha a videó nem indul el, próbáld meg ITT lejátszani.
A baleset másnapján közzétett felvétel alapján sokan azonnal elkönyvelték, hogy így jár aki felelőtlenül száguldozik és, hogy elképesztő sebességgel érkezett a KIA a kereszteződésbe.
Most más képet láthattok. Egy globálisabbat. 44 KM/H-val érte el a kereszteződést. Lehet vitatkozni, hogy relatív az is sok volt-e, de aki ezt olvasod, tedd fel magadnak a kérdést a videó megnézése után: „Állat” módjára kell-e vezetni, hogy balesetet okozz?
Frissítés:
Többen írtátok vádaskodva, hogy direkt lett kivágva a felvételből egy rész. Nos, megkaptuk „Ferenctől”. A zárolt mappa/nem zárolt mappa anomália miatt azt nem küldte át véletlen. Gyalogosok elengedve👍