Igaz, hogy tombol a kánikula és reméljük, hogy sokáig kitart a jó idő, hiszen a hosszú bezártság után jólesik a vízpart mellett tartózkodni. Azonban az idő rendkívül gyorsan telik és fel sem fogjuk, de már itt a téli időszak, ezért tanácsos időben ránézni, hogy milyen körülmények között vannak a téli gumiabroncsaink.
Miért hasznos a téli gumi?
Egy biztos, a téli körülményekhez leginkább az erre célra kialakított tökéletes minőségű, valamint jó profilmélységgel rendelkező gumiabroncs az optimális választás. Magyarországon nem célszerű négyévszakos gumit alkalmazni télen, mert ezek stabilitása kifogásolható, és az autóvezető, valamint utastársa jelentős kockázatnak van kitéve.
A téli gumik tökéletes futófelület mintázatokkal készültek, amelyeket kifejezetten jeges és havas útszakaszokon történő közlekedésre készítettek, ugyanakkor a tapadás fokozása érdekében, puhább gumikeveréket is tartalmaz. Emiatt ezek a fontos alkatrészek nem ideálisak nyári vezetéshez, mivel a lágy összetevők és nyitott futófelületminta gyorsabban tönkremegy, ha a hőmérséklet tartósan 7 fok felett marad.
Amikor a téli gumiabroncsokat ellenőrizzük, akkor alaposan át kell nézetni, hogy nincs-e rajtuk szabad szemmel észrevehető károsodás, vegyük ki az apróbb kavicsdarabokat és keressük meg a DOT számot, ami a gumiabroncs gyártási dátumára vonatkozik.
Mit mutat meg a DOT szám?
A gumiabroncsok DOT-számai egyediek egy adott gumiabroncs / modell és méret tekintetében az adott gyártási héten. Ha 1000 gumiabroncsot gyártanak ugyanabban a gyárban, és a gumiabroncsok azonos típusúak, méretűek és terhelési tartományúak, így mind az 1000 gumiabroncson pontosan ugyanaz az a DOT-szám lesz az oldalfalon, ha ugyanazon a héten gyártották őket.
- Az első két számjegy: A gumiabroncs üzem kódja
- A második öt számjegy: Információk a gumiabroncsok gyártásáról (Ez minden gumiabroncs-gyártásnál egyedi) Az utolsó négy számjegy: Heti és éves gumiabroncs gyártása: pl.: 4401 = 2001 44. hét. A legfontosabb információ a DOT-ról az utolsó négy szám, amelyek a gyártás hetét és évét jelentik. A négyjegyű DOT számot a 2000-es évek után vezették be.
Sajnos sokan a DOT szám alapján akarnak téli gumit beszerezni úgy, hogy a lehető legújabb gumit választanak. Legyünk tisztában azzal, hogy a gumiabroncs nem romlik azonnal, mint az élelmiszer, ha jól ápolják és megfelelően tárolják, akkor nagyon sokáig jó szolgálatot nyújt.
Két dolgot kell szem előtt tartani egy adott gumi kapcsán: üzemanyagtakarékosság és hogy milyen a fékút nedves útszakaszon. Előbbit A és G intervallumban határozzák meg, ahol „A” a legkiválóbb és „G” a gyenge.
A hosszú és mély lamellák magas és változatlan számú kapaszkodó élekkel kombinálódnak elősegítik a fékút csökkentését vizes útszakaszon a gumiabroncs teljes életciklusa alatt. Az egyenetlen kopás megakadályozása mellett fontos, hogy adott abroncs zajkibocsátása is elenyésző legyen.
Vásárlásnál – érdemes böngészni a hazai ár-összehasonlító weboldalakon – még döntő szempont lehet, hogy adott téli gumi mennyire defekttűrő (a termék oldalfala megerősített anyagból készült), az ilyen gumiabroncsok használatával hozzávetőlegesen 200 kilométert autózhatunk, miközben már defektet kaptunk, azonban a sebességünk maximum 80 km/h lehet. Egyedi kialakítású abroncsról van szó, így jóval költségesebb, mint a normál gumi.
Hogyan védjük a téli gumit az elavulástól?
Annak érdekében, hogy a gumiabroncsok még sokáig a tökéletes teljesítményt biztosítsák számunkra, gondoskodnunk kell a használat utáni biztonságos és szakszerű tárolásról, nehogy olajjal, magas párával, vagy hővel kerüljenek kölcsönhatásba. Egy jó garázs erre remek hely, vagy másik lehetőség, ha a gumikat a közeli gumiszervizben tároljuk, ez költségvonzattal jár, viszont biztosak lehetünk benne, hogy odafigyelnek rájuk. Nincs annál rosszabb, mint az elhasználódás miatt újabb gumiszettre pénz kiadni.