Az amerikai milliomos feltaláló Elon Musk elkészítette azt a szerkezetet, amivel a városok alá vinné le az autós közlekedést. Vitézy Dávid szerint ez nagyon rossz ötlet.
Úgy tűnik, Elon Musk valóban nem viccelt, amikor még májusban egy előadásában arról beszélt, (az elektromos autók után) újabb módon forradalmasítaná a városi közlekedést. A legújabb startup cége, a The Boring Company egy hatalmas alagútfúró gépet tervezett, a vállalkozásnak pedig nem titkolt szándéka, hogy a városokban keresztül-kasul járatokat fúrjanak.
Elon Musk terve, hogy az autókat egy speciális alagútrendszerben közlekedtetné, amivel így jóval gyorsabban lehetne haladni – mintegy 200 km/h-s sebességgel. Akkor egy koncepcióvideót is mutatott a tervéről, ami első ránézésre igen meggyőzőnek tűnik.
A jelek szerint Musk nem a levegőbe beszélt, amikor az alagutas közlekedést ecsetelte (persze mikor beszélt ő a levegőbe utoljára?), szerdán ugyanis egy videót posztolt az Instagram-oldalára, amin már működés közben láthatjuk azt a liftet, ami az autókat vinné le az alagútba, illetve emelné ki őket onnan.
Az elképzelés a felgyorsított városi közlekedésről sok autós számára lenne népszerű, a kérdés ugyanakkor az, hogy mennyire beszélhetünk megvalósítható, és a való életben is használható elképzelésről.
Vitézy Dávid, a BKK egykori vezére szerint Elon Musk megoldása nem jelentene könnyebbséget a közlekedés számára, sőt.
Vitézy a Facebook-bejegyzésében azt írta, „mivel a forgalom a városok magját keresi főleg, az, hogy még több autót öntsenek alagutak a belvárosokra, semmire sem megoldás. Arról nem is beszélve, milyen ára van és mennyire irreális nagyvárosok útjait tömegével a föld alá süllyeszteni. A külvárosokban pedig felesleges a föld alatt építkezni, ott erre semmi szükség.”
A szakember szerint ráadásul az ötlet nem, legfeljebb a kivitelezés az újdonság. Vitézy Dávid Brüsszelt hozta fel példának, ami „Európa legjobban torlódó városa, miközben tele van fúrva közúti alagutakkal”.
„Amiről az autóiparban kétségtelenül sikeres amerikai milliárdos most álmodozik, arra emlékeztet, amikor az 1930-as évek végétől az autóipar akkori nagyvállalatai beadták Amerikának, majd az egész világnak, hogy a városokat az autókhoz érdemes tervezni. Ennek nyomán jöttek létre Amerika-szerte és aztán a világ számos más táján a városi autópályák, bontottak le régi városrészeket, számolták fel a villamosokat számos városban és vált szinte minden közterület autók haladására vagy tárolására szolgáló felületté a világ számos nagyvárosában. Mára tudjuk, egyedül az autóra építve nem oldható meg milliós nagyvárosok közlekedése – azok az amerikai városok, amik erre építettek, most nem győzik költeni a milliárdokat a tömegközlekedés fejlesztésére”
– írta Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid. Azonban nem ő az egyetlen, aki szerint Elon Musk mostani terve nem jó. A nemzetközi sajtóban több szakújságíró is talál kivetnivalókat a tervben, cikkezet róla például a Wired és a Popular Science is.
A szakember tavasszal a Smart 2017-es előadásában beszélt arról, hogyan lehetne 90 százalékkal csökkenteni az autók számát a városi utakon.