Egy közelmúltban készített tanulmány szerint egy átlagos kormánykerék közel négyszer szennyezettebb lehet egy nyilvános wc-nél.
A benzinkutakon található töltőpisztolyok pedig közel 12 000-szer (!) piszkosabbak lehetnek, mint egy nyilvános wc ülőkéje. Ennek kapcsán adódik a kérdés: a koronavírus-világjárvány közepén mi a helyzet a hazai benzinkutakon. A hvg.hu ennek járt utána.
MOL
„Töltőállomásaink zavartalanul működnek. A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében számos intézkedést hoztunk mind a hazai, mind pedig a regionális töltőállomás-hálózatban. A shopokon belül legalább óránként (csúcsidőben pedig még ennél is gyakrabban) fertőtlenítjük a mosdókat és a gasztro területet, így a pultot, a székeket és asztalokat is. A mosdókban mindig van elegendő fertőtlenítő szappan, és vásárlóinkat is arra ösztönözzük, hogy a korábbinál sokkal gyakrabban mossanak kezet, ebből kifolyólag a mosdók használata jelenleg díjtalan” – nyilatkozta kérdésünkre Orosz András, a 8000 hazai munkavállalót foglalkoztató MOL Magyarország kiskereskedelmi vezetője.
„A töltőpisztolyokat rendszeresen tisztítjuk, fertőtlenítjük ezzel is elkerülve a vírus terjedését. Sőt, több száz töltőállomásunkon egyszer használatos kesztyűket is kihelyeztünk” – tette hozzá.
A Fresh Corner üzletekben a vásárlókat jelenleg csak papírpohárban árusított kávéval szolgálják ki, a csészéket és a saját bögrés kiszolgálást a még magasabb higiéniai körülmények biztosítása érdekében szüneteltetik. Az üzletekben csak előrecsomagolt pékárukat árusítanak. Az LCD kijelzőkön folyamatosan edukatív tartalmakat osztanak meg, például tippeket a vírusfertőzés megelőzésére útközben, de arra is felhívják a vásárlók figyelmét, hogy tartsanak egyméteres távolságot egymás között, csúcsidőben pedig előfordulhat, hogy az épületen kívül kell várakozniuk a fizetésre, vásárlásra.
Shell
A töltőállomásokon körülbelül 2000 főt foglalkoztató hazai Shellnél megerősítették a higiéniára vonatkozó szabályokat, az állomási dolgozók útmutatót kaptak a koronavírus elleni védekezéshez, illetve ismertették velük, hogy mit tegyenek, ha magukon, a vevőn, vagy a szállítón tapasztalják a betegség tüneteit. Beteg, vagy fertőzött területről érkezett dolgozó nem lehet az állomásokon.
Egy állomáson legfeljebb öten tartózkodhatnak egyszerre, és arra kérik a vásárlókat, hogy a lehető legkevesebb időt töltsék a töltőoszlopoknál és a shopokban.
A vendégtérből a pult mögé helyezték a szalvétákat, a kávéspohártetőket és a cukrot, a mellékhelyiségeket a magas kockázat miatt gyakrabban takarítják. Minden felületet, amellyel a vásárló és a személyzet közvetlenül érintkezik (például: töltőpisztoly, ablaktörlő, porszívó, bejárati ajtó, asztalok és székek, hűtő, bankkártyaterminál, billentyűzet) fertőtlenítőszerrel és eldobható törlőkendővel is naponta többször áttörlik. Emellett a készlet erejéig, egyszer használatos kesztyűket helyeztek ki a töltőoszlopokhoz.
OMV
Az OMV már az előző hónapban tájékoztatta a kutakat az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által tett ajánlásokról, és felhívták a figyelmüket a betartásukra. A kutakra idejében beszerezték a megfelelő mennyiségű fertőtlenítőszert. Központilag küldtek tájékoztató anyagot a töltőállomásokra a helyes kézmosás lépéseiről, amit a mosdókban helyeztek ki.
A vállalat által követett biztonsági előírások a gasztronómiai területen meghaladják a HACPP szabványt, így nem kellett új intézkedéseket bevezetni – közölte kérdésünkre az OMV Hungária sajtórészlege.
Emellett a kutakon dolgozók külön tájékoztatást kaptak, amelyben központilag felhívták a figyelmüket az eleve kötelező szabályok fokozott betartására.