Tudod, hogyan működik az intelligens sebességszabályzó?
Az EU tavalyi döntésének megfelelően 2022 májusától csak olyan gépjárművek gördülhetnek le a szerelőszalagokról, melyek – egyéb újdonságok mellett – intelligens sebességszabályzóval vannak felszerelve.
Az intelligent speed assistance (röviden: ISA) alapvetően a gépjármű navigációs rendszerére, valamint a beltérben elhelyezett, előre tekintő kamerára épít.
A GPS beazonosítja a gépjármű pontos helyzetét és automatikusan társítja a hozzá tartozó sebességértéket, míg a kamera a táblákat és a közúti jelzéseket felügyeli.
Amennyiben az infók alapján a sofőr gyorsabban hajt a megengedettnél, a rendszer hangjelzést ad, és gázelvétellel, azaz a beáramló üzemanyag mennyiségének csökkentésével, s nem pedig fékezés útján lassítja majd a járművet. Ez finom, kezelhető lassulást jelent mindenki számára.
Persze, ha a sofőr mindenképpen gyorsabban akar haladni, mint amennyit a technika „javasol”, akkor ezt könnyen megteheti, például úgy, hogy erőteljesebben a gázpedálra lép.
Az EU szabályozás alapján ugyanis az ISA „nem akadályozhatja a járművezetőket annak lehetőségében, hogy a járműnek a rendszer által beállított sebességét túllépjék”. Alaphelyzetben – tehát amikor elindulunk az autóval – a sebességszabályzó automatikusan be lesz kapcsolva, ugyanakkor a rendszer kikapcsolható.