Itt az évente több ezer vadgázolás ellenszere? Egy magyar találmány, ami „egyszerűen” innovatív

Minden autós rémálma a kivédhetetlen vadgázolás.

Itt például centiken múlt:

Egy kifejlett példány a tetemes anyagi káron kívül akár személyi sérülést, vagy halálos balesetet is okozhat, ha az utunkba kerül.

Kevesen tudják, hogy jó ideje nem törvényszerű, hogy a kárunkat téríti a vadásztársaság. Sőt! A vadásztársaságok nincsenek kötelező felelősségbiztosításra kötelezve már kb. a rendszerváltás óta.

Ha mégis van nekik, ami nagyon ritka, akkor meg lehet próbálni arra rendezni a kárt, de a gyakorlat inkább azt mutatja, hogy még a vad értékét követelik a vadásztársaságok az autósokon, mint sem hogy ők fizessék meg az autós kárát.

Az ilyen viták rendezése évente komoly bírósági kapacitást vesz el. Polgári peres úton próbálhatják meg a baleset károsuljai a vitát rendezni. Hosszú, macerás út ez.

Autópályán és autóúton nincs kérdés, a közútkezelő a felelős a nem megfelelő elkerítés okán. Ám országúton sokkal bonyolultabb a helyzet.
Ha van is kihelyezve vadveszély jelző tábla és annak hatálya alatt történik a gázolás, akkor nagy valószínűséggel az autós látja majd kárát az esetnek, hiszen feltélezhető, hogy nem a vadveszélynek megfelelő óvatossággal vezetett. Ennek ellenkezőjét bizonyítani nehéz. 

Egyedül a Casco, vagy a kötelezőnkbe speciálisan beépített vadgázolás elleni biztosítási elem adhat nyugalmat az anyagi károk ellen,

ésszerű tehát, hogy használjunk valami olyan innovatív eszközt, ami nagy eséllyel elűzi a vadakat az utunkból.

Egy ilyen rendszert kaptunk meg próbára és szereltük fel azt egy autóra.

A Siren7™

Az első tapasztalatok még váratnak magukra, miszerint mennyivel látunk majd kevesebb vadat az úton ezen autó előtt, de a gyakorlatban már néhány dolgot tudunk írni:

Más, az autóban utazó embert és / vagy állatot TÉNYLEG egyáltalán nem zavar a rendszer. Áramforrást nem igényel, mert a rajta átfújó, átáramló levegő képzi a vadak számára menekülésre buzdító kellemetlen hangot.

Éjszaka 40 méterre csökken le a látótávolság az autóban, de a fékút 90 km/h-nál 62 méter. A legtöbb vadgázolás ezért történik a késői órákban. A Siren7™ hangsebességgel terjed, áthatolva fákon-lombokon és a sötét éjszakán figyelmeztetve az állatvilágot érkezésünkről.

Komoly a dizájn

90 km/h sebességnél, ami ugye országúton a leggyakrabban választott sebesség, 120 decibellel szól a rendszer, ami miatt 300 méterre elhallatszik a gyártó szerint. Mindezt a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. jegyzőkönyve, valamint az Európai Bizottság Európai Közúti Biztonsági Chartája is igazolta.

Látszik, hogy a dizájnnal volt munkája a tervezőknek. Egyedi, szép a megjelenése, bár a mai autók fekete hűtőrács betétein amúgy sem lenne túl kirívó a megjelenés.

Megtalálnád, ha nem jelöljük? 🙂

A termék az árát, a lehetséges kockázatok ismeretében szerintünk bőven megéri. Továbbra is célszerű az eszközzel is ésszel vezetni a vadveszélyes szakaszokon, mert az ördög nem alszik, de a gyártó azt állítja, hogy a Siren7-tel felszerelt autók közül eddig még senki nem jelentett náluk vadgázolást.

Néhány hónap múlva beszámolunk róla, hogy láttunk-e az úton vadat ennél az autónál vagy sem. Egyelőre hiszünk benne, a hosszútávú eredményekhez pedig még idő szükséges.

MEGOSZTÁS