Az új fővárosi közgyűlés már az első rendes ülésén elfogadott egy olyan javaslatot, hogy megvizsgálják az autómegosztó cégek kedvezményrendszerének kiterjesztését az elektromos autók mellett a benzinüzeműekre is. – írja az index.
A javaslat kiverte a biztosítékot az egyetlen tisztán e-carsharing cégnél, de alapvető változást hozhat a közösségi autózásban.
A csak elektromos közösségi autóval szolgáltató GreenGo a főpolgármesterhez fordult, átfogó, specifikus szabályzást sürgetve az autómegosztó szolgáltatások terén.
Mihaletzky Bálint, a cég ügyvezetője az indexnek elmondta:
Csalódásként érte őket, amikor a főváros az első ülésén egy, a zöld Budapest stratégiához nem illeszkedő döntést hozott arról, hogy megvizsgálják az autómegosztó cégek kedvezményrendszerének kiterjesztését az elektromos autók mellett a benzinüzemű autókra is. (Jelenleg az elektromos közautókat szinte bárhol le lehet tenni, nem kell fizetni a parkolásért, a benzinüzeműek után viszont fizetni kell, ami becslés szerint autónként naponta 1500-2000 forint pluszkiadást jelent.)
Ez az esetleges intézkedés Mihaletzky szerint amellett, hogy nem környezetbarát, helyzetbe hozza, sőt ösztönzi a benzines közautókat üzemeltető carsharing cégeket az olcsóbb környezetszennyezőbb autók beszerzésére.
A cégvezető szerint definiálni kellene a carsharing szolgáltatást, meghatározni a legkisebb flottaméretet, meghajtást. Ha ugyanis kedvező jogszabály-változások lépnek életbe később, például a buszsáv használatára, akkor sokan megpróbálhatnak „családi” carsharinget bevezetni, hogy kihasználják a lehetőségeket.
Dorosz Dávid, a klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes az indexnek azt mondta:
A határozat olyan előkészítő felülvizsgálatot céloz, amivel a carsharing megoldások terjedését elő lehet segíteni. Ezen belül kiemelten vizsgálni fogják, hogy, érdemes-e a free-floating (bárhol parkolás, lásd Lime-rollerek) helyett az állomás alapú megosztás (lásd Bubi-biciklik) erősítése. Ez utóbbi Dorosz szerint jobban biztosíthatná, hogy mindig legyen elérhető jármű, valamint könnyebb lenne az autókat lerakni, hiszen a parkolás carsharing autóval is sokszor probléma. A főpolgármester-helyettes hozzátette: természetesen csak olyan irányú módosítás fogadható el, ami egyezik Budapest zöld és klíma céljaival és a lakossági igényeket is a legjobban segíti.
A MOL Limo lenne a változás egyik nagy nyertese, hiszen 450 közösségi autójukból 300 benzines.
Ugyan a cég az induláskor azt ígérte, hogy 2020 végére a 300 benzines Volkswagen Up-ot elektromos autóra cserélik, elektromos kocsik helyett szintén benzines Kia Picantók váltják őket.