Május 16-óta nem hivatalos Opel-márkakereskedés az ország egyik legismertebb, valaha talán legsikeresebb autószalonja. Az Opel Gombos 1994-óta működött, több díjat is nyert, de bukása még a sikeres évtizedeinél is sokkal tanulságosabb. – írja oknyomozó cikkében, Zách Dániel, a Tatalcar.hu újságírója
Elég szövevényes a történet, de Dániel a szokásos körültekintéssel írt az esetről cikket, a károsulttal együttműködve. A sztori vége a károsult szempontjából happy end, de mindenképp tanulságos az ügy.
A történet a következő:
„Az Opel-arculat július 15-én, délután még hibátlan: a szél Crossland X és Mokka X feliratú zászlókat lobogtat, a kereskedés belső parkolójában átadásra váró új, távolabb mindenféle használt autók. A szalon automata ajtaja néhány percenként kinyílik, bemegy vagy kijön valaki. Minek jöttem ide? Egyértelmű jelekért, amelyek alapján bárki rájöhet, hogy az autókereskedés életében komoly változások történnek. Röviden: éppen most dől be.
Felhívom a cég központi számát, és mivel egy férfihang azt mondja: Opel Gombos, jó napot kívánok, arra következtek, hogy a kereskedés továbbra is egy európai márka hivatalos képviselője. Tévedés: az Opel Gombos két hónapja veszítette el márkakereskedői státuszát, szerződése az Opel Southeast Europe-pal május 16-i hatállyal megszűnt. Az okokat a kereskedést üzemeltető Gombos Kft. és az importőr is üzleti titokként kezeli.
A titokba Zsuzsannát sem avatták be, amikor ugyanezen a májusi napon besétált a kereskedésbe, hogy vásároljon egy új, raktári készletről származó Opel Corsa Bestet. Befizetett a pénztárban 681 ezer forintot, majd 21-én átutalt további 2,450 milliót, végül 700 ezer forintért beszámíttatta korábbi Corsáját. A Best számos extrát tartalmazó ajánlat, az autó olcsóbb, mintha egy sima Corsát pakolnánk össze csupán beikszelve a különböző opciókat.
Megrendelőlapot nem kapott, adásvételi szerződést sem kötöttek vele, ugyanakkor több hivatalos számlát és díjbekérőt nyomtatott a kereskedés a befizetésekről, és amikor rákérdezett a különös eljárásra, az eladó azt mondta, így szokták. A számlákon május végi teljesítési időpont szerepel.
Csakhogy Zsuzsa sem akkor, sem azóta nem kapta meg az autóját. Miután május 30-án leadta a cégnek a régi Corsát, adtak neki egy kétéves Opel Corsát, hogy ezt saját autója átadásáig ingyen használhatja. Furcsának találta a megoldást, de főként hogy az ingyenes kölcsönadási megállapodáson az szerepelt, az autót június 30-ig használhatja. Amikor magyarázatot kért a távoli időpontra, a szalonvezető azt mondta, csupán formalitásról van szó, nem kell egy hónapig várnia saját autójára. Tíz nappal a történtek után ismét bement a szalonba, mert senki nem hívta fel, mikor kapja meg az új Corsát, és nem szerette volna túl sokáig használni a kölcsönautót.
Innentől elsősorban olvasónk állításaira hagyatkozunk, de később érteni fogják az okokat. Gombos Gyula cégtulajdonossal beszélt aki állítólag bevallotta, hogy nem tudják forgalomba helyezni a kifizetett Corsát, mert a pénzt nem az autókat finanszírozó banknak utalta át a Gombos Kft., hanem másra költötték.
A hajmeresztő állítások négyszemközt hangzottak el. Gombos úr azt ígérte, szerez pénzt, és a következő héten átadják Zsuzsanna autóját. Már június harmadik hetében járunk, olvasónk még ekkor sem kapta meg az Opelt. Az újabb ígéret szerint Gombos úr bérbe adja a szalont, a cég a bérleti díjból rendezi tartozását a bank felé, amely végre kiadja az autó forgalomba helyezéséhez szükséges igazolást, és a Corsa gazdája nevére kerülhet. Talán már sejtik, hogy végül ekkor sem történt áttörés.
Az ezt követő ígéret szerint Gombos úr elad egy ingatlant, ebből váltja ki Zsuzsanna Corsáját a banktól. Június közepén július közepi átadást ígért, de június végén már augusztus végéről volt szó, és ezt említi az Opel importőr nekem írt levele is, így még biztosabbak lehetünk abban, hogy hol tart most pontosan az ígéretlavina. Gombos Gyula köztes ötlete az volt, hogy amennyiben Zsuzsanna beleegyezik, hogy a Corsája átmenetileg a Gombos család tulajdonában lévő flottakezelő nevére kerüljön, akár azonnal is megkaphatja az autót.
Olvasónk úgy döntött, innentől mindent írásban intéz a Gombos szalonnal. Jogász végzettségű lányával először írásbeli teljesítési felszólítást készített, melyet július 2-án átvetetett a szalonvezetővel. Ez alapján a cégnek nyolc napon belül, vagyis július 10-ig kellett volna átadnia az autót. Itt fontos megjegyezni, hogy ottjártamkor három, szemre azonos kivitelű új Opel Corsa parkolt a Gombos udvarán.
Zsuzsanna legközelebb július 11-én ment be az Opel Gomboshoz, mert aznap lejárt a teljesítési felszólításban szereplő átadási határidő. Természetesen ekkor sem vehette át az autóját, ám mivel készült legrosszabbra, átadott egy nyilatkozatot, melyben az összes addigi körülményre hivatkozva elállt a vásárlástól. Visszakövetelte az autóra májusban befizetett pénzt, beleértve beszámított autója 700 ezer forintnyi árát, illetve azt a 69 ezer forintot, melyet az új autó forgalomba helyezési költségeinek fedezésére fizetett ki.
Zsusanna autó helyett ezúttal is egy újabb ígéretet kapott, de azt váratlanul sikerült betartania a cégnek. Aznap délután Tóth Csaba, az importőr hálózati igazgatója személyes egyeztetésre jött a Gomboshoz, hogy segítsen rendezni Zsuzsa ügyét. Erről szintén nem csak olvasónk visszaemlékezéséből tudunk, de az importőr nekem adott válaszaiból is. Ezekben persze azt is írják, hogy bár igyekeznek minden segítséget megadni a békés megoldás megtalálásához, olvasónk az Opel Gombossal kötött vásárlási megállapodást, ezért a lehetőségek korlátozottak. Ezt én úgy értelmezem, hogy az importőrnek akkor sem volt közvetlen jogi eszköze a hasonló bebukott ügyek kezelésére, amikor még tőle függött a kereskedés.
A hálózati igazgató próbálta megnyugtatni Zsuzsát, hogy Gombosék át fogják adni az autót, egyúttal megkérdezte Gombos Gyulát, hogy ez mikor várható. A cégvezető ezúttal is legkésőbb augusztus végi átadást ígért, Zsuzsa pedig nem akart várni, és most is azt mondja, eláll a szerződéstől, kéri vissza a pénzét.
Zsuzsát múlt héten kórházba vitték, lánya viszont kiposztolta az ügy részleteit több Facebook-csoportba. Így derült ki, hogy nincs egyedül, mások is hasonlóan jártak amikor naivan azt hitték, egy Opel márkakereskedésben új autót és nem folyamatosan változó ígéreteket adnak a vevő pénzéért.
Zsuzsanna véletlenül, de szintén a Facebookon ismerte meg Tóth-Maros Melindát, aki hónapokig tartó egyezkedés, és az importőr bevonása után végül május 17-én kapta vissza egy másik új autó befizetett árát. Egy nappal azután fizették vissza neki , hogy Zsuzsanna megrendelte saját Corsáját az Opel Gombosnál. Mint az ügyben kérésemre küldött nyilatkozatában írja, férjével március 22-én jártak először a Gombosnál, ahol szintén egy új, raktári készletről származó Corsát szerettek volna vásárolni. Mivel azonnal befizettek 600 ezer forint előleget, majd nyolc nappal később, tehát április 1-ig az autó árának maradékát is, de az április 15-i átadásról szóló előszerződés ellenére a kereskedés nem adta át az autót, Tóth-Maros Melinda is úgy döntött, visszaköveteli a pénzét. Az ügyről az importőrt is értesítette, és miután május harmadik hetében visszakapta az autó árát, bement egy másik hivatalos márkakereskedésbe, befizette a pénzt egy ugyanilyen Corsára, melyet két nappal később átadtak neki.
Az ügyben megkerestem Gombos Gyulát, az Opel Gombos ügyvezetőjét, aki helyett először fia, Gombos Gábor jelentkezett, és személyes egyeztetésre hívott Zsuzsanna ügyében, akitől meghatalmazást kértem a részletek megismerésére. A személyes egyeztetés helyett azt szerettem volna, ha akár Gombos Gyula, akár fia írásban válaszolnak a feltett kérdéseimre. Jó volna tudni, hogy pontosan miért vált fizetésképtelenné az Opel Gombos, hogy miért bontották fel importőri szerződésüket és persze azt is, hogy az általam megismert két-három esetben miért nem adtak autót a vevőik pénzéért.
Gombos Gyula, a kereskedés alapítója válaszában elismerte, hogy kereskedésük importőrrel kötött szerződése megszűnt. Erről érdemes tudni, hogy amikor egy ilyen szerződést felbontanak, a kereskedés többé nem nevezheti magát hivatalos márkakereskedésnek, egyúttal el kell távolítania a szalon arculati elemeit, melyek az új helyzetben félrevezetőek lehetnek. Hogy mindez miért nem történt meg, azt Gombos úr szintén nem árulta el, ahogy a kérdéseimre sem kaptam válaszokat, és a cég a kialakult helyzet egészével kapcsolatban sem nyilatkozott a Totalcarnak.
Persze, ha a Google-ön rákeresünk a kereskedés nevére, csak a keresőben tárolt céginformációkat és az elérhetőségeket találjuk meg, az opelgombos.hu-ra kattintva az importőr központi oldalán találjuk magunkat, ahol a kereskedéskereső nem dobja fel a Gombost.
Gombos úr a válaszok helyett visszaemlékezést írt nekem. 1970-től dolgozott a Kerepesi úti volt Skoda-szervizben, illetve alapítója volt az Opel Kerepesi úti márkakereskedésnek. Saját márkakereskedésük 1994. május 15-én, pénteken 13 órakor nyitott ki, huszonöt év alatt egyetlen autóval kapcsolatos peres ügyük sem volt, sőt, évente elnyerték a minőségi márkakereskedők, illetve minőségi márkaszervizek címet.
Gombos Gyula a levele aláírása szerint a Gombos Kereskedelmi és Szolgálató Kft. ügyvezető igazgatója. Ő a felsoroltakkal kívánta bizonyítani az ügyfelek iránti elhivatottságát, egyúttal azt, hogy megnyugtatóan rendezni akarták Zsuzsanna ügyét, de ő visszaadta az ingyenes csereautót és az importőri garanciát sem fogadta el.
Ugyanakkor fia, Gombos Gábor második levelében azt írja, a Gombos Kft. tulajdonosaként megkezdte az ügyvezető felelősségre vonását, felkérte (az édesapját), hogy adjon tájékoztatást a kialakult helyzetről, és mielőbb lépjen annak mindenki számára megnyugtató megoldásában.
Az ügy még nem zárult le, de máris rengeteg tanulsággal szolgál. Egyrészt nagyon meglepő, hogy 2019-ben, Magyarországon úgy szűnik meg egy hivatalos márkakereskedés, hogy aznap új autót adnak el valakinek, aki semmit nem tud a változásról. Az importőr tájékoztatása szerint május 16-i délelőtt még érvényes volt az Opel Gombos importőri szerződése, ugyanakkor a cég a szerződés megszűnése óta nem használhatja az Opel arculati elemeit. Erre az importőr többször is felhívta a kereskedés vezetőinek figyelmét, és bár a szerződésmegszűnés azonnali jogi lépés, annak minden következménye hosszabb folyamat. Az importőr mindent megtesz az ügy békés rendezéséért, de ezt a segítő szándékot eddig nagyjából annyira vette komolyan a Gombos Kft. mint a vevők jogait és érdekeit, vagy akár saját adott szavát.
Az ügyben feltett eredeti kérdéseinkre nem kaptunk részletes válaszokat Gombos Gyulától és Gombos Gábortól, ezért július 17-én újabb leveleket írtam, melyben ismét azt kértem, hogy adjanak nyilatkozatot az ügy összes részletéről. Válaszaikat a cikk befejezéséig nem kaptam meg.
Kérem, hogy akinek az Opel Gomboshoz köthető hasonló ügye van, jelentkezzen alinkre kattintva elérhető e-mail címen és a levél tárgyába írja be: Opel Gombos károsult vagyok!
Update: Zsuzsa 15:30-kor telefonált és jelezte, maradéktalanul visszakapta az autóra befizetett pénzét az Opel Gombostól. Reggel óta számos olvasói levelet kaptunk, melyek érdemi információkkal szolgálnak az ügyben, ezért a jövő héten újabb cikkel jelentkezem.”
Forrás: totalcar.hu
Szerző: Zách Dániel
Borítókép: Zách Dániel
MEGOSZTOM: