Dr. Herpy - Jogi vélemény:

Gondolkodtató
Csongrádban hajtják a legöregebb autókat
Csongrádban hajtják a legöregebb autókat
Hirdetés

Ma már szinte valamennyi ismertebb autómárka átlagéletkora magasabb 10 évnél. Kivétel a Hyundai és a KIA, illetve az új termékekkel megjelent Dacia.

Majdnem 14 évre nőtt a magyarországi autópark átlagéletkora. Az évtized elején még jellemzően alig több mint 10 éves autót hajtottak a magyarok, az utóbbi években rohamosan öregedett a személygépkocsi-állomány. Ez nemcsak annak köszönhető, hogy kevés az újonnan forgalomba helyezett autó, ami önmagában is öregíti a járműparkot, hanem annak is, hogy nagyon sok idősebb autót hoznak be külföldről. Az utóbbiak kétharmadának például már egy évtizedes a múltja, mire magyar tulajdonosához kerül.

© hvg

Ma már szinte valamennyi ismertebb autómárka átlagéletkora magasabb 10 évnél. Kivétel a Hyundai és a KIA, illetve az új termékekkel megjelent Dacia. A gazdasági válság előtt egyes kedvelt autómárkákból aránylag sok újat lehetett eladni, ezért ebben a körben korábban több éven át még jellemző volt a 10 évesnél fiatalabb átlagéletkor. Ilyen mindenekelőtt a Suzuki és a francia márkák, de a Ford, az Opel és a Toyota is e körbe tartozott. Mindez mára radikálisan megváltozott: míg 2007-ben például a Toyoták átlagéletkora nem érte el a 7 évet, ma már közel 12 évesek ezek az autók. A Suzukik átlagéletkora tíz éve 6,4 év volt, mára viszont közel 14.

A nevesebb német autók átlagosan az utóbbi másfél évtizedben mindvégig 10 évesnél idősebbek voltak, ami azt jelenti, hogy a lakosság közülük korábban is inkább csak a használtat tudta megfizetni. Az Audi, a BMW és a Volkswagen márkákból tömegével inkább csak a Nyugaton már kifutóban lévő típusok keltek el Magyarországon.

© hvg

2015-ben a márkák közül Opelből futott a legtöbb az utakon. Ezeket kis lemaradással a Suzuki követte, csak ez utóbbiakból 400 ezernél többet tartottak nyilván tavaly. Mögöttük a Volkswagen és a Ford következett, míg a francia autók mezőnyét a Renault vezette. Az Audi és a BMW 100 ezer alatti számban van jelen az utakon. Akad ugyanakkor még 63 ezer Lada is forgalomban, igaz, ezek valóban nem fiatal évjáratúak: az átlagéletkoruk közel 28 év.

Vannak megyék, ahol, úgy tűnik, büszkeséggel tölti el az embereket, hogy lakóhelyük közelében autókat gyártanak, hiszen például arányaiban Komárom-Esztergom megyében fut a legtöbb Suzuki – ilyen az ottani autóparknak közel 16 százaléka. Hasonló a helyzet az Audival is, messze a legnagyobb arányban Győr-Moson-Sopron megyében vezetnek ilyen autót, 3,5 százalékos megyei aránnyal. BMW-vel viszont a legtöbben Hajdú-Biharban és Szabolcs-Szatmár-Beregben hajtanak, s csak utánuk következik Budapest. A nógrádiak jellemzően Opelt vezetnek: a 16,5 százalékos arányuk egyben azt is jelenti, hogy nincs még egy megye, ahol ennyire magas lenne bármelyik márka népszerűsége. Igaz, Nógrádban nagyon kevés autó fut, kevesebb mint 300 jut ezer főre. Míg Európában tavaly ez az arány 400–600 körüli, Magyarországon pedig 321. Ezzel lényegében csak Romániát sikerül megelőzni az EU-s országok közül, s csak néhány kelet-európai országban van 400 alatt még ez a szám.

© hvg

Nógrád a negatív rekorderek közt van abban is, hogy itt az egyik legöregebb az autóállomány (közel 15 éves). Ennél csak Dél-Magyarországon, Békésben, Bács-Kiskunban és Csongrádban futnak idősebb autók – átlagéletkoruk ez utóbbi megyében már a 15 évet is meghaladja.

Forrás: http://hvg.hu/cegauto/201713_autok_eletkora_csongradban_15_evesnel_is_oregebb_azatlag


Minket követhetsz 😉


Partnerünk

Országos Rendőr-főkapitányság
A biztonságosabb közutakért…

Megnyertük

2022-ben oldalunk nyerte meg
“AZ ÉV PÉLDAÉRTÉKŰ KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÓJA” díjat

2022. Május 11., Művészetek Palotája

Hirdetés