Mint azt a múlt héten kiderítettük, a kormány ismét szeretne beszedni egy nagy adag védelmi pénzt a külföldi tulajdonú áruházláncoktól, és ennek érdekében a környezetvédelemre hivatkozva akarja megsarcolni őket. Ennek az egyik módja az lenne, hogy évi 20 milliárd forintot szednének be az áruházaktól a parkolásért az autózás környezetterhelése miatt.
Ugyanakkor a Magyar Idők című kormánylap hétfői cikke szerint vannak még trükkök Lázár Jánosék cilinderében, ugyanis nem csupán a parkolóhelyek száma alapján, hanem annak függvényében is fizethetnek környezetterhelési hozzájárulást az áruházláncok a jövőben, hogy végeznek-e kiszállító szolgáltatást.
A hivatalos indok természetesen az, hogy „a házhoz rendelhető napi bevásárlások számának jelentős növekedése a közúti járműforgalmat is erősen megterheli, így a környezetet károsítja”. A szakmai konzultáció előtt álló egyik javaslat szerint a hozzájárulásként fizetendő díj a napi fogyasztási cikkeket árusító cégek éves árbevételének meghatározott százaléka lenne. (Arról az anyagban nincs szó, hogy a kormány kiszámolta-e, vajon nagyobb környezetterhelést jelent házhoz rendelni a bevásárlást, mint elkocsikázni a boltba.)
Valójában inkább arról lehet szó, hogy a kormány szeretné jól megbüntetni a külföldi cégeket, amiért jobban képesek kielégíteni a fogyasztói igényeket, mint a magyar tulajdonú láncok, amelyek jellemzően kevésbé hatékonyak és innovatívak, így például a házhoz szállítás terén is lemaradásban vannak.
Ez egyébként a harmadik kísérlet már erre a kormány részéről. A külföldiek elleni harc eredményeit jelzi, hogy járulékos kárként nemrég véletlenül sikerült kinyírni a CBA egyik legfőbb bástyáját is, a Tesco viszont még él és virul.
Termékek házhozszállításához használt teherautók sorakoznak a vasárnap zárva tartó Bécsi úti Tesco áruháznál Budapesten
Mindazonáltal a civil szférával legalábbis ambivalens viszonyt ápoló Magyar Idők valamilyen okból kifolyólag most kivételesen megkérdezte a Levegő Munkacsoport nevű civil (!) szervezetet is a bevásárlóközpontokra kivetendő környezetvédelmi adóról. Ezzel kapcsolatban a szervezet úgy nyilatkozott, „indokolt a kormány azon szándéka, amely célzott anyagi hozzájárulást vagy nagyobb szerepvállalást vár el a kereskedelmi vállalatoktól a környezetvédelemben.”
Az is jellemző, hogy a rendezési tervekben az áruházak építési engedélyeztetésekkor előírják a kötelező fásítást a parkolóépítések során, de a láncok ezeket az előírásokat gyakran kikerülik – mondta Lenkei Péter, a civil szervezet egyik vezetője.
Azt ugyanakkor az Indexhez később eljuttatott közleményükben leszögezték, hogy a házhoz szállításra kivetendő adó témájában nem nyilatkoztak, hanem általában véve arról, hogy egyetértenek a kormány azon törekvésével, hogy az egyéni bevásárló közlekedés okozta környezeti károkat kompenzálni szükséges. Viszont
a házhoz szállítást már 20 évvel ezelőtt is környezetkímélő tevékenységnek tartottuk, és ma is ezen az állásponton vagyunk, hiszen ezzel számos egyéni autóút váltható ki, az egységnyi házhoz szállított árura lényegesen kevesebb megtett kilométer és így környezetterhelés jut.
– írta a szervezet közleményében.
Forrás: http://index.hu/gazdasag/2017/03/13/a_parkolas_utan_a_hazhoz_szallitast_is_megadoztatna_a_kormany/