Vajon a forró aszfalt is rejteget olyan veszélyeket, mint a hideg, téli, jeges útviszonyok? Van értelme a négyévszakos gumiknak? A Használtautó és a nonstopgumi csapata kihasználta a kánikulát, felkerekedtek, hogy a Hungaroringen jónéhány autógumit leteszteljenek. Annyit elöljáróban elárulunk, hogy az eredmények alapján egyértelmű, hogy nyáron a nyári gumi a nyerő.
A jelenleg is tartó hőségriadó alatt a legtöbben a Balatonon vagy a medenceparton hűsölnének, de a Használtautó autós magazinja, az Autónavigátor.hu és a nonstopgumi csapata kihasználta a perzselő forróságot egy kánikulai gumitesztre. Sokan úgy gondolják, hogy csak a jeges utak jelentenek igazi veszélyt, pedig a több mint 50 fokos aszfalt is okozhat meglepetéseket. A csapat 11 garnitúrát tesztelt, ebből 3 volt nyári, (két új és egy használt), 2 téli (egy új, egy használt), valamint 6 négyévszakos.
Közepest kapott a négyévaszkos, a kopott abroncs és a téli megbukott, a nyári jelesre vizsgázott
A vizsgálat során minden mérést ötször ismételtek, azaz a tesztelők szettenként ötször vészfékeztek száraz és nedves aszfalton is, ugyanennyiszer vizsgálták meg az abroncsok kigurulását, ami a fogyasztást befolyásoló gördülési ellenállásról ad képet.
A teszt eredménye papírforma szerint alakult. A győztes nyári gumi, a Michelin Primacy 4 szárazon és vizesen is a legjobbnak bizonyult, de még ezzel a kiemelkedő képességű abronccsal is kell többlet fékúttal számolni vizes aszfalton. A Laufenn nyári gumija viszont csak a középmezőnyben végzett, száraz és vizes aszfalton egyaránt, ami meglepetést okozott, ahogy az is, hogy a vizes aszfalton második legjobb Nexen N Blue 4 Season (négyévszakos) gumi száraz úton az egyik legrosszabb volt. Fontos megjegyezni, hogy a kopott, a téli és a legtöbb négyévszakos gumi esetén már 60 km/óráról történő vészfékezés esetén is instabillá váltak a tesztautók.
Cseréljük le időben, életet menthet!
A teszt arra is rávilágított, hogy a legnagyobb veszélyt a koros abroncsok jelentik, akkor is, ha profilmélységük még megfelelő. Ennek az az oka, hogy a több évnyi UV sugárzás hatására a gumik felkeményednek, a vizes aszfalton pedig úgy csúsztak, mint a korcsolya. Vészfékezéskor csak úgy táncolt az autó hátulja, és a legnagyobb fékutakat is itt mérték. „Beszédes, hogy míg száraz aszfalton a legrövidebb és a leghosszabb fékút különbsége, csupán 2,6 méter, vizesen már 6,8 méter. A legjobb, száraz aszfalton 15 méteres fékutat adó gumi fékút-többlete önmagához és a száraz úthoz mérten 60 centi volt, de a használt abroncsokkal már 20 méter feletti fékutat kaptunk, ahogyan két kivétellel a négyévszakosokkal is. Vizes aszfalton a 60 km/óráról adódó fékút többlet is lehet több mint zebrányi, autóhossznyi különbség. Ez egyértelműen mutatja, hogy megéri jó minőségű nyári gumira váltani. A megfelelő gumiabroncson életek is múlhatnak, míg felára nem több, mint egy casco önrész.” – mondta Katona Mátyás, a Használtautó autós magazinjának főszerkesztője.
A teszt részletes eredményei itt, a tesztről készült videó itt található, a szabadon felhasználható fotók és illusztrációk pedig itt érhetők el.
Kánikulai gumiteszt 2018 – az Autónavigátor.hu és a nonstopgumi.hu valóságtesztje | ||
Értékelés | Súlyozott eredmény* | |
Michelin Primacy 4 (nyári) | Nagyon jó | 97,0% |
Nexen N Blue 4 Season (négyévszakos) | Jó | 90,5% |
Pirelli Cinturato All Season (négyévszakos) | Kielégítő | 87,8% |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (négyévszakos) | Kielégítő | 87,3% |
Kléber Quadraxer 2 (négyévszakos) | Kielégítő | 87,2% |
Laufenn S Fit EQ (nyári) | Kielégítő | 86,3% |
Vredestein Quatrac 5 (négyévszakos) | Kielégítő | 85,3% |
Michelin CrossClimate (négyévszakos) | Nem ajánlott | 81,6% |
Új téli gumi | Nem ajánlott | 81,3% |
Használt nyári gumi | Nem ajánlott | 78,8% |
Használt téli gumi | Nem ajánlott | 76,7% |
*A száraz és a vizes úton mért fékezhetőség 40-40%-os, a kigurulás és a kopásállóság 10-10%-os súlyozásával |
MEGOSZTOM: