Holnaptól a VÉDA kamera alapján is bírság jár, ha nincs bekötve a biztonsági öv


2025. szeptember 18-tól hatályba lép az a rendelet, amely konkrétan meghatározza a biztonsági öv használatának elmulasztásáért járó bírság mértékét.

Maga a jogszabályi háttér azonban már július 5-től életbe lépett: ekkortól tartozik a szabályszegés az objektív felelősség körébe.

A témáról szeptember 17-én sajtótájékoztatót tartott az Országos Rendőr-főkapitányság Budapesten, a Rendőrségi Igazgatási Központban.

Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Balesetmegelőzési Osztályának vezetője a tájékoztatón hangsúlyozta: a biztonsági öv használata nem pusztán formai szabály, hanem közvetlen életvédelmi tényező.

A szankcionálás bevezetése indokolt, hiszen az öv használatának elmulasztása emberek életét és testi épségét veszélyezteti. Mint mondta, egy jogszabály csak akkor tölti be a funkcióját, ha a közlekedők tudják: a szabályszegésnek elkerülhetetlen következménye lesz.

Az alezredes emlékeztetett: a biztonsági öv a gépjárművek legfontosabb passzív biztonsági eszköze, amely legalább egymillió ember életét mentette meg világszerte az elmúlt évtizedekben. Használata 50–60 százalékkal csökkenti a sérülés és halálozás kockázatát, valamint mérsékli a sérülések súlyosságát.

Az ORFK korábbi felmérései szerint Magyarországon az övhasználati hajlandóság elmaradt a nyugat-európai szinttől: 2022 végén az első üléseken ülők 88, a hátsó utasoknak viszont csak 57 százaléka csatolta be magát.

A 2023-ban elindított CSAT(T)LAKOZZ kampány és a célzott ellenőrzések hatására a mutatók javultak, a hátsó utasok aránya például 65 százalékra nőtt. Ugyanakkor 2024-ben még mindig több mint ezer ember sérült meg azért, mert nem használta a biztonsági övet, közülük 92-en életüket is vesztették.

A jogszabályi változás lényege, hogy ha a rendőrség helyszíni ellenőrzés során tapasztalja a szabályszegést, akkor a járműben ülőkkel szemben – a korábbi gyakorlatnak megfelelően – külön-külön intézkedik, és bírságot szab ki.

Amennyiben viszont a VÉDA-kamerák rögzítik az övhasználat elmulasztását, akkor az objektív felelősség alapján a jármű üzembentartója lesz a felelős, aki nyilatkozattal mentesülhet, ha bizonyítja, hogy nem ő vezette a járművet.

A cél világos: a következő években hazánkban is elérni a 95 százalékos övhasználati arányt, és ezzel jelentősen csökkenteni a közúti balesetek áldozatainak számát.

MEGOSZTÁS