Lóerő-korlát jöhet a friss jogosítványosoknak – új szabályozás készül a KRESZ-ben – írta meg az atv.hu.
Komoly változás körvonalazódik a hazai közlekedési szabályokban: a jövőben nem vezethetnének akármit azok, akik frissen szerezték meg a jogosítványukat. A tervezet szerint az új sofőrök számára tiltott lenne a 300 kilowatt – azaz körülbelül 400 lóerő – feletti teljesítményű személyautók vezetése.
A döntés hátterében az elmúlt években történt, gyakran tragikus kimenetelű balesetek állnak, amelyeket friss jogosítványos, tapasztalatlan fiatalok okoztak – jellemzően nagy teljesítményű autók volánjánál.
hirdetés
Nem mindegy, mi kerül a friss jogsis alá
A módosítás célja egyértelmű: megelőzni azokat a helyzeteket, amikor egy rutintalan sofőr olyan autót vezet, amelynek erejét még nehéz kordában tartani. Az egyik példa egy 500 lóerős amerikai terepjáró, amelyet a tervek szerint egy pályakezdő vezető két évig még akkor sem vezethetne, ha megengedhetné magának.
A nagy teljesítményű, összkerekes elektromos autók is gyakran átlépik az 500 lóerős határt!
Az indoklás egyszerű: ekkora teljesítményhez idő, rutin és fegyelem kell – nem elég hozzá a friss vizsgalap.
Nem a gázt kell tudni nyomni – hanem megállni is
-
ÚJ VIDEÓNK
Elképesztő, amit a motoros művelt. Elkapták!
A szabályozás szükségességét erősíti meg Huszár István autószerviz-tanácsadó is, aki szerint a nagy teljesítményű járművek már egy apró gázadásra is brutális erővel reagálnak.
„A kerekekre jutó nyomatékot rutinnal lehet csak kontrollálni – ez nem kezdőknek való feladat” – fogalmazott.
Bánkuti István, egy márkakereskedés vezetője szerint a szabályozás akár életeket is menthet. „Frusztráltak vagyunk, és ezt sokan az utakon vezetik le. Teljesen felesleges egy kezdő vezető alá ekkora teljesítményt adni – ez nemcsak rá, de másokra is veszélyes.”
Szülőként sem mindegy, mit adunk a gyerek kezébe
A legtöbb fiatal egyébként is tudja, hogy jobb először egy „tanulóautóval” kezdeni. Takács Tamás például első kocsinak kis teljesítményűt választana, és csak később ülne át egy erősebbre. Horváth László szakoktató viszont hangsúlyozza: a szülőkön is nagy a felelősség. „A gázpedált mindenki tudja nyomni, de az a jó sofőr, aki meg is tud állni. Egy több száz lóerős autóhoz meg kell érni – időben és tapasztalatban is.”
A döntés jövő év elején születhet meg
A KRESZ módosításáról szóló törvénytervezetet a parlament várhatóan a következő év elején tárgyalja. Ha elfogadják, új korszak kezdődhet a kezdő sofőrök autóválasztásában – és talán egy biztonságosabb közlekedési kultúra is.