Törökszentmiklóson rögzítette fedélzeti kamera azt a balesetet, amelyben egy elektromos kerékpárral közlekedő fiatal férfit ütött el egy – neki – jobbról érkező autó. A biciklis a járdáról hajtott az úttestre, ahol gyalogos-átkelőhely és mellette felfestett, sárga burkolati jellel jelölt kerékpáros átvezetés is található.
A felvételen látszik, hogy az autós több figyelmeztető táblán is áthalad: gyalogos, kerékpáros és gyermekek megjelenésére is figyelmeztetnek a jelek, ám ezek az elsőbbség kérdését nem szabályozzák. Ezek nem jelentenek kötelező megállást, csupán fokozott figyelmet írnak elő.
A járdán vezetett gyalog- és kerékpárút folytatódik át az úttesten. Az ilyen kialakításnál – amikor a kerékpárút átvezetésként halad keresztbe – az elsőbbség attól függ, milyen táblák szabályozzák a kereszteződést.
hirdetés
„Ha az úttestre való felhajtás előtt „Stop” vagy „Elsőbbségadás kötelező” tábla van kihelyezve a kerékpáros irányába, akkor neki kell elsőbbséget adnia. Ha ilyen tábla nincs, akkor elsőbbsége van a kerékpárosnak.”
– tette tisztába kérésünkre az esetet dr. Herpy Miklós.
A videón ugyan sejtelmesen, de hátulról látszik, hogy STOP tábla áll a biciklis felé, így a felelősség kérdése tiszta. Fontos, hogy a kerékpáros nem tolta a járművét, hanem hajtva közlekedett, tehát nem gyalogosként vett részt a forgalomban – ez a KRESZ szerint fontos különbség.
Szerencsére a fiatalember – a látottak alapján – nem szenvedett komoly sérülést, de az eset jól mutatja, mennyire bizonytalan és félreérthető tud lenni az ilyen típusú átvezetések szabályozása.
Tanulság:
Ha a zebrán haladva tolta volna a kerékpárt, akkor elsőbbsége lett volna automatikusan. Mivel nem ezt tette, ezért a STOP tábla vonatkozott rá.
– A kerékpárosoknak tisztában kell lennie azzal, hogy az átvezetés önmagában nem ad automatikusan elsőbbséget.
– Az autósnak pedig fokozott figyelemmel kell közlekednie, főleg ott, ahol gyalogos- vagy kerékpáros forgalom várható.
hirdetés