A jövő közlekedése már nem csak az önvezető autókról szól – hanem az okos utakról is. Az M1–M7 autópálya budaörsi szakaszán most olyan digitális infrastruktúrát építenek ki, amely valós időben érzékeli, értelmezi és modellezi a forgalmat. A projekt nemzetközi szinten is mérföldkő, Magyarország pedig az élvonalban van.
Többet tud, mint a sofőr
A fejlesztés célja, hogy az út ne csak burkolat legyen, hanem egy érzékelőkkel felszerelt, aktívan „gondolkodó” rendszer, amely adatokat gyűjt és értelmez. A rendszer képes követni az autók mozgását, felismerni a forgalmi helyzeteket, és előre modellezni az eseményeket – így segítve a közlekedés biztonságát és hatékonyságát.
A budaörsi csomópont közelében 39 különböző szenzor – köztük LiDAR-ok, radarok, hőkamerák és speciális látószögű kamerák – másodpercenként másfél gigabájt adatot küld a Magyar Közút központjába.
hirdetés
Ezek az adatok egy digitális modellbe kerülnek, amely valós időben mutatja az útszakasz forgalmi állapotát.
Az utak is „beszélni tanulnak”
A projekt egyik fő célja, hogy az autók és az útburkolat között aktív kommunikáció jöhessen létre. Ez azt jelenti, hogy ha egy autó például sávot vált vagy lassít, arról azonnal tudomást szerezhet másik jármű vagy maga a forgalomirányítási rendszer. Ez az alapja az intelligens forgalomszervezésnek és a jövő autonóm közlekedésének.
A fejlesztés a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint több ipari partner közreműködésével zajlik, a magyar–osztrák Eureka Central System együttműködés keretében.
Digitális iker az út felett
A közlekedési infrastruktúra digitális „ikertestvért” kap: egy olyan virtuális másolatot, amely valós időben tükrözi az út viselkedését. Ez nem csupán látványos technológiai bravúr, hanem gyakorlati haszonnal is bír.
Az adatokat például az önvezető autók tesztelésére, vagy akár egy forgalmi dugó kialakulásának megelőzésére is használni lehet.
Nemcsak aszfalt, hanem adat is
A hagyományos útépítés korszaka lassan lezárul. A mostani fejlesztések már nemcsak fizikailag, hanem digitálisan is új alapokra helyezik a közlekedést.
hirdetés
A jövő útjai már nemcsak a kerekek alatt vannak, hanem a felhőben is: szenzorok, adatközpontok, intelligens modellek dolgoznak azon, hogy kevesebb legyen a baleset, gyorsabbak legyenek a reakciók, és kiszámíthatóbb legyen az utazás.
Hazai élenjárás
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az elmúlt években több hasonló innovációban is részt vett. Mostani projektjük nemcsak a közútkezelést, de az autóipart, a távközlést és a járműtechnológiát is új irányba mozdíthatja.
És bár a jövő autói még nem gondolkodnak önállóan – az utak, amelyeken járnak, már most is elképesztően sokat tudnak.