A magyar közlekedéstörténet talán legnagyobb szállítmánya indul ma útnak: rövidesen 750 tonna súlyú, 100 méter hosszúságú, 6 méter szélességű és 5,4 méter magasságú járműszerelvény gördül 2×20 tengelyen a magyar közutakon.
A Marosnémeti (Mintiai) hőerőmű megvalósításához szükséges berendezések szállításának tervezését már több mint egy éve kezdték el a Felbermayr Transport- und Hebetechnik GmbH & Co KG német, osztrák, román és magyar szakemberei. Az extrém, mondhatni, gigantikus méretű szállítmány útvonala hazánkat is érinti.
Európa legnagyobb hőerőművéhez egy 380 tonnás generátort szállítanak, amely Amerikából érkezett hajón, majd a Dunán és a Tiszán úsztatták fel a Szeged Tápé réti komp kikötőig. Ezt követően február 14-én, reggel kezdi meg a közel 300 km-es közúti utazását a célállomásig.
A szállítmány a magyar közutakon több napon keresztül összesen 44 km hosszú távolságot tesz meg. Az út első szakaszában a Tisza parttól a 43-as főút és a 430-as főút csomópontjáig egy 471 tonna össztömegű SPMT (Self Propelled Modular Transporter) jármű közlekedik, 12 tengelyen.
A csomópontnál a rakományt külön erre a célra kialakított átrakó helyen egy másik, konzolos járműre szerelik át, így éri majd el a járműszerelvény a rekordnak számító 720 tonnás össztömeget, 100 méter hosszúságot, 6 méter szélességet és 5,4 méter magasságot, 2×20 tengelyen. Ezt követően február 20-án a gigaszerelvény néhány óra alatt jut el a Nagylaki határátkelőhelyig, ahol elhagyja Magyarország területét és további egy hét alatt ér a 245 km-re fekvő Marosnémeti (Mintiai) hőerőműbe.
Az útvonal, illetve a speciális szállítás biztosításához számos lépésre volt szükség, melyben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei is részt vettek. Az előkészületeknél szükség volt híd alátámasztásra, vasúti átkelőn történő áthaladásra vonatkozó engedélyre, az érintett Önkormányzatok értesítésére és hozzájárulására, a teljes útállapot felmérésére, valamit talajmechanikai vizsgálatra. A haladás megkönnyítése érdekében a szolgáltató szakemberei az akadályt képező jelzőtáblákat és a belógó vezetéket megemelik vagy lekötik. A közlekedés biztonságát a kísérő, szakkísérő és rendőrségi járművek biztosítják.
A hőerőmű működéshez három, hasonló rekord méretű generátorra és további három kisebb súlyú transzformátorra van szükség, melyeket ugyanezen megoldással és útvonalon szállítanak majd. Az utolsó rakomány várhatóan április vége, május elején hagyja el az országot.