Hirdetés

Gyorsan merül az autó aksija? Ezekre figyeljen!

Hirdetés

Egyre többször panaszkodnak az autósok az akkumulátorok meghibásodására és a sokasodó csereperiódusokra. Mi áll a háttérben és mit tehetünk, hogy meghosszabbítsuk autóakkumulátorunk élettartamát?

Közösségi utazásmegosztás, elektromos autók, önvezető járművek… a következő tizenöt évben többet fog változni a közlekedés, mint az elmúlt egy évszázadban, ezt Peter Schwarzenbauer, a BMW igazgatótanácsának egyik tagja mondja. A változások egyik legfontosabb motorja pedig, a könnyű anyagok használata és a miniatürizálás mellett, a digitalizáció, amelynek hatásai a legújabb autókban már manapság is érezhetők.

Egyre több az elektromos fogyasztó az autóban

Az átlagautós a mindennapokban ebből annyit veszi csak észre, hogy jóval hosszabb az extralista, több a kényelmi és a biztonsági funkció. Rosszabb esetben pedig megtapasztalja, hogy a megbízhatósági statisztikákban miért nő folyamatosan az elektronikai eredetű hibák aránya és miért egyre drágábbak a cserealkatrészek, egy baleset utáni javításról nem is beszélve.

Az autóipari fejlesztések súlypontja az utóbbi évtizedben alapvetően megváltozott és jóval összetettebb lett: míg 20-30 évvel ezelőtt a teljesítmény és a design vitték a prímet, mostanra a fejlesztések az energiatakarékosságot, környezettudatosságot, biztonságot, kommunikációt és szórakoztatást állítják középpontba. Autóink egyre összetettebbek: ez okozza azt is, hogy az innováció egyre nagyobb szelete kerül át a gyártóktól a beszállítókhoz, az ún. OEM cégekhez, illetve egyre több tudományágat von be az autóipar. Ilyen az anyagtudomány (az egyre könnyebb anyagok használata miatt), a szórakoztató elektronikai ipar (az egyre összetettebb fedélzeti kommunikációs és média rendszerek miatt), és a kémia (az új akkumulátorok miatt).

Ezek a trendek azt is jelentik, hogy az elektronika szerepének növekedése tovább folytatódik, egyúttal komoly diverzifikáció is megfigyelhető ezen a területen: a fejlesztések bonyolultabbá válására a beszállítók növekvő specializációval válaszolnak. Ugyanakkor az anyagtechnológiai és kémiai fejlesztések sem elhanyagolhatók, az igazán úttörő és az autózás jövőjére a legnagyobb hatást kifejtő megoldásokat a connected car-hoz kötődő fejlesztések ígérik. Ez nagyjából annyit tesz, hogy az autók a jövőben állandó internetkapcsolattal rendelkeznek majd, így egymással és a környezetükkel (például a közlekedési lámpákkal) is kommunikálni tudnak, csökkentve a dugókat és az utazási időt, növelve a biztonságot és az utasok kényelmét.

Az a fránya kémia

Az elmúlt években felbolydult az akkumulátorok piaca. A hibridek, elektromos járművek és nem utolsósorban a rengeteg elektromos fogyasztóval rendelkező, ám hagyományos belső égésű motorral hajtott autók miatt az autógyártók és beszállítóik soha nem látott mennyiségű pénzt öntenek az ilyen irányú fejlesztésekbe. Ebből következik az is, hogy még soha ennyiféle akkumulátor nem volt a piacon: jelenleg négyféle technológia kapható: ólomalapú, nikkelalapú, lítiumalapú, és szódiumalapú, ám ezeken belül a teljesítmény, az élettartam és az ár terén is hatalmas a szórás.

Ez nem is csoda, hiszen ha megnézzük, kik az autóipar legnagyobb akkumulátor beszállítói, jó pár, számunkra ismeretlen névvel találkozunk, mint az LG Chem, AESC, SK Innovation vagy BYD. Ismert gyártók is vannak természetesen, a legnagyobb szereplő a piacon például a Panasonic, de a Johnson Controls, a Mitsubishi, a Bosch, a Varta és a Samsung is jelentős márkáknak gyárt akkumulátorokat. Ez a motorháztetőt felnyitva nem mindig nyilvánvaló, az autógyártók ugyanis sokszor csak a saját nevüket és egy sorozatszámot írnak rá az akkumulátorra, ám némi internetes kereséssel általában gyorsan ki tudjuk deríteni, hogy melyik beszállítótól származik a termék. Azt, hogy az összeszerelő üzemből kigördülő modellekben mekkora teljesítményű és mennyire tartós akkumulátor dolgozik, természetesen az autógyártók határozzák meg, méghozzá igen pontosan, a beszállítók pedig a lehető legolcsóbb olyan specifikációjú terméket szállítják, amely még épp teljesíti a gyár által előírtakat.

A probléma mi magunk vagyunk

Ami az akkumulátorok teljesítményét és tartósságát illeti, a gyártók meglepő módon nem is a hibrid vagy elektromos autók esetében, hanem a hagyományos, belső égésű motorral szerelt járműveknél szembesülnek a legnagyobb kihívásokkal. Míg előbbieknél a jelentősen nagyobb akkumulátorok miatt egy-egy elektromosságot igénylő extra sem okoz nagyobb gondot, egy mezei benzines vagy dízel jármű aksija bizony megsínyli az utóbbi évtizedben gombamód terjedő elektromos fogyasztókat. Márpedig a kényelmi és biztonsági berendezések szinte mindegyike árammal működik: ilyen a navigáció, a start stop automatika, a szervokormány, a hűthető-fűthető ülések, az utastér hangulatvilágítása, az elektromos csomagtér nyitás, a kulcs nélküli nyitás szenzorjai, és a sort még hosszasan lehetne folytatni. Ráadásul az alkatrészek egy része még az autó bezárása után is energiát fogyaszt, ami alaposan igénybe veszi az akkumulátorokat.

Az autógyártók éppen ezért egyre nagyobb teljesítményű akkumulátorokat szerelnek be, ám a kizárólag belső égésű motorral szerelt autókban leginkább elterjedt ólomalapú technológiának megvannak a maga korlátai. Például kisebb az energiasűrűsége, alacsonyabb a maximális kapacitása, és egyébként is nehéz. Viszont olcsó, és épp emiatt nem fogunk egyhamar a hibridekben már megszokott lítiumalapú telepeket látni az alacsonyabb kategóriás autóknál.

Az ólomalapú akkumulátorok gyártói természetesen folyamatosan fejlesztenek, aminek eredményeképpen lassan, de biztosan nő termékeik kapacitása, ám a luxusautók esetében már így sem elég egy darab: például a Mercedes és az Audi több modelljében két áramforrás található.

Mit tehetünk a hosszabb élettartamú aksikért?

De mi van azokkal az autókkal, amelyek alaposan fel vannak extrázva, ám mégis csupán egy akkumulátoruk van? Nos, az ilyen járművek tulajdonosainak figyelniük kell arra, hogy ha gyakran használják rövidebb utakon a járművüket, akkor bizony a motor nem képes teljesen feltölteni az akkumulátort. Ha ehhez olyan hideg idő társul, mint most januárban, akkor pedig könnyedén előfordulhat, hogy a reggel kellemetlen meglepetéssel indul. Ez nem feltétlenül a gyártók hibája, nekünk, autótulajdonosoknak kell erre figyelnünk, hiszen az elektromos fogyasztók java részét mi irányítjuk.

Minden reggel a 3 km-re lévő óvodába visszük a gyerekünket, ez idő alatt bekapcsoljuk az ülésfűtést, olvasztjuk a jeget a külső tükrökről és a rádió is szól? Ne csodálkozzunk, ha a másnap egy jó kis bikázással indul. Egy hidegindítás után, amikor a telepek elveszítik töltésük jó részét, legalább 10-15 km-es út kell a teljes feltöltéshez.

Ha hétköznap csak rövidebb utakra megyünk, legalább hétvégén ejtsünk meg egy hosszabb, „töltő kört”. Amennyiben szinte csak 3-8 km-es távokra használjuk az autót, számolnunk kell azzal is, hogy rövidebb lesz az akkumulátor élettartama. Az ilyen típusú felhasználáshoz mindenképp javasolt egy csepptöltő beszerzése, amivel éveket kitolhatjuk a cserét.

Mindemellett még azt javasoljuk, hogy legalább hetente iktassunk be egy hosszabb utat, és ha érezzük, hogy egy-egy hidegindításnál erőtlenné válik az akkumulátor, akkor bizony eljött a csere ideje.

Forrás: http://hvg.hu/brandchannel/obucity_20170221_gyorsan_merul_az_auto_aksija_ezekre_figyeljen_hogy_tovabb_birja

 

 

MEGOSZTÁS:

TOVÁBBI HÍREK

  • Delhusa Gjon idegességében mutatta fel azt az igazolványt, amit nem kellett volna. A rendőrség még elnézést is kért tőle

    Delhusa Gjon idegességében mutatta fel azt az igazolványt, amit nem kellett volna. A rendőrség még elnézést is kért tőle


  • Kötelező, új készülék jöhet az autókba

    Kötelező, új készülék jöhet az autókba


  • 750 tonnás, 100 méter hosszú szerelvény – minden idők legnagyobb szállítmánya Magyarországon

    750 tonnás, 100 méter hosszú szerelvény – minden idők legnagyobb szállítmánya Magyarországon


  • Oktatás közben történt meg a tanulóvezető rémálma Kőbányán

    Oktatás közben történt meg a tanulóvezető rémálma Kőbányán


  • A tömegbe hajtott egy autós Münchenben. Sokan megsérültek

    A tömegbe hajtott egy autós Münchenben. Sokan megsérültek


  • Kamion ütötte ki az autókat az Árpád hídon. Az egyik autó a híd túloldalán kötött ki

    Kamion ütötte ki az autókat az Árpád hídon. Az egyik autó a híd túloldalán kötött ki


  • Az egyre több áltraffipax egy átverés, amit lehet szeretni!?

    Az egyre több áltraffipax egy átverés, amit lehet szeretni!?


  • Felborult az Erzsébet hídon egy futár a furgonjával

    Felborult az Erzsébet hídon egy futár a furgonjával


  • Figyelmeztet a Magyar Közút! Így alakul az időjárás…

    Figyelmeztet a Magyar Közút! Így alakul az időjárás…


  • Rádudáltak egy taxisra Óbudán, elborult az agya

    Rádudáltak egy taxisra Óbudán, elborult az agya


  • Drón akcióban! Kínos és hajmeresztő jeleneteket rögzített a rendőrség a magasból

    Drón akcióban! Kínos és hajmeresztő jeleneteket rögzített a rendőrség a magasból


  • Gátlástalan audis elé hajtott a Hyundai sofőrje, büntetőfékezés lett a jutalom

    Gátlástalan audis elé hajtott a Hyundai sofőrje, büntetőfékezés lett a jutalom


  • Egy balos kanyarban csúszott meg, fára tekeredett

    Egy balos kanyarban csúszott meg, fára tekeredett


  • Súlyos balesettel indult a nap. Négy embert vittek el a mentők

    Súlyos balesettel indult a nap. Négy embert vittek el a mentők


  • Az útellenőr szeme láttára fordult meg és indult el a forgalommal szemben egy autós az M85-ösön

    Az útellenőr szeme láttára fordult meg és indult el a forgalommal szemben egy autós az M85-ösön


  • Pukkant egyet, majd porig égett az M7-esen a luxus Mercedes. A tulajdonos harcban áll a kereskedéssel

    Pukkant egyet, majd porig égett az M7-esen a luxus Mercedes. A tulajdonos harcban áll a kereskedéssel


  • Úgy rángatta a kormányt a BMW-s, mintha GTA-ban menekülne öt csillagos körözéssel

    Úgy rángatta a kormányt a BMW-s, mintha GTA-ban menekülne öt csillagos körözéssel


  • Felrobbant és lerepült a szerb elnök Audijának gumiabroncsa menet közben

    Felrobbant és lerepült a szerb elnök Audijának gumiabroncsa menet közben


  • Lánctalpas rakodóval szívatta egy őrült férfi a rendőröket az autópályán Amerikában

    Lánctalpas rakodóval szívatta egy őrült férfi a rendőröket az autópályán Amerikában


  • Újságíró törhetett rommá egy 65 milliós BMW-t Hollandiában. Egy vízelvezető árokban állt meg fejjel lefelé

    Újságíró törhetett rommá egy 65 milliós BMW-t Hollandiában. Egy vízelvezető árokban állt meg fejjel lefelé


Hirdetés