Hirdetés

Gyári vagy utángyártott? Százezreket spórolhatunk a helyes alkatrészválasztással

Hirdetés

Jelentősek az eltérések a különböző márkájú autóalkatrészek árai között, a választás nemcsak minőségi, de anyagi okokból sem elhanyagolható.

Ipariági tapasztalatok szerint egy átlagos autós öt év alatt több mint negyedmillió forintot, vagyis évi bő 50 ezer forintot is megtakaríthat a jó döntésekkel, ez a szám a drága kocsiknál könnyen milliós nagyságrendű lehet.

Csak a leggyakrabban cserélt alkatrészeket tekintve is több száz ezer forintot költhet öt év alatt a kocsijára az az autós, aki évi 15-20 ezer kilométert hajtja a járművet. A Bárdi Autó nemrég összesítette, hogy ez alatt az idő alatt mekkora kiadást jelentenek azok az alkatrészek – szűrők (levegő, olaj, pollen), fékbetét, féktárcsa, stabilizátor bekötő, lengéscsillapító, talpas gömbfej – amelyeknek cseréje a rendszeres karbantartás részét képezik egy átlagos magyar autó esetében. Figyelembe véve a magyar útviszonyokat és a csereperiódusokat, öt év alatt még ezekre az elkerülhetetlen, biztosan felmerülő kiadásokra is mintegy 150-420 ezer forint mehet el egy átlag autó esetében.

© AFP / Science Photo Library

A nagy különbség oka, hogy már a számításba vett egyes alkatrészek árában is jelentősek – akár kétháromszorosak – az eltérések. Nem mindegy, hogy a választás gyári darabra, esetleg utángyártott elemre esik, miközben nem lehet általánosságban kimondani: csak egyiket vagy másikat érdemes mindig preferálni. Van, amelyik autóalkatrésznél a gyári megoldás a kedvezőbb, és van ahol pedig egyértelműen az utángyártott a jobb minőségű vagy ár-érték arányú.

A szakemberek szerint téves az az elképzelés, hogy a gyári alkatrész mindig drágább, de az sem állja meg a helyét, hogy jobb minőségű az utángyártottnál. Ennek logikus oka van: az egyes gyári alkatrészeknél is kiütközhetnek hibák az idő múlásával, amelyeket az utángyártott daraboknál gyorsan kiküszöbölhetnek. Mint ahogy az a helyzet is előállhat: gyári és utángyártott között nincs lényegi különbség, mert mindkét fajta ugyanazon gyártó terméke, eltérés csak a logóban, a csomagolásban – és az árban van.

Speciális helyzetekben inkább a praktikumot kell szem előtt tartani: vannak olyan alkatrészek, amelyek beszereléséhez egyéb elemek is szükségesek, és ezeket egyik-másik csomag pluszban is tartalmazhatja. De az esetek egy részében eleve felesleges a latolgatás: például a biztonsági övek esetében a gyári az egyetlen opció.

© AFP / DPA / Frank May

A karbantartási költségek esetleges csökkentéséhez azt is tudni kell, hogy a fiatalabb autók akkor sem veszítik el a garanciájukat, ha nem gyári, hanem utángyártott alkatrészt szerelnek be. Az Európai Bizottság csoportmentességi rendelete értelmében a szakszervizeknek 2010 júniusa óta a hivatalos beszállítók termékeit is be kell szerelniük. Vagyis a garanciának nem feltétele a gyári alkatrész megvásárlása, legfeljebb a szerelést végző műhely auditálása lehet az.

Csábítóak lehetnek az aukciós weboldalak gyakran fél áron kínált termékei is, de fontos tudni: alkatrészt csak megbízható forrásból szabad beszerezni. Elég egy rossz szűrő, vagy egy anyagában gyengébb elem, és a pár ezer forintos spórolásnak tetemes kár lehet a vége. Éppen ezért kell óvatosnak lenni a bontókkal is.

Ezek általában használt termékeket árulnak, márpedig egy-egy ilyen darab aligha ér többet a korosodó autónak, mintha egy 80 éves ember egy 80 éves donor szívét kapná meg a szervátültetés után. Persze egy a biztonság szempontjából kevésbé lényeges beltéri kapcsoló még jó üzlet lehet, de bontott légzsákkal, féktárcsával a sofőr a saját és utasai életét is kockáztathatja.

Forrás: http://hvg.hu/cegauto/20170321_alkatresz_gyari_utangyartott_sportolas_autos_tipp
 

MEGOSZTÁS:

TOVÁBBI HÍREK

  • Nem tartott sokáig: 5 hónapra bevonták a friss jogsiját egy 17 éves srácnak

    Nem tartott sokáig: 5 hónapra bevonták a friss jogsiját egy 17 éves srácnak


  • Őrjöngő férfi próbálta meg eltolni a 4-6-os villamost a Nyugatinál

    Őrjöngő férfi próbálta meg eltolni a 4-6-os villamost a Nyugatinál


  • 170-nel száguldott egy BMW-s Vas vármegyében. Drága fénykép készült róla

    170-nel száguldott egy BMW-s Vas vármegyében. Drága fénykép készült róla


  • Gyurcsány Ferenc töpreng. Menjen vagy maradjon a 9 éves Skodája

    Gyurcsány Ferenc töpreng. Menjen vagy maradjon a 9 éves Skodája


  • Előre szaladt a lurkó a zebrához, a vele lévő nő szeme láttára majdnem elgázolták

    Előre szaladt a lurkó a zebrához, a vele lévő nő szeme láttára majdnem elgázolták


  • 42 millió forintra büntettek egy autóst Svájcban, mert nem tartotta a követési távolságot

    42 millió forintra büntettek egy autóst Svájcban, mert nem tartotta a követési távolságot


  • Új KRESZ: Fontos részletek derülnek ki a tervezetből

    Új KRESZ: Fontos részletek derülnek ki a tervezetből


  • Részegen átsodródott a szembejövő sávba, ahol motorost gázolt

    Részegen átsodródott a szembejövő sávba, ahol motorost gázolt


  • Keményen rászállt a rendőrség az illegális gyorsulási versenyekre

    Keményen rászállt a rendőrség az illegális gyorsulási versenyekre


  • Mindenki aludt a száguldó kocsiban a videóson kívül

    Mindenki aludt a száguldó kocsiban a videóson kívül


  • Fékezés nélkül csapta el a fiatal lányt. Kamera rögzítette

    Fékezés nélkül csapta el a fiatal lányt. Kamera rögzítette


  • Előzött a teslás a dupla záróvonalon, rendőrautó jött szemből, amivel majdnem ütközött is

    Előzött a teslás a dupla záróvonalon, rendőrautó jött szemből, amivel majdnem ütközött is


  • Lopott autóval ment a rendőrtől segítséget kérni, mert elakadt

    Lopott autóval ment a rendőrtől segítséget kérni, mert elakadt


  • Rókatetemeket aggatott a pótkerekére. Így közlekedett

    Rókatetemeket aggatott a pótkerekére. Így közlekedett


  • Kamionos tolatott vissza, mert elnézte a kihajtót. Az sem zavarta, hogy rálóg a forgalmi sávra

    Kamionos tolatott vissza, mert elnézte a kihajtót. Az sem zavarta, hogy rálóg a forgalmi sávra


  • Kilenc autó ütközött az M0-áson. Torlódásra kell számítani

    Kilenc autó ütközött az M0-áson. Torlódásra kell számítani


  • Dr. Herpy: Egy autónyi távolságért ezt kockáztatod!

    Dr. Herpy: Egy autónyi távolságért ezt kockáztatod!


  • Szabálytalan biciklist gázolt el a taxis. Foghatja a fejét, mert a bringás lelépett

    Szabálytalan biciklist gázolt el a taxis. Foghatja a fejét, mert a bringás lelépett


  • A rendőrök orra előtt forgalommal szemben hajtott be a körforgalomba

    A rendőrök orra előtt forgalommal szemben hajtott be a körforgalomba


  • Ne szépítsük! Ez a BMW-s egy állat! Az ámokfutó taxisnak pedig igen zsíros fuvarja lehetett

    Ne szépítsük! Ez a BMW-s egy állat! Az ámokfutó taxisnak pedig igen zsíros fuvarja lehetett


Hirdetés