Hirdetés

Fóliázás, a néptuning

Hirdetés
Az autó üvegeinek fóliázása 25 éve lett nagy divat, és egyértelmű velejárója a gengszterstílusnak. Le is szabályozták gyorsan, és csak 10 éve tettek rendet a területen. Mindenkinek elfogadható rendet. Nem mindegy, hogy mennyire sötétíted le az autód oldalablakait, és az sem, hogy milyen papírjaid vannak a fóliához. Olvasd, mielőtt ragasztani kezdesz.

Bárhonnan is nézzük, az üvegfóliázás korántsem hülyeség. Persze elsődleges népszerűségét annak köszönhette, hogy a fóliával sötétített autók megjelenése jó szín- ás árnyalatválasztással dögösebb. Azonban jóval több lehetőség rejlik az autóüveg fóliákban, és ez annak is köszönhető, hogy a technológiai fejlődés ebben az iparágban is sok újat hozott.

Először is nézzük, hogy mit és hová lehet fóliailag ragasztani. A kulcsmondat, hogy a bétől hátra bármit. Tehát az autó B-oszlopától hátrafelé a legsötétebb színezésű fólia is felrakható (ha van az autó mindkét oldalán visszapillantó tükör). Ez az új szabály azért volt fontos jó tíz éve, mert addig a hátsó szélvédőre sem lehetett rakni színezett fóliát, csak a hátsó oldalsó ablakokra.

Az első szélvédőre nem rakható sötétítő fólia ma sem, kivéve a lehajtott napellenző alsó éléig tartó szakaszt – tehát napvédő csík felrakható, itt nincs fényáteresztési korlátozás. A vezető melletti oldalablakokra (tehát a két elsőre) olyan fólia ragasztható, amelyet felrakva az adott üvegfelületen a külső fény 70 százaléka átjut. Ebben annyi a trükk, hogy nem a fólia fényáteresztését vizsgálják, hanem a már fóliázott üvegét. És ma igen kevés olyan autó akad, amelynek az oldalablakai színezetlen üvegből készülnének. A gyárilag színezett üvegek a külső fény 15-20 százalékát nyelik el, és ez is beleszámítandó a fóliázásnál. Tehát gyakorlatilag vagy szuperhalvány, vagy színezetlen fólia tehető az első oldalsó üvegekre.

De minek is tennénk átlátszó fóliát? Azért mert olyanokat is gyártanak már, amelyek a napsugárzás UV tartalmának a 99%-át visszaverik. Ez érdekes, mert ezáltal is csökken a felmelegedés: német TÜV mérés szerint a referencia autó utastere 24,6 celsius fokos külső hőmérsékletnél átlátszó, de UV-szűrős fóliával 29,6 fokra, fólia nélkül 38,2 fokra melegedett fel egységnyi idő alatt. Az UV-szűrés másodlagos előnye, hogy a hőérzet is csökken a kocsiban ülve, harmadlagos pedig, hogy lassítja az utastér berendezésének napfénynek kitett részein az anyagöregedést – ez jót tesz az autó általános állapotának, így az értéktartásának és eladhatóságának is. (A mai színezett fóliák is szűrik az UV-sugárzást).

És van még egy nem elhanyagolható érv a fóliázás mellett. Létezik biztonsági fólia is, amely célja kettős: egyrészt az autó feltörését nehezíti, másrészt balesetnél csökkenti az összetörő üvegek általi sérülésveszélyt, mindkét esetben a törött üveg összetartásával. Biztonsági szakértők szerint az autófeltörőnek körülbelül 10 mp-cel növeli a „munkaidejét” az utastérbe hatolásnál, és ez már jelentős abban a szakmában. Rendőrségi szakértőnk szerint az autófeltörésre szakosodottak a fényszűrő fóliás autókat is kerülik, mert már az is összetartja valamennyire a betört üveg darabjait, nem kell nekik a macera.

Az autó üvegeinek a fóliázására átlag fél napot és 30-60 ezer forintot kell áldozni. A munka- és az anyagköltség függ a kocsi méretétől, a fóliázandó üvegek mennyiségétől (kombi vagy kisautó), az üvegfelületek méretétől, és a választott fóliától is (fólia árakban a legolcsóbb-legdrágább között körülbelül 35 százalék a szórás).

A fóliázás az üvegek alapos letisztításával kezdődik. Ez kívül-belül szükséges, mert ugyan a fóliát belülről ragasztják fel, azonban a felrakás közben a szakembernek látnia kell a hibákat-légbuborékokat, nem zavarhatja a koszos üveg. A takarítás után kiszabják a fóliát, ez történhet sablonok alapján, vagy közvetlenül a kocsi üvegfelületeit használva. Úgy ügyeskednek, hogy a levágott darab körülbelül minden irányba 1 centiméterrel legyen nagyobb. A felesleget a pontos rászabásnál vágják le.

A leszabott darabok ragasztós oldaláról lehúzzák a védőfóliát, és alapos szappanos vizes aláfújással illesztik fel. A víz szükséges, hogy a fólia igazítható legyen, lényegében pontosan a helyére csúsztatják az üvegen. Ha ez megvan, elkezdik a víz és hab kiszorítását a fólia és az üveg közül. Műanyag spatulákat használnak, van többféle alakú, attól függ milyen a hozzáférhetőség és az üveg szélének a fedése: például tömítő kéderek által. Ügyesnek kell lenniük, hogy a mozgatható oldalablakoknál a vízlehúzók mögé is bemenjen a fólia, vagy a hátsó szélvédőknél a kalaptartó pereme alá, és még van több ilyen neuralgikus pont.

Régebben, a ragasztásos üvegrögzítési technológia elterjedése előtt a gumikéderes üvegeket gyakran kiszedték a fóliázáshoz, úgy lehetett igazán szép munkát végezni. Az ajtókból is sokszor kiemelték az üvegeket, ma már ez nagy macera lenne, ráadásul sok műanyag alkatrész eltörését is kockáztatnák. A mai autók esetén erre nemigen van lehetőség, illetve a javítóiparban is egyre inkább terjed a gyakorlat, hogy minél kevesebb megbontással oldják meg az adott szerelési-javítási feladatot. Így van ez a fóliázásnál is.

A fóliázásnál van pár olyan rész, ahol tudomásul kell venni, hogy ha nem is lesz csúnya, de fura. Mégpedig a fixen beragasztott oldalablakok szegélyénél, ahol látható a gyárilag „pöttyözött” perem. Ott kicsit fehéres lesz a szegély, mert ezek a „pöttyök” eltartják a fóliát. A biztonsági fóliák felrakása annyiban más, mint a fényszűrőké, hogy az anyaguk vastagabb, így előfordulhat olyan trükkös domború (vagy homorú) formájú hátsó szélvédő, amelyre nem lehet szépen felilleszteni: mivel a fólia merevebb, nem követi a formát,.

A víz teljes kiszorítása után a fóliát az üvegszéltől számítva 4-5 centiméteres sávban szárítják. Erre azért van szükség, hogy ne tudjon a fólia elmozdulni a helyéről, például egy ablaklehúzás miatt. Ugyanis a legalaposabb munka mellett is a felrakáshoz használt víz 1-2 százaléka az üveg és a fólia között marad. Ennek a maradéktalan kiszáradásához kell 1 hét. Onnantól vidáman terhelhető. A fóliások az első napra mondják, hogy kerülni kell az ablakhúzogatásokat.

A jól felrakott és jó minőségű fólia igen sokáig bírja. A neves gyártók garanciát is vállalnak, 3-10 év közöttit a fólia típusától függően. Ebben azt vállalják, hogy a fólia megtartja a hő- és fényvisszaverő tulajdonságát anélkül, hogy töredezne, repedezne, vagy szivárványosodna, és megtartja a tapadását (szakszerű felrakás után) hólyagosodás vagy leválás nélkül. Bár az új fóliáknak igen kopásálló a külső felülete, azért a garanciába nem tartozik bele, ha mechanikai hatásra összekarcolódnak, ami sokszor látható a sokszor le-fel húzogatott vezető oldali ablakoknál, ahol a por- és huzatzáróra ragadó ragadó por- és homokszemek karcolhatják.

Mikor fent van a fólia már csak pár hivatalos dologra van szükség. Például a fólia azonosítására szolgáló jóváhagyási jelölések felragasztására minden fóliázott üvegfelületre, és a műbizonylat átadására. Ezek nélkül az időszakos műszaki vizsgán kellemetlen helyzetbe kerülhet a kocsi tulajdonosa, ugyanis a hiányukban fóliával nem vizsgáztatják le a adott autót. Így ha valaki fóliázott üvegű használt autót vásárol, csak akkor tekintsék az ügyletben értéknövelő tényezőnek a fóliázást, ha megvan a műbizonylat is.

A cikk elkészítését az Audi Hungária támogatta.

Forrás: http://totalcar.hu/magazin/2017/03/17/neptuning_vagy_annal_azert_tobb/

 

MEGOSZTÁS:

TOVÁBBI HÍREK

  • Elfogták a rendőrök a 4-6-os villamosnak nekifeszülő őrjöngő férfit

    Elfogták a rendőrök a 4-6-os villamosnak nekifeszülő őrjöngő férfit


  • Fedélzeti kamera rögzítette, ahogy összeomlik egy híd Dél-Koreában

    Fedélzeti kamera rögzítette, ahogy összeomlik egy híd Dél-Koreában


  • Az M1-esen rohant bele a mögötte érkező. Későn észlelhette a sebességkorlátozást

    Az M1-esen rohant bele a mögötte érkező. Későn észlelhette a sebességkorlátozást


  • Így oltották el a tűzoltók a Csepelen kigyulladt buszt

    Így oltották el a tűzoltók a Csepelen kigyulladt buszt


  • Budapest legőrültebb taxisofőrjét rögzítette egy fedélzeti kamera. A járdán előzte le a dugóban állókat

    Budapest legőrültebb taxisofőrjét rögzítette egy fedélzeti kamera. A járdán előzte le a dugóban állókat


  • Halálos baleset: Nyerges vontatóval ütközött egy BMW és egy Opel az 51-es úton

    Halálos baleset: Nyerges vontatóval ütközött egy BMW és egy Opel az 51-es úton


  • Felmérés: A legtöbben maximum ennyiért tudnának használt autót venni

    Felmérés: A legtöbben maximum ennyiért tudnának használt autót venni


  • Kamera rögzítette: Letarolta a kerítést Dömsödön, ömleni kezdett a gáz

    Kamera rögzítette: Letarolta a kerítést Dömsödön, ömleni kezdett a gáz


  • Dráma a vasúti átjáróban: Az utolsó pillanatban sikerült megúszni a tragédiát Lengyelországban

    Dráma a vasúti átjáróban: Az utolsó pillanatban sikerült megúszni a tragédiát Lengyelországban


  • Lerendezte a kocsit! Egy beton kerítéselemnek csapódott

    Lerendezte a kocsit! Egy beton kerítéselemnek csapódott


  • Büntetőfékezett, publikáltuk, bevonták a jogosítványát

    Büntetőfékezett, publikáltuk, bevonták a jogosítványát


  • Halálos tragédia történt az autós figyelmetlensége miatt

    Halálos tragédia történt az autós figyelmetlensége miatt


  • Két fiatal meghalt. Fának csapódtak autóval Szigetszentmiklóson

    Két fiatal meghalt. Fának csapódtak autóval Szigetszentmiklóson


  • 720 tonnás szállítmányt vontattak át a 40 tonna teherbírású hídon

    720 tonnás szállítmányt vontattak át a 40 tonna teherbírású hídon


  • Árcsökkenés után emelés következik a benzinkutakon

    Árcsökkenés után emelés következik a benzinkutakon


  • Egy ózdi nő különös magyarázattal állt elő a rendőröknek arra, hogy miért vezet ittasan

    Egy ózdi nő különös magyarázattal állt elő a rendőröknek arra, hogy miért vezet ittasan


  • Megérkezett a felfrissített Tesla Model Y legolcsóbb változata

    Megérkezett a felfrissített Tesla Model Y legolcsóbb változata


  • Az udvarra zuhant be egy autó, miután egy másikkal ütközött

    Az udvarra zuhant be egy autó, miután egy másikkal ütközött


  • Acsarkodás: Nem engedte be a skodást, büntetőfékezés lett a vége

    Acsarkodás: Nem engedte be a skodást, büntetőfékezés lett a vége


  • Hatalmas volt az ütközés az M5-ön. Szinte kettészakadt egy furgon

    Hatalmas volt az ütközés az M5-ön. Szinte kettészakadt egy furgon


Hirdetés