Velünk tartasz?



Karácsony: Elképzelhető az autómentes Margitsziget

Karácsony: Elképzelhető az autómentes Margitsziget

2019-12-19 Facebook

Időpontfoglalás gumicserére: +36 30 508 4617
hirdetés

Az elmúlt 5-6 évben kétszeresére nőtt a Margitszigetre kiadott behajtási engedélyek száma, ami idén várhatóan jócskán meghaladja az ötezres számot – adta hírül az index.hu

Az új városvezetés szerint ez az engedélyszám nagyon magas, csökkenteni kell. A főpolgármester hosszabb távon azt sem zárja ki, hogy teljesen autómentes legyen a sziget. Mindenképpen csökkenteni fogjuk a margitszigeti behajtási engedélyek számát – mondta Karácsony Gergely főpolgármester, amikor az elmúlt évek számairól kérdezték. Hozzátette, hogy a konkrét adatokat még nem ismeri, de az ötezer feletti számú engedélyt soknak tartja.

Kérdésre elmondta azt is, hogy hosszú távon nem zárja ki a sziget autómentessé tételét, bár a hangsúlyozottan elméleti lehetőség nem feltétlenül jelentené a sziget északi csücskén lévő parkoló megszüntetését. (Azaz a jelenlegi sorompóval védett területre terjedhetne ki.)

hirdetés

Hasonlóképpen vélekedett Dorosz Dávid, klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes is, aki elmondta, hogy az engedélyek kiadását felülvizsgálják, de egyelőre még várják az idei adatokat.

Az évtized elejéhez képest az elmúlt években érezhetően megnőtt az autóforgalom a főváros közpark jellegű, kiemelt fontosságú védett övezetében, a Margitszigeten.

A trend idén folytatódott: az év első 10 hónapjában kiadott behajtási engedélyek száma alapján még több engedélyt adnak ki. 

A Budapest Közút adatai szerint október végéig 4968 behajtási engedélyt adtak ki 2019-ben, ami, az elmúlt évek adatait alapul véve, az év végére 5500-5600 kiadott engedélyre bővül, ami óvatos becsléssel 5-6%-os bővülés. Mint a lap megtudta, az engedélyek zömét meglepetésre nem az áruszállításra kérik, vagy nem közhasznú-alapon (ezek együtt mindössze 6-10%-ot adnak ki), hanem eseti, gazdálkodói vagy sportszervezeti engedélyeket igényelnek, azaz valószínűsíthetően többségében kényelmi célból kapnak felmentést.

A Budapest Közút szerint a legnagyobb eltérés az előző évi adatokhoz képest a sportszervezeti behajtási-várakozási hozzájárulásoknál látható. A növekedést az okozza, hogy a sportegyesületek a rendezvényekre ezt a fajta behajtási-várakozási hozzájárulást váltják ki. Az is jól látható, hogy emiatt leginkább a rövid érvényességi hozzájárulások darabszáma növekedett.

hirdetés

A behajtási hozzájárulások darabszáma és a tényleges behajtások között ugyanakkor nem tudtak összefüggést mondani.

“Ez a leginkább a gazdálkodói behajtási hozzájárulásoknál torzíthatja az eredményt, mivel ennek a hozzájárulásnak a költsége fixen 2540 forint, és nem függ az érvényesség időtartamától. Így előfordulhat, hogy naponta többször, vagy csak évente összesen egy alkalommal hajtanak be egy egy év időtartamú hozzájárulással.”

Az engedélyek számának össznövekedése ennek ellenére jelez egyfajta trendet.

Hétféle behajtási engedély, hivatalos nevén (a Budapest Közútnál igényelhető) közútkezelői hozzájárulás adható ki a Margitszigetre, ezekből ez a négy a legjellemzőbb:

  • Áruszállítási behajtási-várakozási hozzájárulás
  • Eseti behajtási-várakozási hozzájárulás
  • Gazdálkodói behajtási hozzájárulás
  • Sportszervezeti behajtási-várakozási hozzájárulás

Jogszabály szerint gazdálkodói behajtási engedély annak a gazdálkodónak adható, amely a védett övezet területén, közterületen kívüli (saját) várakozóhellyel vagy közterületi kizárólagos várakozóhellyel rendelkezik. Az erről szóló közgyűlési rendelet meghatározza, hogy a közút kezelőjének milyen feltételek (például: részletes műszaki paraméterek, emissziós norma, tevékenység végzésére vonatkozó igazolások, dokumentumok, stb.) teljesülése szükséges a közútkezelői hozzájárulás igényléséhez.

Ha a feltételek teljesülnek, a közútkezelő nem mérlegelhet, ki kell adnia az engedélyt, azt nem tagadhatja meg. Azaz nincs felső határ arra vonatkozóan, hogy egy cég hány engedélyt kaphat.

 Ha nagy ritkán elutasították a kérelmeket, akkor azok jellemzően abból adódtak, hogy olyan típusú hozzájárulást igényeltek, amire nem voltak jogosultak, a hiánypótlási felszólításra nem reagáltak, vagy fizikai méreteiknél fogva nem tudtak volna behajtani a szigetre az érintett gépjárművek.

Borítókép: wikipédia, Forrás: index.hu


MEGOSZTOM:

Figyelem!

A cikk 90 napja nem volt frissítve, ezért a benne szereplő információ elavult lehet.

Érdekelhet



Nézettségünk: 2020. 4. negyedév

Médiaajánlatunk ITT!

 

Támogatónk

hirdetés

Itt is kövess…

VIBER KÖZÖSSÉGÜNKHÖZ
CSATLAKOZZ ITT:


MŰSOROKKAL, VIDEÓKKAL

csatornánkon
várunk


A TWITTEREN IS OTT VAGYUNK


KERÜLETI FACEBOOK CSOPORTJAINKHOZ
CSATLAKOZZ ITT: