VILÁGGÁ KÜRTÖLNÉD?
Küldd be nekünk itt:
videó, fotó, bármi...

Itt a nagy kormánydöntés: összekötik a Délit és a Nyugatit, két HÉV-et behoznak a belvárosba


SOS Mobilgumis
SOS Autóklíma töltés
hirdetés

Miután a Portfolio minapi “Budapest 2030” című fejlesztési konferenciáján már elhangzottak a 2030-ig szóló tervek, a szombati Magyar Közlönyben meg is jelent számos fontos vasútfejlesztési kormánydöntés. Így például az, hogy uniós pénzből elindul a Déli és a Nyugati Pályaudvar földalatti összekötésének tervezése, illetve a csepeli és a ráckevei HÉV Kálvin térig történő meghosszabbításának előkészítése. Utóbbi már az M5-ös metróvonal déli ágának kiépítését is célozza, északról pedig bekapcsolódik majd ebbe a nagy projektbe a szendendrei HÉV, amelynek vonalát szintén teljesen felújítják. A Kelenföld és a Ferencváros közötti Déli Körvasút fejlesztése is indul, emellett a kettes metró és a gödöllői-csömöri HÉV összekapcsolása, illetve a vonalak teljes megújítása is. Most tehát valóban átfogó elővárosi és városi vasútfejlesztési döntéssorozat született.  – írja a portfolio.hu

Méltatlan állapot – Átfogó fejlesztési célok

Három terjedelmes kormányhatározat is megjelent a szombati Magyar Közlönyben (1564-1565-1566. számú határozatok), amelyek a régóta érlelődő budapesti városi és elővárosi vasúti fejlesztési elképzelések egy részét foglalják írásba és egyúttal azt is kijelölik, hogy a következő évtized(ek)ben milyen irányba haladnak majd a fejlesztések. “A budapesti vasúti pályaudvari rendszer fejlesztésének irányairól” szóló kormányhatározat ezek közül a legátfogóbb és például olyan kritikus mondattal indul, miszerint a kormány egyetért

a Budapest fejlettségéhez mérten méltatlan állapotú vasúti pályaudvari rendszer megújításával.

Emiatt felhatalmazást ad a kormány a hiányzó hálózati kapcsolatok és megállók építésére, illetve “egyetért a budapesti elővárosi gyorsvasúti vonalakon a teljes körű járműcsere megkezdésével”. A határozat konkrétan rögzíti azt is, hogy “a H5, H6 és H7 vonalakra új járművek beszerzését teszi lehetővé” a kormány, valamint engedélyt ad arra, hogy “készítsenek a H8 és H9 vonalakra vonatkozó járműcsere-stratégiát”.

Ezek alapján azt a célt tűzi ki a kormány, hogy a vasút váljon versenyképesebbé az egyéni közlekedéssel szemben. Ez pedig sok fejlesztést igényel és így Budapest átjárhatóságának fejlesztése válik a konkrét céllá, amelynek érdekében a Duna két partját összekötő új vasúti kapcsolatok is létesülhetnek.

Emellett arra is engedélyt ad, hogy átgondolják az illetékesek: mit kezdjenek majd a fejlesztések révén “fokozatosan felszabaduló” Déli pályaudvari teljes területtel és “a Nyugati pályaudvar és a Keleti pályaudvar menti, valamint az azokhoz vezető belterületi vasúti vonalszakaszok mentén felszabadítható” területekkel. Mindezen átfogó fejlesztésekhez megadja az engedélyt a kormány a részletes megvalósíthatósági tanulmányok elkészítésére is, illetve ahol szükséges, már forrásokat is hozzárendelt a munkákhoz.

Ezek a most bejelentett legfőbb fejlesztések

A kormányhatározatok az alábbi fejlesztéseket és kapcsolódó szerteágazó feladatait rögzítik:

  • A Déli és a Nyugati Pályaudvar föld alatti összekötése. Erről a fejlesztésről az utóbbi hónapokban már többször is esett szó. A fő cél Budapest kelet-nyugati vasúti átjárhatósága bővítése és ennek érdekében “vasúti összekötő alagút” megépítésének előkészítésére adott engedélyt a kormány 2 milliárd forintos kerettel az uniós Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP). A határozat elismeri, hogy a fejlesztés nyomán a Nyugati pályaudvar szerepe növekszik és végülis központi pályaudvarrá fog alakulni, míg a Déli pályaudvar teljes területe fokozatosan felszabadul, így ezen terület funkcióváltását is át kell gondolni.
  • A Déli Körvasút fejlesztése és kapacitásbővítése projekt. Ez a Budapest-Kelenföld és Ferencváros vasútállomások között háromvágányú kapcsolatot takarja egy Déli összekötő vasúti hídon keresztül. A fejlesztés a Kelenföld és a Ferencváros állomásokon kiegészítő állomási kapacitásbővítést is takar, továbbá a Nádorkert, a Közvágóhíd és a Népliget térségében elővárosi megállók kialakítása is beletartozik. A határozat jelzi, hogy a projekttel összefüggő részletes megvalósíthatósági tanulmányra a forrást még a most futó 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklusban kell megtalálni, míg a tényleges kivitelezésre majd lehetőleg a 2021-2027 közötti európai uniós ciklusban kell megtalálni a pénzt.
  • Az északi és déli HÉV-vonalak átfogó fejlesztése, “teljes értékű összekapcsolása” és ezáltal az M5-ös metró távlati kiépítése felé való elmozdulás. Ennek érdekében a kormány egyik döntése, hogy hozzájárul a “H5-H6/H7 vonalak összekötése – az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének előkészítése” című projektnek az IKOP-ban való nevesítéséhez és rögtön 13,7 milliárd forintnyi forrást hozzá is rendelnek ehhez az előkészítő munkához. A projekt rövid tartalmi összefoglalója szerint a H5 HÉV-vonal Békásmegyer-Szentendre szakasza teljesen megújul, ugyanez történik majd a csepeli és ráckevei H6/H7 HÉV-vonalakkal is és utóbbiakat egy közös szakaszon a föld alatt meghosszabbítják majd a Kálvin téri metrómegállóig, ahol a 3-as és 4-es metró találkozik. A határozatokban az is benne van, hogy a kormány egyet ért “a H5 teljes vonala állomási, megállóhelyi, utastájékoztatási infrastruktúrájának megújításával”, illetve a “H5 és H6-H7 vonalak teljes értékű távlati összekapcsolásához szükséges megvalósíthatósági tanulmány elkészítésével”.
  • Dél-pesti fejlesztések átfogó kezelése. Nyilván a ráckevei és a csepeli HÉV fenti fejlesztésével kapcsolatos feladatok kihatással vannak egész Dél-Pestre, így a Boráros térre és az attól “délre felszabaduló Duna-parti szakasz”-ra. Emellett kihatással lesz a Duna vonala miatt a Kemény Ferenc Sportlétesítmény-fejlesztési Programra, valamint Rákóczi híd pesti hídfője közelében a Budapest Diákváros-Déli Városkapu Fejlesztési Programra, továbbá a 150-es számú Budapest-Kunszentmiklós-Tass (a Budapest-Belgrád vasútvonal északi szakasza) elővárosi vasútvonalra is. A határozatokból az rajzolódik ki, hogy ezeket a fejlesztéseket összehangoltan kell terveznie és kezelnie az illetékeseknek a következő évek során.
  • A gödöllői és csömöri HÉV-fejlesztések és összekötésük az M2-es metróval. Az egyik kormányhatározat rögzíti, hogy a kormány “egyetért a H8 Budapest-Gödöllő és a H9 Budapest-Csömör vonalak elővárosi gyorsvasúti célú, a városfejlesztéssel is összhangban megvalósítandó átfogó fejlesztésével”. Ennek érdekében egyrészt a vonalakat elővárosi gyorsvasúti üzemmódúra kell fejleszteni, másrészt a vonalak infrastruktúrája is átalakításra kerül “a fejlődő és növekvő lakosságszámú fővárosi és agglomerációs épített környezethez illeszkedően, a területi elvágó hatást jelentősen mérséklendő”, harmadrészt “a vonalakon kialakított megállóhelystruktúra felülvizsgálata” is meg fog történni. A kormánydöntés értelmében a vonalcsoport az Örs vezér terén bekötésre kerül az M2 metróvonal meglévő nyomvonalába, és új átszállókapcsolata létesül Törökőrnél a 100a vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal. Lényeges, hogy a döntés érdekében előkészítésre kerül a Budapest XVII. kerületi, rákoskeresztúri szárnyvonal, illetve a H8 Cinkota-Gödöllő, valamint a H9 Cinkota-Csömör vonalszakaszok felújításának tervezése is.

Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Forrás: portfolio.hu

MEGOSZTOM:

Ne kockáztass, vegyél kamerát itt:

hirdetés

Figyelem!

A cikk 90 napja nem volt frissítve, ezért a benne szereplő információ elavult lehet.

Tetszik oldalunk?

Támogatóink

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

Itt is kövess…


KERÜLETI FACEBOOK CSOPORTJAINKHOZ

CSATLAKOZZ ITT:


INKÁBB VIDEÓT NÉZNÉL, MINT OLVASNÁL???
IRATKOZZ FEL:


VIBER KÖZÖSSÉGÜNKHÖZ
CSATLAKOZZ ITT:



AUTÓTESZTEKKEL
csatornánkon várunk
89.5 Music FM Fittikémmel

Legfrissebb

Hirdess nálunk

TURBÓZD FEL VELÜNK CÉGED KOMPLETT KAMPÁNNYAL

Banner PR cikk Termék, szolgáltatás bemutatás (Élő, vagy vágott videó)

Kérj egy ajánlatot ide kattintva!

Társ-oldalaink




e-autosok.hu
Elektromos autók – Tesztek – Hírek