VILÁGGÁ KÜRTÖLNÉD?
Küldd be nekünk itt:
videó, fotó, bármi...

Az új benzinmotorok is részecskeszűrőt kapnak, még idén!


SOS Mobilgumis
SOS Autóklíma töltés
hirdetés

Bizonyára sokan hallottak már arról, hogy a hosszú évek óta érvényben lévő fogyasztási és károsanyag-kibocsátási normák teljesen átalakulnak. Európában a jelenlegi (NEDC) szabályozást az idei évtől az új WLTP/RDE norma váltja fel, amelynek lényege, hogy a jelenlegi mérésekkel ellentétben nem laboratóriumi, hanem valós körülmények közötti adatokat igyekszik szolgáltatni. -írja az autopult.hu

Nagy szükség volt erre, hiszen a gyárilag megadott fogyasztási értékeknek rendszerint nem lehet még a közelükbe sem kerülni, vagyis az autók valós étvágya távol áll a papíron szereplő értékektől. Ez senkinek nem jó, hiszen a gyártók sem szívesen kommunikálnak köztudottan fals számokat, a felhasználók pedig fiktív, valótlan adatokkal találkozhatnak. Ha minden igaz, akkor a friss WLTP/RDE normák bevezetésével végre helyreáll a rend – mi drukkolunk, hogy így legyen. Ezzel párhuzamosan érkeznek az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási normák is: 2018 szeptemberétől az Euro 6c, 2019 szeptemberétől pedig az Euro 6d-Temp lép érvénybe.

E-Klasse mit PEMS(Portable Emission Measurement System)-Anlage// E-Class with PEMS(PortableEmission Measurement System) device

És ami igazán érdekes: az új szabványok, amelyek az eddigieknél szigorúbb határtértékeket írnak elő a részecskekibocsátást illetően, nem csak a dízelmotoros autókat állítják sarokba, hanem a modern magas nyomású, közvetlen befecskendezéses benzineseket is, amelyek közel sem olyan tiszták, mint gondolnák.

Egyrészt tudjuk, hogy a nagy befecskendezési nyomással dolgozó benzinmotoroknak magas a Nitrogén-oxid kibocsátásuk, amit az elmúlt években a gyártók például NOx-tárolókatalizátorokkal igyekeznek kordában tartani. Ám ez még nem minden, a közvetlen befecskendezésű benzinesek a nagynyomású dízelekhez hasonlóan nagy részecskekibocsátással is szennyezik környezetünket, ami ugye fokozottan káros az egészségre.

Éppen ezért az illetékesek elkezdtek komolyabban foglalkozni a modern benzinmotorokkal, és meghatározták az új határértékeket, amiket szeptembertől muszáj betartani. Az autógyártók részben máris reagáltak, részben pedig rövidesen reagálni fognak a szigorodó előírásokra. A leghatékonyabb megoldás egy OPF (Otto-Partikelfilter, tehát benzines részecskeszűrő) névre keresztelt berendezés beépítése a kipufogórendszerbe, ami a DPF-hez (dízel részecskeszűrőhöz) hasonló elven működik. A ‘hagyományos’ szívócső-befecskendezéses benzinmotorokat általában nem érinti annyira sem a túl magas NOx-kibocsátás, sem pedig a nagy részecskekibocsátás, így a ‘hagyományos’ technológiának ilyen szempontból nyert ügye van.

Az OPF szűrőre visszatérve, bizonyos modellekben már jelenleg is számos gyártó használja ezt a viszonylag új fejlesztést. Ide tartozik a teljesség igénye nélkül a BMW, a Ford, a Mercedes-Benz, a PSA (Peugeot, Citroen, DS) és a Volvo. Az Opel egyes modelljeinél, pl. az Astránál márciusban kezdi el használni az OPF szűrőt, rövidesen pedig a teljes VW-konszernnél, a Toyotánál és a Lexusnál is megjelenik ez az elem. A lényeg annyi, hogy szeptembertől minden új benzinmotornak teljesítenie kell a normákat, így a közeljövőben biztosan egyre többet fogunk hallani az OPF-ről.

A Mazdát érdemes külön kiemelni, a japánok magas kompresszióviszonyú, nagynyomású szívó benzinmotorjai – nagyjából egyedüliként – ugyanis állítólag OPF szűrő nélkül is képesek lesznek megfelelni a szabványoknak, bár ehhez néhány apróbb változtatást még eszközölni kell a szóban forgó erőforrásokon. A Toyota szintén bejelentette, hogy saját benzinmotorjainak mintegy 70%-a (a hibrideket is beleértve) már jelenlegi formájában is teljesíti a rövidesen életbelépő normákat, ami nem csoda, hiszen a legtöbb Toyota-féle benzinmotor hagyományos szívócső-befecskendezéssel dolgozik. Persze a ‘részecskebarátabb’ működési elv révén számos gyártó régebbi technológiájú motorjaira is ugyanez vonatkozik – a ‘kevesebb’ tehát ezúttal több.

Róka-fogta csuka, avagy rossz a fejlesztési irány

Ismét bebizonyosodott, hogy az autóiparban (is) kis gonoszsággal sokszor túl sok hűhó történik a semmiért. Mi már a kezdetektől fogva ellenezzük az eltúlzott ‘downsizing’, vagyis az egyre kisebb, és a hengerűrtartalom-hiányt feltöltéssel kompenzáló motorok fejlesztési elvét, és ugyancsak kétkedve fogadtuk a benzines erőforrásoknál a túlbonyolított közvetlen befecskendezést. Szó sincs arról, hogy a “régen minden jobb volt” elvet fújnánk, de megannyiszor bebizonyosodott, hogy számos új technológia inkább csak papíron mutat jól, és a gyakorlatban sem a fogyasztás terén, sem pedig a teljesítmény tekintetében nem nyertünk a jó öreg, megbízható és alacsony fenntartási költségű szívócső-befecskendezéshez képest.

Sebaj, az új erőforrásoknak legalább alacsonyabb a széndioxid-kibocsátásuk és kevésbé szennyezik a környezetet, gondoltuk, de mint kiderült, a kettőből csupán előbbi igaz, utóbbi nem feltétlenül. Márpedig ha már muszáj választani, akkor inkább a CO2-kibocsátás legyen kicsit magasabb, mint az NOx- és a részecske-kibocsátás. Jogosan fogalmazódhat hát meg bennünk a kérdés: most akkor egyet léptünk előre és kettőt hátra? Persze ez csak az érem egyik oldala, de sajnos valahogy így van. De ne foglalkozzunk már ilyen ‘apróságokkal’: legalább mostantól egy benzines részecskeszűrő is bekerülhet a bonyolult közvetlen befecskendezéses benzinesekbe. Amúgy az OPF mind a szívó, mind pedig a turbós új generációs benzinmotorok nagy részét érinti.

Tényleg, korábban miért is szerettük a benzinmotorokat? Mert a dízelekkel összehasonlítva kicsit nagyobb fogyasztással bár, de megbízhatóan és stabilan üzemeltek, karbantartási költségük alacsonyabb volt, hangjuk pedig sokkal selymesebb. És most mi van?

A legtöbb benzinesnél (is) nagynyomású pumpa+injektorok+trafók, néha NOx-katalizátor, millió szonda, sok esetben turbó, köztes hűtő és a feltöltéshez járó millió alkatrész, start/stop rendszer méregdrága AGM akkukkal, stb. És akkor a többi ‘ínyencség’ mellett mostantól akad pluszban még egy alkatrész, amit be kell építeni az autók árába, idővel pedig vélhetően a DPF szűrőkhöz hasonlóan drága pénzért cserélni kell. Persze tudjuk, valamiből a gyártóknak és a szervizeknek is meg kell élniük, na de ennyire?!

Jobban belegondolva lehetne akár tovább is halmozni az élvezeteket: ha a törvényalkotók még lejjebb vinnék a benzinmotorokra vonatkozó NOx-kibocsátási határértékeket, akkor a legtöbb aktuális dízelautóhoz hasonlóan a benzinesek is kaphatnának karbamid-oldatos AdBlue-befecskendezést és SCR-katalizátort, így már tényleg elérhetnék a legmodernebb dízelek bonyolultsági fokát. Ugye, hogy nem olyan rossz ötlet? Félünk tőle, hogy előbb-utóbb valóra válik.

Lehet, hogy benzinfronton legalább az elérhetőbb ‘átlagautóknál’ érdemes lenne visszatérni a széndioxid-kibocsátás szempontjából bár kicsit rosszabbul teljesítő, de túlbonyolított technikai megoldásokban szegényebb szívócső-befecskendezéshez, kidobva a nagynyomású rendszereket és a sok turbófeltöltőt a kukába. Száz szónak is egy a vége: szerintünk még addig csapjanak le a klasszikus műfaj utolsó képviselőinek egyikére, ameddig lehetséges; hosszú távon nem fogják megbánni, és később az emészthető szervizköltségek révén a jó újraeladhatóság is garantált…

Forrás: http://autopult.hu/magazin/szennyezoek-az-uj-benzinmotorok-is-meg-iden-reszecskeszurovel-tisztulnak.html

MEGOSZTOM:

Ne kockáztass, vegyél kamerát itt:

hirdetés

Figyelem!

A cikk 90 napja nem volt frissítve, ezért a benne szereplő információ elavult lehet.

Tetszik oldalunk?

Támogatóink

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

Itt is kövess…


KERÜLETI FACEBOOK CSOPORTJAINKHOZ

CSATLAKOZZ ITT:


INKÁBB VIDEÓT NÉZNÉL, MINT OLVASNÁL???
IRATKOZZ FEL:


VIBER KÖZÖSSÉGÜNKHÖZ
CSATLAKOZZ ITT:



AUTÓTESZTEKKEL
csatornánkon várunk
89.5 Music FM Fittikémmel

Legfrissebb

Hirdess nálunk

TURBÓZD FEL VELÜNK CÉGED KOMPLETT KAMPÁNNYAL

Banner PR cikk Termék, szolgáltatás bemutatás (Élő, vagy vágott videó)

Kérj egy ajánlatot ide kattintva!

Társ-oldalaink




e-autosok.hu
Elektromos autók – Tesztek – Hírek

Vélemény, hozzászólás?